Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 89 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Belaial
« skrivet: 17 januari 2024, 12:55:57 »

Om jag inte är helt fel ute så kan du använda termostaterna redan nu om du vill dom kommer inte påverka flödet över kompressorn och kommer nog inte påverka antal start stop särskilt mycket heller eftersom du har shuntad framledning. Eftersom du redan har tank på sidan kan ju en lösning för mindre start stop vara att köra cirkpumpen till den hela tiden och på så sätt få större volym för vp att jobba mot men då gäller det att inte vedpannan värms för då får du stora förluster där och sen beror det på vart inkopplingen för extern värme sker men gissar att det sker mot nedre delen av tanken.

Skall fundera på det, ingen risk att vedpannan värms, den är "separat" just nu, inget cirkulerar där så länge inte ackumulatortanken ökar i värme och det gör den inte utan att jag eldar i pannan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2024, 12:17:07 »

Om jag inte är helt fel ute så kan du använda termostaterna redan nu om du vill dom kommer inte påverka flödet över kompressorn och kommer nog inte påverka antal start stop särskilt mycket heller eftersom du har shuntad framledning. Eftersom du redan har tank på sidan kan ju en lösning för mindre start stop vara att köra cirkpumpen till den hela tiden och på så sätt få större volym för vp att jobba mot men då gäller det att inte vedpannan värms för då får du stora förluster där och sen beror det på vart inkopplingen för extern värme sker men gissar att det sker mot nedre delen av tanken.
Skrivet av: Belaial
« skrivet: 17 januari 2024, 10:59:52 »

Ok då är jag ute och cyklar den modellen värmer vv med en slinga på traditionellt CTC maner men har växelventil som laddar vv till övre delen av tanken. Jag tror inte en volymtank kommer göra nån större skillnad eftersom din vp shuntar ut rätt temp till radiatorerna hela tiden en (vanlig vp) kör ut endera övertemp eller undertemp och drar då nytta av en volymtank. Möjligt det går att ansluta nån tank mot anslutningarna för extern värme källa ? Nu har jag dålig koll på CTC så ta det här med en nypa salt jag skulle råda dig starta en egen tråd under CTC så finns det kanske nån som verkligen har koll på CTC.

Jag kanske tänker fel nu men frågar ändå  ::) du skriver "volymtank", skulle det vara någon skillnad tror du om den installeras som arbetstank? (enligt beskrivningen i början på denna tråd) Ett av mina önskemål är att kunna använda termostater igen på vissa element i de utrymmen jag bara behöver lite grundvärme.

Angående din tanke med anslutningarna för extern värmekälla, där har jag idag redan anslutit en ackumulatortank som eldas upp med ved vid behov, höga elpriser eller liknande, så den anslutningen är redan upptagen, valde att integrera detta då det färdigt fanns i huset, såg ingen mening med att kasta ut ett fungerande ved-system, så eldar jag upp ackumulatortanken går kompressorn i vila och en extern pump startar då istället vid behov och tar värme den vägen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2024, 10:11:53 »

Ok då är jag ute och cyklar den modellen värmer vv med en slinga på traditionellt CTC maner men har växelventil som laddar vv till övre delen av tanken. Jag tror inte en volymtank kommer göra nån större skillnad eftersom din vp shuntar ut rätt temp till radiatorerna hela tiden en (vanlig vp) kör ut endera övertemp eller undertemp och drar då nytta av en volymtank. Möjligt det går att ansluta nån tank mot anslutningarna för extern värme källa ? Nu har jag dålig koll på CTC så ta det här med en nypa salt jag skulle råda dig starta en egen tråd under CTC så finns det kanske nån som verkligen har koll på CTC.
Skrivet av: Belaial
« skrivet: 17 januari 2024, 09:50:32 »

Numera har väl även CTC växelventil och en tank där dom lagrar varmt vatten det som skiljer är väl att dom värmer dusch vattnet med en växlare från tanken så hänger inte med på hur en arbetstank skulle påverka vv delen men har å andra sidan lite halvdålig koll på CTC.

Tyvärr inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett mera detaljerat svar, modellen jag har är en Ecoheat 410 om det hjälper något.

https://ctc.se/produkter/bergvarmepumpar/ctc-ecoheat-400
Skrivet av: Belaial
« skrivet: 17 januari 2024, 09:48:14 »

Om de ändrat på detta så kanske det är därför den har så många start och stopp, tempen faller väl under den gränsen så snart ni tappar några liter tappvarmvatten?
I så fall kanske inte tanken gör så stor skillnad?

Jag monitorerar driften via modbus TCP och Home Assistant så har bra koll på hur ofta den värmer tappvarmvatten (där av ganska säker att det sker på temperatur och inte antal starter), det är inte därför den startar så ofta, den startar för att värma huset (osäker på vad man nu kallar det). Jag räknade lite på hur mycket vatten det finns i husets värmesystem och kom fram till att det är någonstans kring ~170-190 liter vatten så jag antar att antalet starter beror på att den värmer upp det väldigt fort med sin effekt och sen "slukar" huset det väldigt snabbt, varpå det är dags att starta igen kort efter slutförd uppvärmning.

*EDIT*

Glömde tillägga att driften beter sig likadant även under dom timmarna vi inte är hemma och förbrukar varmvatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2024, 09:38:25 »

Numera har väl även CTC växelventil och en tank där dom lagrar varmt vatten det som skiljer är väl att dom värmer dusch vattnet med en växlare från tanken så hänger inte med på hur en arbetstank skulle påverka vv delen men har å andra sidan lite halvdålig koll på CTC.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2024, 09:31:17 »

Om de ändrat på detta så kanske det är därför den har så många start och stopp, tempen faller väl under den gränsen så snart ni tappar några liter tappvarmvatten?
I så fall kanske inte tanken gör så stor skillnad?
Skrivet av: Belaial
« skrivet: 17 januari 2024, 09:25:08 »

Med en så stor arbetstank får du långa gångtider på kompressorn, och eftersom (om det nu är samma som tidigare) CTC bara toppar upp tempen på tappvarmvattnet var tredje kompressorstart så kan det bli ett "problem", att övre delen av tanken bara värms rejält med rätt långa tidsintervall.
I övrigt har jag svårt att se vad som skulle kunna orsaka installatörens varning.

