Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: New type of ground heat pump ( 35 % cheaper than existing)  (läst 1452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gedw99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
http://www.docstoc.com/docs/22462755/Producing-the-GeoColumn-Geothermal-Heat-Pump

Basically the refrigerant is passed through a coil that interacts directly with the energy storage transfer in the ground.
Advanatges:
1. Much cheaper
2. Componentized, so you can match it up easile to a FTX air to air transfer for air heating OR a water accumulaotr for solar and or radiators.
3. COP of about 5.5
4. Its very simple with a 600 year projection life.
5. Also it only need to be about 6 meters deep in teh ground, So much less drilling thankfully.

check it out.
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 01:20:33 av gedw99 »

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: New type of ground heat pump ( 35 % cheaper than existing)
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2010, 21:35:30 »
Ja det känns ju väldigt mycket som spam.

Men egentligen, dagens värmepumpar är om jag förstått det baserade på skillnaden i fasövergången mellan fast och flytande form av kylmediet.

Denna skulle altså utnyttja carnotprocessen.
Det köper jag om man vill kyla huset och har 7 grader i marken.
Men hur skulle man kunna värma, utan att även här utnyttja fasövergången i ett kylmedium?

Finns det någon fysiker bland oss som kan förklara för mig som kanske läst texten lite väl snabbt?
Skulle inte bli förvånad om jag missat hela konceptet med hur en värmepump fungerar.



kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: New type of ground heat pump ( 35 % cheaper than existing)
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2010, 22:11:16 »
Principen verkar vara samma som för vilken vanlig värmepump som helst, bara det att här lägger man inte en slinga i trädgården utan man borrar ett hål, 6 m x 60 cm, tätar det med en plastcylinder och fyller med vatten/glykol, och så kör man ner köldmediet i en slinga i vattnet.

Blir det inte lite kallt i hålet efter ett tag, frågar man sig oroligt?

Låter möjligen som en fiffig lösning för dem som vill ha jordvärme utan att plöja upp hela trädgården, men jag undrar om man inte ska borra ett par sådana brunnar.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: New type of ground heat pump ( 35 % cheaper than existing)
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2010, 23:18:02 »
Hej Lite som en kollektor även om utseendet å djupet skiljer sig åt ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!