Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥n ved till jordvärme. Koppla befintliga acc tankar? Samköra vedpanna solel?  (läst 2211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trolle_T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Jag vill gå från 60m³fub vedeldning till bekymmersfri VP (jordvärme då jag har gammal "sjöbotten" att lägga slangen i)
En fundering är om jag i samband med nyinstallation av VP kan dra nytta av mina 2st acctankar på varda 1´500l som står i källaren?

Finns det nÃ¥got att tjäna ekonomiskt & livslängd pÃ¥ VP genom att styra VP att värma (lagra) dessa acctankar under dagen dÃ¥ jag har elöverskott frÃ¥n min solelanl. för att sedan pumpa runt detta i huset när inte solen lyser? (Istället för att sälja elöverskottet Ã¥ bet. överföringsavg. tex.) Alt. under okt-feb  köra VP hÃ¥rdare nattetid när elen är billigare Ã¥ lagra energin i tankarna? (ingen elöverskott frÃ¥n solanl)
Går det få till en styrning mellan VP & Växelriktaren på solelanl. som på ett smidigt sätt styr detta (elöver- underskott)?
Bästa sättet att samköra vedpannan med VP om jag skulle känna för att elda lite i jan-feb? (Finns det bättre & sämre märken på VP som klara detta)

Tar tacksamt emot tips å egna erfarenheter kring detta. Kanske är det bara befängt att försöka lagra energin & maxa egenutnyttjandet av solel? iaf mars-sep då solen strålar här uppe i Hälsingland.
Många frågor som jag har men jag lugnar mig här en gång.

(Bilden visar min gård uppe i vä. hörnet, tänkt jordvärmen schematiskt (orange), är tänkt att ligga på min åker som gränsar mot sjön (blått) samt bilder på min nuvarande vedanläggning)
Timmerhus från 1900-talet. Yta ca300m². Uppvärmning vedeldning, Solo Plus 60kW, gamla rejäla vattenradiatorer, 2x1500L acc tankar med vvberedare i en av dem på ca 120L samt 9kW elpatron (tre steg) Vedåtgång: ca 60m³fub.
Årsmedeltemperatur. ca 3,5gr. plats: Hälsingekusten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En värmepump drar mindre el ju lägre temp den jobbar med så att pumpa in värme i en tank med hög temperatur i kondensorn för att senare shunta ut detta några timmar senare blir svårt att räkna hem.
Det handlar då även om slitage på grejerna mm.
Däremot kan man använda en tank som en arbetstank om du t ex har golvvärme och vill kunna köra lite golvvärme i badrummen på sommaren?
Har du en VV-slinga i tanken så kan du använda den för att förvärma varmvattnet också.

Vill du elda så rekommenderar jag en braskamin, mysfaktorn är väsentligt högre än en gammal vedpanna som ska samköras med en värmepump.

Vad gäller solel och överskott så kan man basra gissa, och jag gissar att när alla skaffat solpaneler på taken så blir det elöverskott soliga sommardagar och negativa elpriser, i detta läget är det bättre att dumpa elen via en elpatron i en tank än att betala för att bli av med den.
Men det är som sagt bara en gissning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det med VP och ladda tankar, därom tvistar de lärda. ska man det sÃ¥ att ladda pÃ¥ lÃ¥gpris sÃ¥ gÃ¥r man hem, du har en en anläggning färdig med allt, bara stänga ner pannan och koppla in en VP. Sen om man ska ladda 3 m3 kan ta tid. För att in värme i dom tillsammans tar lÃ¥ng tid,  pannan är säkert pÃ¥ ca 40 Kw och en VP pÃ¥ kanske 12 Kw, en viss skillnad pÃ¥ effekt. Det gÃ¥r att fÃ¥ ekonomi i det tänker. Men en stort Men är att du ska dÃ¥ inte köpa en VP för 100 - 150 kkr med en massa elektronik ( lullull ) i utan bara en VP rakt av som gÃ¥r on/off- Den kommer att kyla ner jorden och när den stÃ¥r still i flera timmar sÃ¥ värms den upp igen.  Troligtvis kommer det en massa här nu att jag är helt fel ute, men nÃ¥gon mÃ¥ste tala om fördelar/nackdelar.
 