Tack för svaret! Som novis lekman inom området vet jag tyvärr inte hur CTC bestämmer när tappvarmvattnet skall toppas upp, jag tror det endast sker på temperatur, det finns i min modell 3 lägen enligt manualen

Ekonomi
Vid litet varmvattenbehov.
(Fabriksvärde stopptemperatur VV-tank: 50 °C)

Normal
Normalt varmvattenbehov.
(Fabriksvärde stopptemperatur VV-tank: 55 °C)

Komfort
Vid större varmvattenbehov.
(Fabriksvärde stopptemperatur VV-tank: 58 °C)


Vad jag sett verkar den värma tappvarmvattnet baserat på temperaturen, inte vid var tredje start eller liknande, med det sagt har jag inte monitorerat läget så noga att jag kan svara med säkerhet men jag tror det sker när när temperaturen går under ett visst värde.
Det ger kanske inte mycket med programvaran i min pump är "20230301", jag antar att dom genom åren kan ha ändrat på när / hur tappvarmvattnet skall värmas upp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2024, 08:58:05 »

Med en så stor arbetstank får du långa gångtider på kompressorn, och eftersom (om det nu är samma som tidigare) CTC bara toppar upp tempen på tappvarmvattnet var tredje kompressorstart så kan det bli ett "problem", att övre delen av tanken bara värms rejält med rätt långa tidsintervall.
I övrigt har jag svårt att se vad som skulle kunna orsaka installatörens varning.
Skrivet av: Belaial
« skrivet: 17 januari 2024, 07:45:21 »

Hej, helt ny på forumet så ber om ursäkt i förväg om jag ställer uppenbart dumma frågor, läst en hel del här dom senaste veckorna men jag kunde inte riktigt hitta att någon ställt samma fråga som jag nu är ute efter svar på.

Är det något speciellt man måste tänka på om man skulle vilja installera en arbetstank på 500 liter (3 eller 4 rörs) mot en CTC Ecoheat 410? Orsaken att jag skulle vilja göra det är som många andra jag läst om på forumet som har många starter och korta gångtider, själv hade jag upp emot 60 starter med bara få minusgrader ute, en annan fördel jag skulle vilja åt är att använda termostater igen då jag har en källare på ca 80m2 jag inte skulle behöva ha annat än lite grundvärme i.

Jag rådfrågade min installatör angående arbetstank och fick förvarningen om att varmvattnet inte skulle fungera tillfredsställande om jag installerade en arbetstank mot min CTC, jag antar att det har något att göra med deras shuntsystem för varmvatten? Volymtank skulle dock inte medföra samma problem sade dom.

Nu tror jag inte det spelar någon roll för min fråga men kan lägga med info om huset i alla fall

(Huset byggt 1991-1992, inga renoveringar utförda så all isolering / värmesystem är från den tidsperioden, bortsett från den nya bergvärmepumpen från CTC då)
Källare - ca 70m2 uppvärmt av 5 radiatorer
Våning 1 - ca 110m2 uppvärmt av vattenburen golvvärme
Våning 2 - ca 100m2 uppvärmt av 8 radiatorer (3 av dessa är i skrubbar som inte skulle behöva ha max värme, varpå termostater skulle vara trevligt)

Jag har inte så mycket data angående förbrukning ännu då installationen togs i bruk november 2023.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 november 2023, 21:20:50 »

Ja, fast från pump till stammar är det ju bara en meter eller två, även om de passat på att kanske lägga till 3-4 onödiga 90 gradare (och då 90-gradare i dess rätta bemärkelse, inte en jämn böj). Det hade säkert hjälpt, men frågan är om det gör så stor skillnad?

Vet ärligt inte, det är lite knepigt att CTC satt dit 22 mm anslutningar på sin 616 modell.  Sc:,h
Vet att Nibe har 28 mm på sin motsvarande.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 27 november 2023, 14:44:31 »

Då är väl åtgärden att mellan värmepump och stammarna så måste installatören öka på rördimensionen?
Det är väl enklare och billigare än att stoppa in en arbetstank?
De befintliga rören verkar ju korrekt dimensionerade enligt din beskrivning.

Ja, fast från pump till stammar är det ju bara en meter eller två, även om de passat på att kanske lägga till 3-4 onödiga 90 gradare (och då 90-gradare i dess rätta bemärkelse, inte en jämn böj). Det hade säkert hjälpt, men frågan är om det gör så stor skillnad?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 november 2023, 14:14:49 »

Då är väl åtgärden att mellan värmepump och stammarna så måste installatören öka på rördimensionen?
Det är väl enklare och billigare än att stoppa in en arbetstank?
De befintliga rören verkar ju korrekt dimensionerade enligt din beskrivning.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 27 november 2023, 13:39:51 »

Oj, 22mm på en 16 kW maskin, hur tänkte de?
Rickards lathund anger 35 mm stammar.
Men hur ser ditt övriga system ut? Är det ett "modernt" värmesystem med en stam och avstick till varje radiator eller har du (som jag) ett gammalt systemem som grenar av sig i flera omgångar?
Jag har 35 mm i pannrummet på stigare och retur, dimensionerna krymper lite vid varje förgrening så att till radiatorerna är det 22 mm.

Man kan säga att jag har 4 stammar som utgår från pannrummet.

En 22:a som går till en serie med radiatorer som grenar av sig med 15mm till varje radiator och 22:an går hela vägen till ett garage med 50m2 golvvärme.
En 22:a som går direkt till golvvärme på 50m2
En 28:a som går till övre plan som sedan krymper i två omgångar från 22 till 15 till radiatorer och golvvärme (5m2).
En 15 som betjänar två radiatorer och golvvärme 25m2.

