Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Kristofer_R skrivet 17 juni 2016, 09:27:43

Titel: Offert bergvärme
Skrivet av: Kristofer_R skrivet 17 juni 2016, 09:27:43
Hej
Har köpt ett hus i Gnosjö kommun som vi nu har bott i ca 3 månader.
Det är uppvärmt med gas och vi har märkt att det inte är så billigt. Första gasräkningen låg på 5600kr som vi fick i mars månad. Vi hade då gjort av med 4600kWh på uppvärmning, matlagning samt varmvatten.
Har tagit in offerter på bergvärme men de skiljer sig åt en del, ganska mycket faktiskt.
Om huset
Byggt 1960, arkitekt ritat, källare, 2 plan samt vind. Har ett uppvärmt garage.
Boarea på 266kvm och 192kvm biarea.
Huset är ett tegelhus, vinden behöver tillägsisoleras samt att vi ska byta ut alla lister runt dörrar och fönster. Har stora fönster i söderläge.
Har vattenburen golvvärme i hallen samt i köket och i badrummet på övervåningen resterande rum så är det radiatorer.
Enl energideklarationen från de förra ägarna så låg byggnadens energianvändning på 41700kwh där 40000 kWh var gas och 1700kWh direktverkande el.
Hushållselen låg på 7900kWh
Vi har inte samma temperatur i hela huset och vi vill inte ha det heller. Känns onödigt att det ska vara 20 grader i garaget på vintern exempelvis. Så vi vill kunna använda oss av termostaterna på radiatoreran. Vi har även en täljstenskamin som vi eldar i när det var som kallast.
Medel temp för orten är 6°c
DUT -20,1°c

Offert 1
Specifikation
1st Värmepump IVT HQE17 Premiumline 17kw
2st 170m Energiborrhål GEOTEC/SITAC godkänd borrning INKL 6 m foderrör
2st Altech injusteringsventiler
1st 300 liter IVT varmvattenberedare
1st 300 liter IVT ackumulatortank
1st Nytt 24 liter expansionskärl
1st Bortforsling av befintlig gasvärmepanna
Elinstallation ingår i Anbudet
För foderrör över 6m tillkommer 600kr/m inkl. moms
För detta så vill de ha 214 800kr med ROT
De har räknat på en förbrukning på 50000kWh per år och hus area på 400kvm

Offert 2
Thermia Diplomat inverter
2*Borrkostnad 150m
Plus arbete samt delar
Summa inkl moms: 212 941,00
I denna offerten så har de räknat på att husets värmebehov med uppvärmning samt tappvatten ligger på 33 190kWh

Offert 3
Har inte haft denna firman hemma utan de gav oss en offert som den förra ägaren fick i höstas.
IVT Greenline HE E14
300l volymtank
VVB DS 300c
2*150m borrhål
Samt arbete och delar så hamnade de på 194 923
Tillkommer 600kr/m foderrör
Det är ca 18 meter ner till berg så det kommer tillkomma ca 10000kr på offert 1 och 2.
Jag undrar vilken offert är rimligast med tanke på huset.
Den som är mer aktuell just nu är offert 1, personen som var där fråga vad vi vill ha och använde vi badkar mm vilket gjorde att han kändes förtroendeingivande.
Tacksam för hjälp.

//Kristofer
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Rickard skrivet 17 juni 2016, 10:31:09
Om jag räknar på 41000 kWh gas med 90% verkningsgrad (drar av lite för matlagningen) så blir toppeffektbehovet 13.1 kW på årets kallaste dag.
Jag skulle begära offerter på följande:

Alt 1.
En on/off-värmepump med 12 - 14 kW uteffekt vid 50 graders framledningstemp
Ex. Nibe 1245-12, Thermia Diplomat Optimum G3, IVT PremiumLine HQ E13 eller liknande.
En arbetstank på 300 liter, t.ex. UKV300 eller linande
En extern cirkpump som gör att du kan koppla tanken som arbetstank vilket ger dig stor valfrihet att använda dina termostater bäst du vill. (Det möjliggör inte en volymtank på samma sätt).
2 X 150 meter borra.

