Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?  (läst 4367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« skrivet: 04 januari 2006, 17:47:31 »
Hejsan,

Först lite om mitt bostadsförhållande:
Enplansvilla 110 kvm + 70 källare (ej fulluppvärmd)
Beläget i Stockholm
Tilläggsisolerad (tegelfasas) slutet 78. 3-glas fönster från samma tid.
Nuvarande system: Vattenburen elvärme (2-rörs system).
Förbrukning: Vet ej årsförbrukning, men nu i december gick det ca 3800KWh inkl hh-el + vv

Jag funderar på om det är lämpligt med luft/vatten VP installation.
Jag har kollat av framledningstempen och vid ca 7-8 minus ligger den på 50 grader. Har då ca 20-21 inomhus.
Klassas det som ett högtempsystem? Eller tyder detta på att det skulle funka hyfsat

OM luft/vatten skulle vara ett alternativ, är det då möjligt och ekonomiskt riktigt att behålla vår gamla elpanna + VV-beredare. Dessa är idag helt separerade från varandra. De är från början av 80-talet.

Har surfat runt en del i forumet, men känner inte att jag hittat lösningen...tacksam för svar :-)

En som vacklar mellan pellets och VP av nåt slag  Sc:,h
110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2006, 20:15:20 »
Hej!

Klart att luft/vatten skulle kunna vara något för dig. Du har dock inte ett optimalt radiatorsystem för värmepumpdrift med ett behov av 50 grader vid -7 ute. Har du "små" enkelpanelradiatorer i huset? I så fall får ditt system nog betraktas som ett högtemperatursystem.

Har du tillgång till pannrum och skorsten så skulle nog jag överväga pellets om jag vore du men har du inte pannrum och skorsten så är värmepump ett klart intressant alternativ. Om jag vore du skulle jag slänga ut den gamla pannan och beredaren och ersätta den med en för luftvärmepumpen anpassad panna.

Jag uppskattar att du har en årsförbrukning på i runda slängar 23000 - 25000 kwh för värme och varmvatten så du ska inte titta på de allra klenaste modellerna av luft/ vatten utan behöver kliva upp både ett eller två snäpp i effektskalan. En CTC Ecoair 107 eller kanske till och med 109 kan passa dig.

Hoppas att jag lyckats sprida lite ljus i förvirringen

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2006, 20:41:34 »
Tack för svaren Cicero.

Ja, jag har pannrum med Skorsten, då det suttit oljepanna i huset en gång i tiden. Dock så verkar rökgången vara igenmurad, alt så har den utnyttjats för div vatten/värme rör, då jag ser att det går in ett par rör i murstocken, kan vara från en badrumsrenovering, då badrummet ligger på våningen ovanför i anslutning till murstocken. Så för pellets så tillkommer nog kostnad för reparation av skorsten. Om nu rökgången inte är upptagen av rör...
Vid pellets har jag även kravet att det ska vara förhållandevis lättskött, dvs långt mellan sotning/askning, och då får man nog jacka upp en prisnivå på pannan.

Jag har mest vanliga "platta" element av varierande storlek, sen ett par av gammeldags modell, vet ej vad dom kallas, men såna tjocka med mellanrum som man behöver rengöra emellan...  ???

Kan även komplettera med att vid 10 minus, så låg framledningstemp på ca 52 grader.
Har förstått att de flesta luft/vatten VP klarar av att leverera 50-55 grader. Räcker inte det då? Och sen får man spetsa med el vid lägre ute-temp. Är det så att VP stannar under en viss utetemp, eller är det så att man väljer att stanna den för att COP blir < 1?
Har även läst om att det finns VP som levererar upp till 65 grader, men vet dock inte vid vilken utetemp (typ Thermia Atria).

Förvirringen fortsätter nog ett tag till...


110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2006, 21:58:28 »
Har förstått att de flesta luft/vatten VP klarar av att leverera 50-55 grader. Räcker inte det då? Och sen får man spetsa med el vid lägre ute-temp. Är det så att VP stannar under en viss utetemp, eller är det så att man väljer att stanna den för att COP blir < 1?
Har även läst om att det finns VP som levererar upp till 65 grader, men vet dock inte vid vilken utetemp (typ Thermia Atria).

Förvirringen fortsätter nog ett tag till...




Jo det blir många parametrar, och för att spä på förviringen utterligare så får man inte nödvändigtvis de högsta kondenseringstemperaturerna vid de kallaste utetemperaturerna eftersom elementen kyls ned mer då..... men för att svara på din fråga så klarar Thermia Atria att leverera 50-55 grader och mer därtill. En anledning till att en del andra tillverkare inte går lägre än -10 är just att COP för dem går under 1, en annan är att hetgastemperaturen för många andra tillverkares köldmedier går över 120 grader vid kallare utetemperaturer vilket kan gära att oljan som skall smörja kompressorn riskeras att brytas ned för dem.
Thermia Atria använder R404A och klarar att köras ner till -20.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2006, 23:17:59 »
köp en euronom med en grundkonstruktion som är oslagbar.  in pÃ¥ mässan och grilla dom.

med en 10,5 kwh ger den 26000 kwh av dina troliga 30000 ner till minus 10 grader 4000 kwh är från minus 10 och spetsen för varmvatten året om .

mellan tummen och pekfingret hamnar du på 14000 plus hushålls el . cirka 16000 kwh i besparing med 500 liters tanken

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2006, 19:05:27 »
OM luft/vatten skulle vara ett alternativ, är det då möjligt och ekonomiskt riktigt att behålla vår gamla elpanna + VV-beredare. Dessa är idag helt separerade från varandra. De är från början av 80-talet.

Visst är det fullt möjligt, med då begränsas du när det gäller val av märke. Såvitt jag vet är pumparna från Nibe, CTC och IVT utformade så att de kan dockas till din befintliga anläggning eller till ny panna om du byter först om några år. Däremot inte  Euronom som "ny i gamet" föreslår, den är bunden till Euronoms panna fick jag veta när jag tittade på den inför min nyinstallation.

Vad som är ekonomiskt riktigt är svårare att bedöma. En pump av de märken jag nämnde kostar ca 50.000 SEK installerad. En Euronom blir mer än dubbelt så dyr, jag har sett siffror på över 100.000 SEK. Men man tjänar kanske något tusental kWh per år på en "integrerad" lösning.

Sen vore det intressant att veta vilka andra tillverkare Adam syftar på när han påstår att COP går under 1 vid -10°.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2006, 22:57:27 »
system solo med fast kondensering kör mot vad du vill   studs

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2006, 23:03:36 »
vilket inte är bra- fast kondensering alltsÃ¥...  ;)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Luft/vatten VP ett alternativ för mig?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2006, 22:32:49 »
finns möjlighet att koppla in rumstermostat. titta på kortet. allt går bara man vill.
 studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!