(Och så av ngn outgrundlig anledning drog de en 22:a (i princip) till min lilla radiator i pannrummet... (den är hårt strypt kan jag säga...)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 november 2023, 13:03:03 »

Oj, 22mm på en 16 kW maskin, hur tänkte de?
Rickards lathund anger 35 mm stammar.
Men hur ser ditt övriga system ut? Är det ett "modernt" värmesystem med en stam och avstick till varje radiator eller har du (som jag) ett gammalt systemem som grenar av sig i flera omgångar?
Jag har 35 mm i pannrummet på stigare och retur, dimensionerna krymper lite vid varje förgrening så att till radiatorerna är det 22 mm.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 27 november 2023, 09:07:44 »

Jag har en fråga gällande flöde och om ni tror jag kommer eventuellt få ett problem.

Jag har en nyinstallerad CTC GSi 616, en 16kW inverter med ett 270m borrhål och 50mm kollektor. I början av säsongen hade jag problem med att pumpen startade med rätt hög effekt innan den varvade ner vilket ledde till udda beteenden med snabba stopp utan att GM uppnådddes. Dock inget larm. CTC support famlade lite i mörkret och jag har  spenderat rätt mycket tid på att leta fel, trimma och öka farten på cirkulationspumpen.

Efter detta funkar pumpen riktigt bra när det är 10 grader och kallare. Men...

När kompressorn går på lägsta hastighet har jag ca 4-4,5 grad delta. Säg att kompressorn drar 0,8kW  * COP 5 = 4kW effekt

Nu vid -4 grader så drar kompressorn 1,2kW med en framledning på 37,3 grader fram och 30,3 grader retur. 7 grader delta. Den borde ge en effekt på 1,2 * 5 = 6kW.

Brine in är 4 grader, ut 1 grad, och jag vet inte hur de räknar COP eftersom detta bara är vad kompressorn drar exkl cirkulationspumpar så kanske den ger mer effekt än så.

Om nu formeln är: 4,19 * delta * flöde = effekt så betyder det att flödet är dryga 0,2 liter / sekund. Cirkulationspumpen står på 75% och kan ökas något, men vid 85% börjar man höra ljudet i vardagsrummet från radiatorerna.

GSi 616 manual säger följande: Flöde qw min. B0/W35, ∆t=15K (@max rps) = 0,27 liter / sekund.

Nu är pumpen överdimensionerad för mitt system, jag tror att max effekt jag kommer behöva är 12kW. Den högsta framledningen jag sett i huset med gamla LVVP:n är 48 grader, för mig är det oklart hur det påverkar flöde och ovan begränsning som manualen säger.

Vad tror ni om ovanstående, ser ni omedelbara problem som föranleder att jag borde öka cirkulationspumpen? Tyvärr är min installatör hopplös, de har tydligen inte installerat en tank, varken volym- eller arbetstank, på typ 15 år säger dem. Vi la ner extremt mycket krut på att se till så att rördimensioner till borrhålet blev bra med så få böjar som möjligt, men från VP till värmesystemet satte de in flera 90-gradare, dessutom 22mm.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 22 november 2023, 16:49:55 »

Jag har kört min VP-anläggning under flera år nu.

Jag har kopplat min 10kw Nibe On-off pump med framledningen till en extern växelventil
Vid värmebehov skickar växelventilen Värmepumpens framledning till en isolerad 200liters volymtank (old el-VVB) kopplad som första radiator (enrörs) med VP-framledning till botten i tanken och ut i toppen till övriga vattenradiatorer (2-rörs) utan termostatventiler.
Vid varmvatten behov skiftar växelventilen framledningen till en extern isolerad slingtank med 320 liters framledningsvolym, innehållande 25m kopparslinga som omvandlar kallt till varmt vatten.
Returledning vid värmeproduktion från värmeradiatorer och VV-produktion är hopkopplade till VP s inkommande retur.
Det räcker med VP:s interna cirkulationspump som går konstant hela vinterhalvåret vid värmeproduktion Styrs via innegivare och utegivare samt Nibes gradminuter.
Vid värmeproduktion om man har framledning från pumpen kopplad till botten i volymtanken och toppen i tanken ut till framledning till radiatorkretsenstigen.
Då laddas varmvattnen vid värme drift i tankens botten, och tempen skiktas och stiger sakta i tankens topp tills kompressorn bryter på framledningstemp.
Vid Kompressorstopp fortsätter tanken att leverera ut varmt vatten av VP- cirkpumpen och den skiktning som blir i tankens topp ut till radiatorerna under lång tid.
Efter kompressorn stoppat, går returvatten direkt tillbaka genom VP och ned i botten på volymtanken!
Man får en bra skiktning och använder hela vattenvolymen i volymförstoringstanken.
Längre drift och längre stopp ger färre start och stopp och jämnare värme.
Innegivare är mycket bra att känna av solinstrålning, överskottsvärme från kök, ev braskamin och nattsänkning.

Det är enkla principen och fördelen/vinsten med en volymhöjning anser jag.
Kaffebryggaren har samma princip att varmt vatten stiger till toppen. som bevisligen fungerar även i tanken
 
Har man en lämplig volymtank håller sig tempen kring börvärdet längre.
Värmeförlusterna är mycket små och stannar i huset eftersom tanken håller relativ låg temp samma som radiatorerna när man kör med värmepump.
 tummenupp
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 november 2023, 09:49:34 »

Med en ON/OFF som bara går som en Durasellgubbe och på max effekt får  den liksom hicka på driften. Det gäller att få ett flöde genom VP som är porpotionellt vad systemet behöver. VP:s kraft överstiger systemets behov och då blir det många starter när tempen kommer upp och VP stannar. 9 kw och en tank på 750 liter klarar det. så för att få till lite bättre så är nog behovet av en tank på ca min1000 Liter.  eller 2 st 500 L i serie och ta ut från tank/ar med ett shuntsystem. Då kan VP ladda upp på kanske 4-5 timmar, samtidigt som det levereras till systemet och stå still i kanske ca 3 timmar. Hålet kommer då att återladda sig en del med vilopausen. Men nu är det den kalla årstiden och inte lämpligt att bygga om. Så fungerar det nu med mindre starter, så blir det att köra vidare med det ett tag. Verkningsgraden på VP blir nästan detsamma nu, men inte optimalt. Hoppas att det finns en riktig mjukstart i VP och inte en snikis av enklare typ som är normalt för tillverkarna, billigt ska det vara.
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 18 november 2023, 23:24:21 »

En ON/OFF och går mot en tank, är tanken kopplad som knäpp eller volym. Båda så går VP mot tank och system. Hur stor tank är det. Har inte läst allt, storlek på VP ? Bäst med att ta ut värmen från tank med en shuntgrupp och reglera den vägen för värmen. Och VP laddar tanken enbart.