En invertervärmepump med 12-17 kW uteffekt.
T.ex, Nibe 1255-12. 1255-16, Daikin Inverter (max 13 kW) CTC Gsi12,  IVT GEO 312 C, Thermia Diplmomat Inverter eller liknande.
Thermia och Nibe 1255-16 är kanske lite i största laget, nackdelen med det är att deras lägsta uteffekt är relativt hög, 4-5 kW, vilket gör att värmepumpen kommer att gå on/off rätt stora delar av året trots att de är varvtalsstyrda egentligen...
Till en inverter behöver man inte volym eller arbetstank, det skall fungera lika bra med en bypass som kostar avsevärt mycket mindre att installera, några hundra kronor för rör och kopplingar.
Till detta en extern cirkpump. (Ca 3000 kr)

Bypassen och arbetstanken i kombination med den externa cirkpumpen är det som garanterar dig att kunna köra med termostater aktiva i hela huset utan att det menligt påverkar värmepumpens driftsförutsättningar.
I ett hus i 4 plan är det nog dessutom särskilt vettigt att kunna använda termostater efter behov då värmebehoven på de olika våningarna kan variera kraftigt.
Källaren kan behöva lite underhållsvärme under stora delar av den varmare årstiden, och de rum som har stora fönsterytor kommer att bli varma av solen, och kalla när solen inte värmer men när det är kallt ute.
Jag bedömer att ni har rätt stor skillnad på energi och effektbehov/m2 i både olika plan och olika rum ,dessutom kraftigt varierande med årstid.
On/off + Arbetstank eller Inverter + bypass är mitt absoluta råd i er situation, ert hus är nog typhuset för när det är mycket lämpligt.

Borrhålet i min kalkyl visade bara på behov av 204 meter aktivt djup (I grundvatten/berg), men mer är ju bättre, så 2 X 150 meter är absolut att föredra.

Priserna i dina offerter är svårt att ta ställning till då jag inte riktigt tycker att någon av offerterna uppfyller kraven Arbetstank eller bypass med extern cirkpump, i vart fall inte så vitt man kan se.
Räkna också med att du kanske behöver byta ut dina termostater om de skall reglera så bra som möjligt.

Ett "Snålalaternativ" skulle kunna vara Diakin inverter (Finns att köpa för 59 000 på nätet) med bypass och extern cirkpump (ca 3500 kr).
Till detta ett borrhål på 225 till 240 meter, (ca 75 000 kr?)
Totalt ca 137500 kr + lite rör och rördelar, 10 000 - 15 000 kr = ca 150 000 kr.
Lägg på ca 20 000 kr för installation så borde det gå komma undan med ca 170 000 kr.

Detta bygger dock troligen på att du måste vara projektansvarig själv och köpa in de huvudsakliga materiel som behövs, värmepump, cirkpump, borrning i alla fall samt leja en installatör på löpande för installationen.
Kan vara svårt att hitta någon som ställer upp på det, men om du lyckas så går det ju spara en slant.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Kristofer_R skrivet 17 juni 2016, 12:04:53
Okej

Så i offert 1 och 2 så är pumpen enl din mening ngt för stor. Alltså vi klarar oss på en på 13-14kWh.

Djupen på borrhålen stämmer ganska bra överrens, dock så är det i aktivt borrdjup i offert 1 som är på 150m*2
De andra hamnar aktivt på 132*2m.

Termostaterna kommer bytas ut på samtliga radiatorer då vissa fungerar och vissa inte.

Det jag är rädd för är att systemet blir för litet så vi måste göra som våran granne som har jordvärme installerat och nu måste borra pga att effekten inte räcker till.
Jag vill att det ska fungera på första försöket då det är en stor investering som vi ska göra.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Carl N skrivet 17 juni 2016, 17:07:44
Hej!
Jag är ingen expert men just gas kan vara lite vanskligt att räkna på sådär.
En modern gaspanna kan ha en verkningsgrad på över 100% beroende på att kondenseringsvärmen från vattenångan som bildas vid förbränningen kan tas tillvara.
Jag testade att använda 100% verkningsgrad och får då max effektbehov till 15,9 kW vilket inte är orimligt med tanke på husets storlek och ålder.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Kristofer_R skrivet 17 juni 2016, 19:15:52
Var tvungen att kolla verkningsgraden på våran Veissman gaspanna.

