Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell tråd.  (läst 127191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Franz01

  • Gäst
Franz01
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #270 skrivet: 14 oktober 2023, 16:48:37 »
Hej,
jag har problemet att hysteres är aldeles för hög: pumpen startar bara 7 grader unter börvärde framledning ...
Problemet är nu att det verkar så att det finns ingen möjlighet att justera på/av-hysteres.
Kan det vara?
Tack för hjälpen!

JoRy

  • Gäst
JoRy
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #271 skrivet: 07 januari 2024, 12:58:51 »
Jag kanske är dålig på leta (min fru brukar antyda det ::)), men jag har inte hittat något inlägg om nedanstående parametrar vid inställning av BVP och hoppas på lite hjälp från forummedlemmar.

I Servicemenyn under "Tillskott" och därefter "Allm. inställningar tillskott" så finns menyvalet "Max. temp tillskott" och därunder ställer man in
"Max. begränsning" samt "Begränsningsstart"

Manualen jag hittat samt texten i menyn är minst sagt bristfälliga, så jag förstår inte hur dessa påverkar eltillskottet.

(OBS! Jag har en Bosch Compress 7000 LWM, men la frågan i denna mer aktiva tråd)

Hej,
Hoppas att du fått svar på denna fråga, ser att den ställdes för många år sedan.

Jag har en Vent 202, inst. 2016, många komponenter och styrsystem är samma som hos Bosch som äger IVT. Jag hade mycket problem med för hög temp med eltilskott +MYCKET annat.

Men då djupare information för för Bosch och IVT är extremt svår att finna så kan denna infon vara intressant om någon annan stackare köpt IVT VP.

Ingen har kunnat svara mig tidigare vad ”Max begränsning” resp ”Begränsningsstart betyder, (ligger under /Tillskott/Allm. inställningar tillskott/Max. temp. tillskott/ i servicemenyn), men det jag har kommit fram till är att:
*”Begränsningsstart”=hur långt innan börvärde på varm/värmevatten som tillskottet ska börja rampa ner från 9 till 6 till 3kW.
*”Max begränsning”=Hur långt innan börvärde ska tillskottet stängas av helt.

Bra att veta är att om ”Max begränsning” är ställt i värde Av så visas inte ”Begränsningsstart”.

Så som jag har fått det till så kan dessa parametrar hjälpa om pannan vill skjuta över ditt inställda maxvärden/börvärde. För mig hände detta oftast när det blev kallare och elpatron gick in.
Efter att aktiverat dessa så har larmen minskat radikalt

Tyvärr har ingen kunnat förklara om K står för Kelvin eller för någon konstant.

En annan bra parameter att veta om för tillskott (ligger också under /Tillskott/Allm. inställningar tillskott/ är ”Tillskottsfördröjning”. Det är som jag förstått det ett värde för en timer som styr hur länge kompressorn arbetar själv innan den får hjälp tillskottet under förutsättning att utetemperaturen är kallare än ditt inställda ”Gränsvärde utetemp”.

Om någon har en annan kunskap kring dessa parametrar så svara gärna. Svårt att finna information….

En annan sak som snabbt ger problem med höga temp är om silen/”filtret på vattenreturen satt igen, då tappar man cirkulationen på vattnet. Har för mig gett dålig golvvärme och larm om övertemperatur i pannan.

För övrigt kvalar IVT Vent 202 in sig till priset som den sämsta frånluft-vattenVP någonsin konstruerad. Bytt några styrenheter, växelventil, kablage som smält ihop, spillkopp som lutar fel så vattnet inte rinner ut :o , Kortslutning i elpatronera pga att spillkoppen satt igen (fråga mig inte hur… :'( ), osv.

Tyvärr så har IVT inte varit nog kunniga så de har inte kunnat supporta de stackars servicteknikerna som slitit som djur.

Hoppas infon hjälper någon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!