Det är en stor vp på 17 KW med en liten tank på 100 l bara, kopplad som arbetstank parallellt med vp. Innan var den kopplad som kombinerad arbetstank/knäpptank. Någon ”standardinstallation” Installatören/IVT kör med ifall man har golvvärme för att säkra flödet över pumpen 🤷‍♂️. Vi har golvvärme endast i en lght under garaget ca 50 kvm. Resten är ca 280 kvm stenhus i sutteräng från 50 talet med 16 radiatorer. Vet att större tank egentligen är det jag behöver men just nu vill vi bara ge pumpen de bästa förutsättningar som går givet vad vi har.

Vi tog köpte ett hus där ägaren hade gått bort så varken vi eller installatören tydligen hade någon historik. Var tvungen att testa utan knäpptanksfunktionen så kopplade om den till normal arbetstank, och upplever att den går lugnare med bara 20-30 starter per dygn numera. Förut kunde den starta 3 ggr/h, dvs 70+ ggr/dygn. Men som sagt, vill vara säker att den är sjysst inställd givet läget.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 november 2023, 15:57:10 »

En ON/OFF och går mot en tank, är tanken kopplad som knäpp eller volym. Båda så går VP mot tank och system. Hur stor tank är det. Har inte läst allt, storlek på VP ? Bäst med att ta ut värmen från tank med en shuntgrupp och reglera den vägen för värmen. Och VP laddar tanken enbart.
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 18 november 2023, 14:20:21 »

Flytta framledningsgivaren till efter tanken ut mot systemet brukar hjälpa, men tanken kommer ändå att fyllas med värme och bli full. Sen att försöka få till ett flöde ut till systemet som passar VP:s interna flöde. I bland svårt att få till det vid 0 gradigt eller varmare. Allt beror på hur kraftig VP är, kan gå att ställa ner kurvan på VP, så den inte ger så mycket, om det är en inverter, är det en ON/OFF så blir det svårare

Där är en on/off. Dessa dagar är det precis kring nollan hör i Stockholms, -1 just nu. Om jag lägger den på framledning mot systemet utanför, då borde den bli kallare snabbare och få fler starter, eller hur! Det kan jag ändra med kopplingsdifferens/tidsfaktor också eller hur? Vad är bäst eg.

Just nu har jag fem starter av kompressorn på 6 timmar, så tror jag ligger rätt ok med antal starter iaf?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 november 2023, 21:07:45 »

Flytta framledningsgivaren till efter tanken ut mot systemet brukar hjälpa, men tanken kommer ändå att fyllas med värme och bli full. Sen att försöka få till ett flöde ut till systemet som passar VP:s interna flöde. I bland svårt att få till det vid 0 gradigt eller varmare. Allt beror på hur kraftig VP är, kan gå att ställa ner kurvan på VP, så den inte ger så mycket, om det är en inverter, är det en ON/OFF så blir det svårare
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 15 november 2023, 20:03:26 »

Det mesta beror nog på om flödet i externa kretsen är högre eller lägre än den i interna kretsen.
Har du högre flöde genom värmepumpen än via radiatorerna så kommer värmen att gå "raka vägen" tillbaks till returledningen så snart tankens volym är omsatt, det kommer att ge högre temp på både retur och framledning och kompressorn stoppar.
Har du högre flöde i externa kretsen så går i princip flödet från värmepumpen direkt ut i radiatorkretsen utan att tanken gör någon nämnvärd skillnad.
Optimalt med arbetstank är att flödet är lite högre i interna kretsen så att ett delflöde går nedåt i tanken, men utan att värmemagasinet i tanken är fullt innan värmepumpen behöver stanna för att värmebalans har uppnåtts i beräkningen.

Tack Rickard :)

Flödet verkar klart större i den interna kretsen, vilket märks genom att tanken blir mättad. När den stannat så ligger varmvatten kvar i rören mellan vp och tank (testade att starta interna cp från stilla och vips var varmvattnet/röret svalare). Kompressorn verkar gå enligt kopplingsdiff-inställningarna, dvs stannar inte pga den märker för hög retur el något men lite osäker.

Givet dessa förutsättningar tänker jag spontant att jag inte vill ”överladda” tanken, men hur borde jag tänka här? Tänker också att det enda jag har att spela med lite är just kopplingsdifferensen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 november 2023, 08:38:37 »

Det mesta beror nog på om flödet i externa kretsen är högre eller lägre än den i interna kretsen.
Har du högre flöde genom värmepumpen än via radiatorerna så kommer värmen att gå "raka vägen" tillbaks till returledningen så snart tankens volym är omsatt, det kommer att ge högre temp på både retur och framledning och kompressorn stoppar.
Har du högre flöde i externa kretsen så går i princip flödet från värmepumpen direkt ut i radiatorkretsen utan att tanken gör någon nämnvärd skillnad.
Optimalt med arbetstank är att flödet är lite högre i interna kretsen så att ett delflöde går nedåt i tanken, men utan att värmemagasinet i tanken är fullt innan värmepumpen behöver stanna för att värmebalans har uppnåtts i beräkningen.
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 15 november 2023, 01:01:47 »

Om jag inte minns fel var det du som kallade det för knäpptank, det är förmodligen en volymförstorare.
En fyrrörstank på 100 liter KAN ALDRIG kopplas in som arbetstank mot en 17kw pump och man kan inte ha en arbetstank utan extern cirkulationspump. Du kan proppa 2 hål och fortsätta ha den som volymförstorare eller kalla det knäpptank om du vill.