Verkningsgraden låg på 98%.
En 17kWh pump kommer räcka det jag oroar mig för är att kommer borrdjupet räcka.
Har om sagt en offert på 150*2m aktivt och 2 offerter på 132*2 aktivt djup.

Någon mer kunnig än Rickard som vill delge sina synpunkter.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Rickard skrivet 18 juni 2016, 08:58:23
Vet du vilken bergart som finns i området?
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Håkke skrivet 18 juni 2016, 09:12:37
Vet ni hur pass hög framledningstemperatur från gaspannan radiatorsystemet kräver när det är typ -15 till -20 ute? 

En bergvärmepump kan inte leverera mer än 55-60 grader utan att spetsa med eltillskott.  Har du tunna radiatorer, eller stora ?  Tunna kan kräva höga temperaturer vid sträng kyla.

Bygga om radiatorsystemet på din area lär kosta en hel del.  Nu har ni ju tälgstenskaminen att spetsa med, men med bergvärmen kommer ofta bekvämlighet att inte elda för en del.

Förre ägaren till mitt hus konverterade från oljepanna till bergvärme 1994 och hade då radiatorer som krävde hög temp vid kyla, iofs i mellansverige med kallare klimat. För att undvika mycket eltillskott vintertid konverterade han till vattenburen golvvärme i markplanet. Dock fortfarande problem att få upp tempen i källaren där 8 klena radiatorer ligger i samma enrörsslinga.  Nu krävs eltillskott om det är kallare än runt -27 vilket är ytters ovanligt.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Rickard skrivet 18 juni 2016, 09:38:38
Från Nibes manual: Riktvärden för kollektorer

Bergvärme, rekommenderat aktivt borrdjup
5 kW  70 – 90 m
6 kW  90 – 110 m
8 kW  120 – 145 m
10 kW  150 – 180 m
12 kW  180 – 210 m

En kalkyl på en 1255-16, 41 000 kWh/år, 98% verkningsgrad - med granit som bergart ger denna kalkyl: (210 meter aktivt djup, du skulle kunna borra ett hål på 225 meter (vattenfyllt foderrör ger ca 1/3-del så mycket "aktivt borrdjup" som vattenfyllt berg) för att spara en slant, om du hittar någon som kan borra så djupt, och förutsatt att du har granit som bergart. (Verkar vara gnejs i området söder om gnosjö i alla fall, och det är lika bra som granit.)

Energiberäkningen är gjord med 1 kr/kWh, jag har ingen aning om vad gas kostar, vad kostar den?

Med en 1245-12 blir summan "köpt energi" 11455 kWh istället för 10734 kWh. (Borrdjup 204 meter aktivt)
Om värmepumpen är 20 000 kr billigare så blir payoff-tiden 7.2 år, alltså kortare än med en 1255-16.

Länken just ovanför första bilden länkar till komplett PDF med kalkylen i bättre läsbart skick.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Ewald skrivet 18 juni 2016, 10:03:16
Man kan göra en effektbehovsberäkning eller uppskatta effektbehovet. Sen finns det en metod för att gissa årsenergiförbrukning/ energianvändning. Man måste då dock veta fullasttimmarna för orten/ staden. T.ex. 1800 fullasttimmar eller 2000 fullasttimmar eller 2200 fullasttimmar osv.

Sen måste man också ta hänsyn till varm bruksvattenberedningen.

Men om du har köpt hus nyligen så har du väl fått en energideklaration med vissa nyckeltal kring energiförbrukningen/ energianvändningen.

Om man t.ex. tänker renovera och tilläggsisolera huset respektive delar av huset kan man få ner både effektbehovet och energianvändningen.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Ewald skrivet 18 juni 2016, 10:17:38
En markkollektor är ofta ett billigare alternativ om man vill installera vp.

Hittar nu inte tråden där Rickard skrev att lösningen med markvärme fungerar bättre i norra Sverige.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Ewald skrivet 18 juni 2016, 11:31:41

 jag har ingen aning om vad gas kostar, vad kostar den?


http://www.goteborgenergi.se/Privat/Produkter_och_priser/Gas_/Erbjudanden_och_priser_

Här Finns det lite info om vad gaspriset kan bli i Sverige ....

Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Kristofer_R skrivet 18 juni 2016, 14:32:16
Nu kan jag svara.
Angående framledningstemperaturen så har jag aldrig sett att den har gått över 65 grader.

Dock så har det då inte varit -15 grader eller liknande.

Vi betalar 64 öre per kWh för gasen. Sen när man lägger på alla avgifter så hamnar man på 1kr per kWh.

Vi har lite blandat när det gäller radiatorer.
Har från 1 panel upp till 3 panelsradiatoret.
Vet om att det kan bli aktuellt att byta 1 iaf.

Så kan man  borra tillräckligt djupt så räcker det med 1 hål.
Är det möjligt att genomföra så skulle vi spara ungefär 30000kr på total kostnaden.

Får kolla upp om det är möjligt.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: svenske kocken skrivet 18 juni 2016, 14:56:13
Om man kan borra djupt nog beror på hur pass bra utrustning man har, är det mycket vatten och kompressorn är lite "klenare" tar det "stopp" rätt tidigt med kraftigare kompressor kommer man ner emot 300 meter.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Kristofer_R skrivet 20 juni 2016, 12:52:46
Då har jag fått svar från ena firman. Ska inte vara några besvär med att borra ett 220m aktivt borrhål.
Så det verkar inte vara några problem att få till djupet iaf.

Nu är det så här med. Då tomten ser ut på ett viss sätt så måste jag ha samtycker från minst 2 av mina grannar om att man får placera ett borrhåll närmare än 10 från tomtgränsen.

En av grannarna har mark/jordvärme. Kan ett borrhål som är placerat mindre än 10 från hans tomtgräns påverka hans markslinga så han får en sämre effekt.

Ska prata med mina andra grannar med för att se hur de värmer upp sina hus.

Uppskattar verkligen all hjälp som jag har fått.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: svenske kocken skrivet 20 juni 2016, 13:51:40
Ditt hål har minimal påverkan på en ytjordvärme, du kommer ju att hämta din energi betydligt djupare nivå än där ytjordvärmen hämtar sin energi. Snarare är det väl så att ytjordvärmen hindrar solvärmen att nå ner till berget (om än i ytterst liten omfattning som i praktiken är helt oväsentligt )
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: purjo__ skrivet 20 juni 2016, 16:13:35
Det går att vinkla hålet lite så att den väsentliga delen hamnar längre in på din tomt även om man börjar 10m från gränsen.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Rickard skrivet 20 juni 2016, 16:36:45
Tillverkarna rekommenderar aldrig mer än 400 meters kollektor i normalfallet, och det beror på att flödet blir lite lägre än önskvärt.
Roland här i forumet har på sin anläggning testat köra höga och låga flöden i sin kollektor och resultatet på COP är väldigt litet, det verkar alltså som att totala borrdjupet/värmetaget är viktigare än flödeshastigheten för att få bra COP och temperatur på köldbäraren.
Men detta är än då något jag vill påpeka så du inte borrar ett hål på 225 meter och sedan "klagar" på att du inte kan få önskad deltaT på köldbäraren p.g.a. den långa kollektorn.
Det blir även viktigt att du har så kort sträcka som möjligt mellan värmepump och borrhål, och att du inte snålar med rördimensionerna mellan värmepump och plastkollektorn.
Om möjligt kanske du kunde dra 50 mm PEM fram till 90°-böjarna som kollektorn ansluts i?

Om du tilläggsisolerar och eller byter fönster så kommer energiåtgången att minska...
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Kristofer_R skrivet 23 juni 2016, 07:53:40
Hej

Börjar närma sig sluttampen nu. Träffade personen bakom offert 3 igår och pratade med honom.

Frågade då om han hade tänkt att installera volymtanken som en arbetstank eller volymtank.
Han anser att det är onödigt att koppla den som en arbetstank pga att det inte kommer förbättra anläggningen på något sätt.

