Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock EDLQ05CAV3 och solfÃ¥ngare  (läst 525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy99

  • Gäst
Tommy99
Monoblock EDLQ05CAV3 och solfångare
« skrivet: 08 september 2021, 18:13:30 »
Hej,

Jag har problem med att min Daikin (EDLQ05CAV3) som är monterad 2 m ovanför in/ut på värmeväxlaren i tanken, kyler ner tanken under natten då det blir självcirkulation.

Finns det nÃ¥got sätt att fÃ¥ den att sluta med dessa dumheter? 😉

Jag har för närvarande monterat en wifi-styrd ventil som slår av flödet till värmepumpen men jag hade hellre sett att den gjort detta själv för nu måste jag styra manuellt på och av varmvattenproduktionen.

Tacksam för alla idéer 😀

Tommy99

  • Gäst
Tommy99
SV: Monoblock EDLQ05CAV3 och solfångare
« Svar #1 skrivet: 08 september 2021, 18:19:48 »
Glömde skriva att tanken under dagen blir uppvärmd av solfångarna på taket och då skillnaden i utetemperatur och nederdelen av tanken kan vara upp mot 50 grader så skapas självcirkulationen genom värmepumpen som kyler ner tanken några grader på en natt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Monoblock EDLQ05CAV3 och solfångare
« Svar #2 skrivet: 08 september 2021, 21:37:27 »
Man kan ju montera en backventil, om den är fjäderstängd så stoppar den självcirkulation.
Risken är förstås att den minskar maxflödet också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Tommy99

  • Gäst
Tommy99
SV: Monoblock EDLQ05CAV3 och solfångare
« Svar #3 skrivet: 12 september 2021, 03:15:10 »
Tack för ditt svar Carl,

Tänkt på backventil innan men vart rädd för att det inte skulle hjälpa men som Du säger är den fjäderstängd så krävs det ju lite mer tryck än vanlig självcirkulation kanske övervinnner.

Det finns en styrning för en avstängningsventil men den lyckas jag inte aktivera, det händer inte ett smack ens när jag från installationsmenyn försöker tvångsstyra den. Tror det möjligtvis kan vara som så att då min pump enbart kan generera värme så finns inte funktionen för i manualen så hänvisas till kallt/varmt läge.

Tommy99

  • Gäst
Tommy99
SV: Monoblock EDLQ05CAV3 och solfångare
« Svar #4 skrivet: 14 september 2021, 15:50:34 »
Har nu monterat en fjäderstyrd backventil och "ta i trä" det verkar fungera Ã¥tminstone när temperatur-differensen inte är jättestor sÃ¥ Ã¥terigen tack för tipset Carl!   tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!