100 liters arbetstank skulle man möjligtvis kunna ha till en 5Kw pump men så klena pumpar behöver förmodligen aldrig en arbetstank. 17kw onoff pump skulle må bra av en tank som klarar av att ta i mot effekten den lämnar.

En arbetstank på 100 liter till 17kw kommer starta och stanna hela tiden, förmodligen mer än om du kör utan den lilla arbetstanken. Som volymförstorare/knäpptank så går den något längre gångtider.

Du är inte ensam om att inte förstå, härom veckan pratade jag med en röris som har 20 anställda och han var upp i det blå när jag började prata om effekter och dimensioner då det gäller värmepumpar, till slut sa han att vi kan anställa dig även om det var på skämt så hade han inte den blekaste aning om vad jag pratade om, dom jobbar nästintill bara mot fjärrvärme. Förresten pratar jag värmesystem med alla röris jag hittar. :)

Tack för ett bättre svar. Kallade den inte knäpptank dock, men nämnde däremot att den var kopplade som en sådan först. Nämnde även att extern cp finns, vilket kanske spelar mindre roll, eller? Utvärderar just nu hur den går och märker iaf att den gör mindre antal starter och längre gångtider trots att den är liten. Dessutom går högre temp ut på värmekretsen än då den var kopplad som knäpptank. 👍
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 november 2023, 07:36:10 »

Däremot om man har en kraftfull inverter fungerar nog även en liten tank bra som arbetstank, den varvar ju ned istället för att stanna om tanken blir full-laddad och man får flöde bakvägen.
Blir ju lite som en förstorad bypass, och det ska fungera på inverterpumparna.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 13 november 2023, 20:53:17 »

Tack, har rätt ok insikt principerna för respektive typ av tank och hyfsat koll på vårt värmesystem. Det jag undrar är specifikt hur/varför du menade att en liten fyrrörstank bäst bör kopplas som en knäpptank. Hur är den logiken, det är den jag inte förstår. Eller så missförstod jag dig?

Om jag inte minns fel var det du som kallade det för knäpptank, det är förmodligen en volymförstorare.
En fyrrörstank på 100 liter KAN ALDRIG kopplas in som arbetstank mot en 17kw pump och man kan inte ha en arbetstank utan extern cirkulationspump. Du kan proppa 2 hål och fortsätta ha den som volymförstorare eller kalla det knäpptank om du vill.

100 liters arbetstank skulle man möjligtvis kunna ha till en 5Kw pump men så klena pumpar behöver förmodligen aldrig en arbetstank. 17kw onoff pump skulle må bra av en tank som klarar av att ta i mot effekten den lämnar.

En arbetstank på 100 liter till 17kw kommer starta och stanna hela tiden, förmodligen mer än om du kör utan den lilla arbetstanken. Som volymförstorare/knäpptank så går den något längre gångtider.

Du är inte ensam om att inte förstå, härom veckan pratade jag med en röris som har 20 anställda och han var upp i det blå när jag började prata om effekter och dimensioner då det gäller värmepumpar, till slut sa han att vi kan anställa dig även om det var på skämt så hade han inte den blekaste aning om vad jag pratade om, dom jobbar nästintill bara mot fjärrvärme. Förresten pratar jag värmesystem med alla röris jag hittar. :)
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 13 november 2023, 19:39:38 »

Knäpptank/volymförstorare.
Dina 17kW bör ha ca 340 liter värmevatten att jobba med och har du inte problem med knäppningar så är förmodligen tanken insatt för att få mer vattenvolym i värmesystemet. Är den insatt pga av knäppningar så tar tanken den första stöten av det varma vattnet och blandar upp så minskar knäppningarna i rören.

En arbetstank är någonting helt annat, förenklad förklaring.
Då jobbar dina 17kW mot en tank, minimum 300 liter, helst 500 liter.  Elementen har både tillopp och retur ner mot tanken och för att det ska fungera så måste man ha en extern cirkulationspump.  Jag ser det som 2 olika system fast dom jobbar tillsammans. Kopplar man in det som arbetstank utan extern cirkulationspump så fungerar det riktigt dåligt eller inte alls.

Shunt ska du glömma, nämnde det för att det skrevs om det i tråden.

Tack, har rätt ok insikt principerna för respektive typ av tank och hyfsat koll på vårt värmesystem. Det jag undrar är specifikt hur/varför du menade att en liten fyrrörstank bäst bör kopplas som en knäpptank. Hur är den logiken, det är den jag inte förstår. Eller så missförstod jag dig?

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 10 november 2023, 23:37:56 »

Tack för inspel! Detta är riktigt intressant. Kan du förklara mer hur du menar att omkoppling till knäpptank skulle vara ett bättre alternativ..? Blir det inte lite som två sparkcyklar då? Det är ingen hos installatören som kunnat förklara varför knäpptankskoppling skulle vara bättre, däremot flera inom branschen som påpekat att det är underligt om jag inte har väldiga problem med just knäppningar.

Just nu märker jag ingen större skillnad före och efter, mer än att pumpen går avsevärt lugnare och det går mer värme direkt ut på kretsen, vilket dock inte gett någon skillnad i temp inne men det förklarar sig själv tänker jag då den går mer sällan nu. Men som sagt, vill gärna ha hjälp att förstå det resonemang kring detta. Jag utgår från det som flest förespråkar och där finns goda förklaringar som jag kan förstå. Men jag är öppen för att det kan ligga något vettigt i precis det du säger vilket jag även sagt till installatören. Så hur skulle det funka bättre som knäpptank?

Vad menar du med enkelt system utan shunt..? Har ingen shunt, men vad mer menar du?

Knäpptank/volymförstorare.
Dina 17kW bör ha ca 340 liter värmevatten att jobba med och har du inte problem med knäppningar så är förmodligen tanken insatt för att få mer vattenvolym i värmesystemet. Är den insatt pga av knäppningar så tar tanken den första stöten av det varma vattnet och blandar upp så minskar knäppningarna i rören.