Han rekommenderade att man öppnar termostaterna fullt ut och sedan höjer eller sänker kurvan på pumpen tills man hittar en lämplig temperatur i huset. Skulle det då vara något rum som är för varmt så styper man tillförseln via termostaten.

Har plöjt igenom jag vet inte hur många inlägg om arbetstankens vara eller icke vara. Och jag vet att det är det specifika husets förutsättningar som dikterar om en arbetstank behövs eller inte.

Så min fråga är vilka nackdelar finns det att göra som han rekommenderar? Sämre COP, larm som kommer gå mm???

Skulle uppskatta om CC, Oraklet samt andra kunniga personer kan ge sin syn på saken.

Han sa vill jag ha den kopplad som en arbetstank så gör han det men han skulle inte göra det hemma hos sig själv.

Tack på förhand.
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Rickard skrivet 23 juni 2016, 08:13:31
En invertervärmepump reglerar själv flödet över värmepumpens värmeväxlare så att deltaT blir 8 grader (eller vad de nu eftersträvar) oavsett värmepumpens uteffekt.
Då uteffekten kan variera mellan 4 och 16 kW så innebär det att flödet i systemet kommer  att variera med en faktor 4.
Om optimalt flöde för ditt radiatorsystem är 1400 liter/h (55 grader på framledningen, 45 grader på returledningen vid årets kallaste dag) så kommer flödet med en invertervärmepump att variera mellan ca 375 och 1500 liter/timme.
Ett radiatorsystem är instrypt efter ett viss difftryck över radiatorerna, och med så varierande flöde kommer difftrycket på olika platser i systemet att påverkas (exakt hur är så vitt jag vet inte vetenskapligt utrett) på ett sätt som gör att du till vissa radiatorer får en större andel flöde och till vissa en mindre andel flöde än vad man tänkt sig när systemet designades.
Detta kan i sin tur innebära att olika rum blir olika varma vid olika uteffekter på värmepumpen, eftersom flöden och difftryck kommer att variera i hela systemet.

Med en tank kopplad som arbetstank kan man justera in flödet i externa kretsen så att det ALLTID är optimalt, 1400/h liter i exemplet, och cirkulationen värmepump - arbetstank kan tillåtas variera med en faktor 4 och bibehållen deltaT över värmeväxlaren utan att det påverkar flödet i värmesystemet.
Arbetstanken "separerar de två flödena och gör att de kan hållas optimala, alltid, inte bara när du har ett visst specifikt effektbehov.

Man kan i de flesta fall sätta in en bypass istället för arbetstanken om man köper en invertervärmepump, det bli billigare, och skall kunna fungera precis lika bra som en arbetstank.
Enda gångerna arbetstanken gör ett bättre jobb är under de tider på året som energibehover är så lågt att din värmepump går med min uteffekt men ändå on/off för att behovet är mindre än min uteffekt.

Har du läst min GUIDE om arbetstank, volymtank och bypass så borde du få en klarare bild av detta. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Kristofer_R skrivet 23 juni 2016, 08:57:39
Hej

I offert 3 så är det en IVT Greenline HE E14 och det är en on/off vp.

Men Principen är väl densamma oavsett om det är en inverter eller on/off.
Får En HE E17 +40m djupare hål för drygt 6000kr extra vilket jag hade tänkt mig isf då priset var bra.

Har läst din guide och den är bra. Får läsa den igen helt enkelt.
En eloge till dig Rickard för forumet. Har fått en ökad förståelse för värmepumpar och eventuella fallgropar. Bra för en nybörjare som mig :).
Titel: SV: Offert bergvärme
Skrivet av: Rickard skrivet 23 juni 2016, 09:13:24
Om du gör som han säger och kör med alla termostater öppna så kan du koppla in tanken som volymtank.
I och med att du har ett arkitektritat hus (mycket fönster i vissa rum) i flera plan tror jag att värmebehoven i olika rum och på olika våningar under olika årstider kan variera rätt mycket, jag GISSAR att du kommer att ha behov av dina termostater, och då är det bättre att koppla in tanken som arbetstank, det ger dig större friheter att köra med termostater aktiva.
Men visst, det kostar nog 5000 kr extra jämför med att koppla den som volymtank.