0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den kanske går av/på för att den uppnått önskad framledningstemp?Låter som det i alla fall.Om du har för kallt inne ändå får du nog pilla på inställningarna så det blir varmare.Vad får du för prylar i Maj?
Jag har en Ctc ecoheat 10 som jag tänkt sätta en volymtank till. Har i nuläget 60 starter på dygn vilket känns lite onödigt. Sitter ju en bivalent shunt som alternerar mellan övre och undre delen av tanken. Min första tanke var att ställa shunten öppen och sätta en ny på volymtanken. Alltså precis som föreslås i början av denna tråd: panna-volymtank-shunt-radiator-panna. Tror ni det funkar? Antar att vp:ns tank får i hicka och kör igång elpatronen om övre delen blir för kall. Alternativt om övre delen inte används kommer jag aldrig kunna använda spetsen i elpatronen. Hur hade ni gjort?
Om du har givarna för både fram och retur i tanken så kan du låta den interna cirkpumpen stanna när det inte finns värmebehov, då kommer ju flödet i tanken garanterat gå uppåt och returen borde inte kunna bli varmare än framledningen.Var sitter returgivaren idag?
En annan konstig sak - efter omkoppling av tanken, från att tidigare haft den kopplad som knäpptank (tillopp rad från botten, och retur rad till toppen) till att koppla den som ”normal” arbetstank, så har vi fått kallare inne?! trots att vi innan hade en ordentlig tempdiff på tillopp till tank och framledning mot radiatorerna.
Nominellt flöde på värmebäraren för en HQ 17 är 0,58 l/s d.v.s. när du mäter temperaturen för och efter en 100 liters knäpptank, så måste du vänta 175 sekunder mellan det att du mäter tempen på värmepumpens framledning innan tank och temperaturen efter tank för den knäpptank som är tvårörsansluten med värmepumpens framledning ansluten i tankens topp samt vidare till radiatorerna från tankens botten.
Hej! Har en fyrarörs-arbetstank. Jag har nu fått bra hjälp av installatören att koppla om den enligt installatörshandledningen, dvs vb-ut till toppen och vidare ut från toppen (från ca 50 cm djupt stigarrör) till värmekretsen via extern cp. Inga knäppningar etc, samt betydligt lugnare gång på kompressorn. Givaren för framledning värmekrets sitter i dykröret ca 20-30 cm ner just nu. Men, har fortfarande tecken på att justering/inställning av flöden över tank, kurva och kopplingsdifferens behövs. Ett symtom är att när kompressorn stannat så blir returröret till vp efter en kort stund varmare än framledning mot värmekretsen. Det verkar som att den är laddad med värmevatten som aldrig kommer ut på radiatorkretsen? Kan/bör jag göra något åt detta? 🤷♂️Kan det vara att pumpen överladdar tanken, att den blir mättad och att delar av värmevatten går upp i returröret för retur till vp och står stilla där? Den interna pumpen ska ha 10% hastighet vid inget värmebehov.Jag tror grundernaförutsättningarna och inkoppling är bättre än det var när den var kopplad som knäpptank (dvs ut mot radiatorer från botten/retur till toppen), men inställningarna behöver justeras. Har ni några hjälpsamma tips om dessa symptom, justering flöden eller kopplingsdifferens..? En IVT premiumline HQ e17 med BC100/3 e17 arbetstank.
Den installatören har inte arbetstank som sitt specialämne.En 17kW pump till en 100 liters arbetstank är som en Porsche 911motor till en sparkcykel.Koppla om det till en knäpptank igen eller sätt in en 500 liters arbetstank med extern cirkulationspump, framledningsgivaren ska sitta på utgående elementrör, helst en bit ifrån tanken.Gör ett enkelt system utan shunt så får du en kanonanläggning!