En arbetstank är någonting helt annat, förenklad förklaring.
Då jobbar dina 17kW mot en tank, minimum 300 liter, helst 500 liter.  Elementen har både tillopp och retur ner mot tanken och för att det ska fungera så måste man ha en extern cirkulationspump.  Jag ser det som 2 olika system fast dom jobbar tillsammans. Kopplar man in det som arbetstank utan extern cirkulationspump så fungerar det riktigt dåligt eller inte alls.

Shunt ska du glömma, nämnde det för att det skrevs om det i tråden.
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 10 november 2023, 21:07:45 »

Den installatören har inte arbetstank som sitt specialämne.
En 17kW pump till en 100 liters arbetstank är som en Porsche 911motor till en sparkcykel.
Koppla om det till en knäpptank igen eller sätt in en 500 liters arbetstank med extern cirkulationspump, framledningsgivaren ska sitta på utgående elementrör, helst en bit ifrån tanken.
Gör ett enkelt system utan shunt så får du en kanonanläggning! tummenupp

Tack för inspel! Detta är riktigt intressant. Kan du förklara mer hur du menar att omkoppling till knäpptank skulle vara ett bättre alternativ..? Blir det inte lite som två sparkcyklar då? Det är ingen hos installatören som kunnat förklara varför knäpptankskoppling skulle vara bättre, däremot flera inom branschen som påpekat att det är underligt om jag inte har väldiga problem med just knäppningar.

Just nu märker jag ingen större skillnad före och efter, mer än att pumpen går avsevärt lugnare och det går mer värme direkt ut på kretsen, vilket dock inte gett någon skillnad i temp inne men det förklarar sig själv tänker jag då den går mer sällan nu. Men som sagt, vill gärna ha hjälp att förstå det resonemang kring detta. Jag utgår från det som flest förespråkar och där finns goda förklaringar som jag kan förstå. Men jag är öppen för att det kan ligga något vettigt i precis det du säger vilket jag även sagt till installatören. Så hur skulle det funka bättre som knäpptank?

Vad menar du med enkelt system utan shunt..? Har ingen shunt, men vad mer menar du?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 10 november 2023, 20:25:16 »

Hej!

Har en fyrarörs-arbetstank. Jag har nu fått bra hjälp av installatören att koppla om den enligt installatörshandledningen, dvs vb-ut till toppen och vidare ut från toppen (från ca 50 cm djupt stigarrör) till värmekretsen via extern cp.

Inga knäppningar etc, samt betydligt lugnare gång på kompressorn. Givaren för framledning värmekrets sitter i dykröret ca 20-30 cm ner just nu.

Men, har fortfarande tecken på att justering/inställning av flöden över tank, kurva och kopplingsdifferens behövs. Ett symtom är att när kompressorn stannat så blir returröret till vp efter en kort stund varmare än framledning mot värmekretsen. Det verkar som att den är laddad med värmevatten som aldrig kommer ut på radiatorkretsen? Kan/bör jag göra något åt detta? 🤷‍♂️

Kan det vara att pumpen överladdar tanken, att den blir mättad och att delar av värmevatten går upp i returröret för retur till vp och står stilla där? Den interna pumpen ska ha 10% hastighet vid inget värmebehov.

Jag tror grundernaförutsättningarna och inkoppling är bättre än det var när den var kopplad som knäpptank (dvs ut mot radiatorer från botten/retur till toppen), men inställningarna behöver justeras.

Har ni några hjälpsamma tips om dessa symptom, justering flöden eller kopplingsdifferens..?

En IVT premiumline HQ e17 med BC100/3 e17 arbetstank.

Den installatören har inte arbetstank som sitt specialämne.
En 17kW pump till en 100 liters arbetstank är som en Porsche 911motor till en sparkcykel.
Koppla om det till en knäpptank igen eller sätt in en 500 liters arbetstank med extern cirkulationspump, framledningsgivaren ska sitta på utgående elementrör, helst en bit ifrån tanken.
Gör ett enkelt system utan shunt så får du en kanonanläggning! tummenupp
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 10 november 2023, 19:43:15 »

Med4 vägs koppling så behövs det en shunt och pump som försörjer systemet med värme. Absolut det bästa för exakt utgående värme mot utetempen. VP laddar då tanken med värme och den tas ut därifrån. Blir som lite av en ON/OFF modell. Med en tvåvägs så kommer tempen i tanken att öka en del, men tar då bara hand om den del som blir som ett överskott efter VV tillverkning ( knäpptank ) som då går ut till systemet med hög värme. Rören rör sig då, knäpper, Så då är frågan, vad för VP finns det, inverter som ska åka jojo i farten
( varvtal ) eller en VP som laddar vad den kan och stannar när tanken är full med värme. Kan för min egen del inte förlika mig med denna funktion, samt att inverters idag ska sänka farten på värmebäraren, då blir det ytterligare en sak. ellementen eller  GV får mindre flöde och det längst bot får i princip inget flöde. <förstår inte det som dom bygger in. En cirkpump ut ska alltid gå med konstant fart så allt får det flöde som behövs för att försörja alla delar i systemet. Har inte på det sättet själv och fungerar utmärkt och alltid jämn värme.  Så att ta åt sig av all elektronik och styrningar som nu ska vara, kan vara en liten återvändsgränd.
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 10 november 2023, 18:51:52 »

Nominellt flöde på värmebäraren för en HQ 17 är 0,58 l/s d.v.s. när du mäter temperaturen för och efter en 100 liters knäpptank, så måste du vänta 175 sekunder mellan det att du mäter tempen på värmepumpens framledning innan tank och temperaturen efter tank för den knäpptank som är tvårörsansluten med värmepumpens framledning ansluten i tankens topp samt vidare till radiatorerna från tankens botten.

Tack Lexus, det kan jag förstå. Men hur menar du nu.. att detta är svaret på varför det numera är kallare inne än när fyrrörstanken var kopplad som knäpptank..? Jag tror jag behöver hitta bra inställningar för att få ut värmen på ett bra sätt. Satte givaren på framledning mot radiatorerna, men som väntat resulterade det bara i mer frekvent gång. Tempen gick inte upp nämnvärt förrän jag aktiverade rumsgivaren och höjde temp via den.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 november 2023, 15:33:57 »

En annan konstig sak - efter omkoppling av tanken, från att tidigare haft den kopplad som knäpptank (tillopp rad från botten, och retur rad till toppen) till att koppla den som ”normal” arbetstank, så har vi fått kallare inne?! trots att vi innan hade en ordentlig tempdiff på tillopp till tank och framledning mot radiatorerna.