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ursprungligen hade jag 40kW vedpanna med 2500 liters acktank. Nu har jag en Nibe 1245 kopplad till acktanken med flytande kondensering. Gamla systemet blev kvar och om jag eldar i pannan så märker Nibe det och vilar. Husets effektbehov vid DUT är ungefär 8,5kW men ville ha en större värmepump för att göra snabbare varmvatten till badkar. Varmvattnet förvärms genom den gamla slingan i acktanken innan den går in i värmepumpen. Värmepumpen går mellan 1-2 timmar då den gör värme oberoende på utetemperatur, vilotiden ändras mera med utetemperaturen, har cirka 1000 starter per år. Kortaste gångtiderna är på sommaren för varmvatten, cirka 10 min.
Varför lämnade jag kvar vedpannan? För jag älskar att hugga ved och någonstans skall jag göra av den också. (jag vet att jag skulle få bättre betalt om jag säljer veden till grannen men.....) Om ungdomen har bastukväll så är det härligt att veta att varmvattnet inte tar slut när man har eld i vedpannan.

För mig passar det att ha båda systemen kvar, jag har också andra myseldstäder i huset men för andra kanske inte.

Jag skulle lämna kvar ena acktanken och koppla in värmepumpen på den o behålla vedpannan om du har utrymme, överloppselen skulle jag värma varmvattnet med så att värmepumpen inte behöver gå så korta stunder på sommaren.
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Hur hinner du med att elda så mycket ?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur hinner du med att elda så mycket ?

Frågar du mig? Välisolerat hus så det gick åt bara cirka 20 stapelkubik när jag bara värmde med ved. Effektiv panna gör sitt till också.
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
I mitt fall där acktanken var hjärtat i värmesystemet. Hade 2*800l till en början. Vedpannan, solpanelerna, (90st vacuumrör)  sÃ¥g till att förse acken med värme. FrÃ¥n acken sÃ¥ gÃ¥r det ut i radiatorkrets via shunt. Jag kompletterade med en bergvärmepump, fick demontera ena acken om 800l för att fÃ¥ in bvpumpen där jag ville. Utrymmesskäl.  Samtidigt sÃ¥ gjorde jag om in och utlopp till den kvarvarande tanken om 800 för att fÃ¥ ned flödeshastigheterna och uppnÃ¥ en bra skiktning, inte sÃ¥ svÃ¥rt om man kan svetsa och har en förstÃ¥else för hur det fungerar. Nu har jag en ack om 800l. Bervärmepumpen är basen i lasten. Vill jag elda i pannan sÃ¥ gör jag det utan att hÃ¥lla pÃ¥ och växla ventiler osv. När jag eldar i pannan sÃ¥ känner bvpumpens tempgivare att  nu skall jag vara still. Samma om solpanelerna producerar mera än bvpumpen kräver, dÃ¥ är den still, bvpumpen alltsÃ¥. Bara att montera bckslag pÃ¥ ledningarna sÃ¥ att vattnet inte kan gÃ¥ Ã¥t fel hÃ¥ll. Har även förvärmning av tappvarmvattnet via acken (solen) bestÃ¥ende utav 2st utskrotade vvxlare frÃ¥n nÃ¥gon gammal värmepumpshistoria frÃ¥n bruket.  Detta har i sin tur medfört att min bvpump har bara gÃ¥tt nÃ¥gra fÃ¥tal timmar för att producera tappvarmvatten sedan Maj mÃ¥nad.  Mitt svar är att man kan ha en till synes för stor tank, bara man ser till att man har bra skiktning i tanken.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!