Nominellt flöde på värmebäraren för en HQ 17 är 0,58 l/s d.v.s. när du mäter temperaturen för och efter en 100 liters knäpptank, så måste du vänta 175 sekunder mellan det att du mäter tempen på värmepumpens framledning innan tank och temperaturen efter tank för den knäpptank som är tvårörsansluten med värmepumpens framledning ansluten i tankens topp samt vidare till radiatorerna från tankens botten.
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 09 november 2023, 21:33:13 »

Om du har givarna för både fram och retur i tanken så kan du låta den interna cirkpumpen stanna när det inte finns värmebehov, då kommer ju flödet i tanken garanterat gå uppåt och returen borde inte kunna bli varmare än framledningen.
Var sitter returgivaren idag?

Tack för snabbt svar!

Har tyvärr bara en givare för framledning mot radiatorerna och den sitter just nu i dykrör ca 20-30 cm ner. Kom att det verkar ske konstigheter i tanken just nu kanske jag ska flytta den till framledningsröret mot raddarna?

Jag verkar inte kunna stänga interna cirkpumpen helt utan har en inställning av ”hastighet vid ej värmebehov” på som lägst 10%, men märkte iofs att via autoläget så verkar den stå stilla när även kompressorn står. Testade att höja denna hastighet till 30% och då blev både returrör från tank samt rör till tilloppet direkt kalla, vilket borde tyda på att detta endast var varmvatten som stod stilla/fastnat där? Dessutom blev det tydligt att omrörning skedde och radiatoreturen snabbt började kyla ner tanken. Den tappade värme betydligt snabbare än innan interna cp gick.

En annan konstig sak - efter omkoppling av tanken, från att tidigare haft den kopplad som knäpptank (tillopp rad från botten, och retur rad till toppen) till att koppla den som ”normal” arbetstank, så har vi fått kallare inne?! trots att vi innan hade en ordentlig tempdiff på tillopp till tank och framledning mot radiatorerna.

Vet inte vad jag bör testa nu. Flytta givaren? Öka hastighet på externa cp?

Till saken hör att denna bvp styr på framledning och kopplingsdifferens, vilket jag inte får till hur jag ska hitta rätt värden för mina förutsättningar med liten tank och hög effekt på pumpen. Om det ens har någon större betydelse för att tanken ska laddas med rätt mängd värme per körning och inte överladda/tugga på för länge?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 november 2023, 08:19:47 »

Om du har givarna för både fram och retur i tanken så kan du låta den interna cirkpumpen stanna när det inte finns värmebehov, då kommer ju flödet i tanken garanterat gå uppåt och returen borde inte kunna bli varmare än framledningen.
Var sitter returgivaren idag?
Skrivet av: Khashing
« skrivet: 08 november 2023, 23:06:02 »

Hej!

Har en fyrarörs-arbetstank. Jag har nu fått bra hjälp av installatören att koppla om den enligt installatörshandledningen, dvs vb-ut till toppen och vidare ut från toppen (från ca 50 cm djupt stigarrör) till värmekretsen via extern cp.

Inga knäppningar etc, samt betydligt lugnare gång på kompressorn. Givaren för framledning värmekrets sitter i dykröret ca 20-30 cm ner just nu.

Men, har fortfarande tecken på att justering/inställning av flöden över tank, kurva och kopplingsdifferens behövs. Ett symtom är att när kompressorn stannat så blir returröret till vp efter en kort stund varmare än framledning mot värmekretsen. Det verkar som att den är laddad med värmevatten som aldrig kommer ut på radiatorkretsen? Kan/bör jag göra något åt detta? 🤷‍♂️

Kan det vara att pumpen överladdar tanken, att den blir mättad och att delar av värmevatten går upp i returröret för retur till vp och står stilla där? Den interna pumpen ska ha 10% hastighet vid inget värmebehov.

Jag tror grundernaförutsättningarna och inkoppling är bättre än det var när den var kopplad som knäpptank (dvs ut mot radiatorer från botten/retur till toppen), men inställningarna behöver justeras.

Har ni några hjälpsamma tips om dessa symptom, justering flöden eller kopplingsdifferens..?

En IVT premiumline HQ e17 med BC100/3 e17 arbetstank.
Skrivet av: CAWI
« skrivet: 23 augusti 2023, 20:08:37 »

Tack Roland!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 augusti 2023, 18:34:46 »

Man måste skilja mellan volymtank och arbetstank. En volymtank är kopplad i serie mellan värmepumpen och golvvärme/radiatorsystemet för att få större volym på vattnet och längre gångtider.

En arbetstank är kopplad parallellt mellan värmepumpen och värmesystemet. När värmepumpen går laddas arbetstanken med varmt vatten. Gränsskiktet mellan varmt och kallare vatten flyttas nedåt i arbetstanken under laddningen. När värmepumpen och dess cirkulationspump stannar kommer gränsskiktet varmt/kallt vatten att börja flyttas uppåt i arbetstanken då värmesystemets cirkulationspump går hela tiden.

Med en arbetstank kommer värmesystemet att matas med vatten som har en jämnare temperatur jämfört med om samma tank var kopplad som volymtank. 
Skrivet av: CAWI
« skrivet: 23 augusti 2023, 15:37:25 »

Hej,
Jag förstår inte riktigt hur det fungerar med dubbla anslutningar till topp/botten på arbetstanken. Arbetstanken är väl till för att få större volym och den fylls upp med värmebärare?

På Rickards bild på första sidan "Arbetstank utan knäppfunktion, två circpumpar" Går VB både in i tanken och ut till radiatorerna samtidigt?

Eller fungerar arbetstanken så att den fylls i toppen och i botten går det ut till returen från radiatorerna och "förvärmer" VB tillbaka till VP.

Tack för svar är ny på det här med tankar och försöker förstå det lite bättre


Skrivet av: runt11
« skrivet: 14 mars 2023, 09:11:49 »

Intressant tråd, detta är kanske lösningen på de 60 start/stopp jag har redan vid 0 gradigt utomhus.

Har tyvärr ingen plats för en extra tank dock.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 januari 2023, 09:07:04 »

Jag har en Ctc ecoheat 10 som jag tänkt sätta en volymtank till. Har i nuläget 60 starter på dygn vilket känns lite onödigt. Sitter ju en bivalent shunt som alternerar mellan övre och undre delen av tanken. Min första tanke var att ställa shunten öppen och sätta en ny på volymtanken. Alltså precis som föreslås i början av denna tråd: panna-volymtank-shunt-radiator-panna.  Tror ni det funkar? Antar att vp:ns tank får i hicka och kör igång elpatronen om övre delen blir för kall. Alternativt om övre delen inte används kommer jag aldrig kunna använda spetsen i elpatronen. Hur hade ni gjort?

Det enklaste är väl att dra ut röret mellan kondensorn och inbyggda tanken och leda detta vatten via din volymtank annars.
Det är ju ett rakt rör upp från kondensor till tank, kapa och sätt dit några kopplingar så borde det gå att dra ut flödet via en extern tank.
Alternativt koppla in dig på returen från tanken ner till kondensorn?
Det blir minst ingrepp, kanske lite pilligt att komma åt men ingen ny shunt behövs och VVB funkar som förut.
Skrivet av: Pyrolys
« skrivet: 07 januari 2023, 19:40:02 »

Jag har en Ctc ecoheat 10 som jag tänkt sätta en volymtank till. Har i nuläget 60 starter på dygn vilket känns lite onödigt. Sitter ju en bivalent shunt som alternerar mellan övre och undre delen av tanken. Min första tanke var att ställa shunten öppen och sätta en ny på volymtanken. Alltså precis som föreslås i början av denna tråd: panna-volymtank-shunt-radiator-panna.  Tror ni det funkar? Antar att vp:ns tank får i hicka och kör igång elpatronen om övre delen blir för kall. Alternativt om övre delen inte används kommer jag aldrig kunna använda spetsen i elpatronen. Hur hade ni gjort?
Skrivet av: Nyman90
« skrivet: 24 december 2022, 09:27:11 »

Den kanske går av/på för att den uppnått önskad framledningstemp?
Låter som det i alla fall.
Om du har för kallt inne ändå får du nog pilla på inställningarna så det blir varmare.
Vad får du för prylar i Maj?

Ja precis, insåg att jag fick sänka mål temperaturen så lugnade den sig, något man dock får gå ner och göra manuellt, är en lyfco pf030, googlar man den pumpen förstår man problemet, ska ge 12kw men enligt uppgifter är det vid 10+.

Har beställt ctc ecoair 622m 18-22kw och en ecozenith i555 pro tank.
Svider i dessa tider att lägga på sig ett lån till när vi köpte kåken i Mars men det måste funka, flerfamiljshus så inte bara vi som fryser om de krånglar. Blir dyrt att Elpatronen ska slå in redan vid -2-3 grader med
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 december 2022, 09:15:19 »

Den kanske går av/på för att den uppnått önskad framledningstemp?
Låter som det i alla fall.
Om du har för kallt inne ändå får du nog pilla på inställningarna så det blir varmare.
Vad får du för prylar i Maj?
Skrivet av: Nyman90
« skrivet: 21 december 2022, 16:02:02 »

Har laborerat för att spara pengar över vintern på kåken vi köpte med undermåligt värmesystem, nytt beställt och kommer i maj, nu har detta dock resulterat i pengar till rörmokare så jag har nog inte sparat en krona.

Lvp system, ska vara 12kw men efter att läst om denna Kina pump på nätet så ska man ta de med en nypa salt. Förra ägaren hade en volymtank, i ett plåtskjul brevid vp, liggandes tank i en låda med vanlig fiber isolering runt.

Insåg efter att ha fått köra igång pellets pannan att de gick fruktansvärda mängder pellets pga av att pannan försökte värma tanken där ute.

Rörmokaren kopplade bort tanken åt mig då de kändes som energi i sjön att ha den (pumpen orkar inte ens 40 grader in vid -2)

Nu orkar den lite till, 45 grader vid 1+.

Men nu när det blev 6 plus så går pump jäveln i 7min för att slå av i 8-10 sen fortsätter den så.. inte lyckats laborera bort detta beteende med den undermåliga panelen.. gjorde jag bort mig? Tänker att pannans 200l funka som en tank den med. Skulle kört pellets på heltid om den var billigare
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 september 2022, 07:14:51 »

Jag skulle absolut sätta givaren på framledningen till radiatorkretsen, det man mäter är ju värmeproduktionen in i huset, vad som händer i tanken är sekundärt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 september 2022, 13:53:28 »

Givaren bör ju sitta så den känner av ungefärlig temp på vattnet ut från tank till radiatorsystem, man kan även sätta den på detta rör.
I övre delen av tanken funka bra med.
IVT Geo 612 är ju varvtalsstyrd så det är inte jättenödvändigt att hela tankens volym blir uppvärmd, den anpassar ju normalt effekten efter husets behov.
Det är bara när värmebehovet är litet den går över till on/off styrning och volymen i tanken behöver nyttjas.
Skrivet av: sx3000
« skrivet: 26 september 2022, 12:46:35 »

Skummat igenom forumet men hittade få svar!
Jag har en IVT Geo612 dockad mot 200L Nibe UKV (4 rör).
I VP manualen har dom inte skrivit i klartext var T0 framledningsgivare skall monteras.
Men på flödesschemat kan jag tolka att det är i toppen av tanken.
Mailade IVT och deras svar var toppen av tanken i princip.
Men borde den inte sitta i mitten på tanken, alt på framledningen? Så att tankens volym verkligen nyttjas?

Min VP har en varvtalsstyrd värmebärarpump, så det är inte helt solklart att jag har högre flöde mot tanken än jag har mot radiatorsystemet alla gånger.
Är det något man bör ha i beaktning?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!