Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750+SAM40 tips pÃ¥ inställningar  (läst 4693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F750+SAM40 tips på inställningar
« skrivet: 28 augusti 2016, 10:28:33 »
Hallå

Har ett nybyggt hus i Östergötland, 1-plan, 125kvm.

Värmesystemet består av en Nibe F750 med SAM 40 tilluftsmodul, gjuten platta med golvvärme i hela huset, reglersystem från Uponor.
Annat som även kan spela roll är att vi inte har några laminatgolv, vi diamantslipade plattan istället.

Har inte intresserat mig mycket alls ang värmepumpen än om jag ska vara ärlig, vi flyttade in i Maj.
Installatören som vi fick genomgång av gjorde inställningar som han trodde skulle funka skapligt.
Har inte haft anledning att tänka på detta alls mer sen dess, det har bara funkat. Men nu i veckan så var värmepumpen tvungen att tillfälligt monteras bort, när den sen monterades tillbaka så vet jag inte vad som hände.
Nu upplever vi det som på tok för varmt i huset, visst är det tillfälligt onormalt varmt ute, men det har det varit i sommar också utan att det blivit så varmt inne.
I natt har det till exempel varit 12-13 grader ute och vi hade nästan 25 grader inne på morgonen när vi vaknade. Förut under sommaren har vi upplevt att temperaturen sjunker relativt snabbt inne på kvällen, så fort solen slutar pressa på genom fönstren.
Jag känner nu att pumpen ger en viss värme i golvet, vi har strypt slingan i sovrummet med vredet på väggen och man känner tydligt att golvet där inne är kallare än övriga huset. Varför gör pumpen värme alls i golvet när det är 25-30grader ute? Nån inställning måste vara helt åt skogen.

Har haft ITV bergvärmepump i tidigare hus, där fanns en funktion så man kunde välja att helt stänga av värmedriften och bara använda den till varmvatten. Det aktiverade jag rätt tidigt på våren och lät det bli bra kallt på hösten innan det togs bort. Men så gissar jag att man inte kan göra med en flvp eftersom den är beroende av värmen inne för att funka? Men borde det inte rimligtvis få den att sluta pumpa på värme i framledningen så länge tempen i frånluften överstiger ett visst värde?

Om nån vecka kommer vi även låta installera en braskamin. Den ska främst användas till myseldning, men givetvis ger den ju även ett värmetillskott. Måste jag göra nån inställning i pumpen för att den ska fatta när braskamin är igång? Grundtanken är att köra värmepumpen ganska snålt, säg typ innetemp runt 18-19grader vintertid och sen elda i kamin när man vill ha det varmare.

Tacksam om nÃ¥n vill orkar ge mig lite tips o idéer ang lämpliga inställningar, instruktionsboken fÃ¥r jag mest huvudvärk av. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2016, 11:07:15 »
Hej!
Ändrades nån inställning vid bortmonteringen/inkoppling?
Annars låter det som att nått hägt upp sig, t ex växelventilen.
Men för att felsöka behövs lite mer information, meny 3:1 innehåller en hel del information som t ex temperaturer (aktuella och börvärden), läs av, kolla om nått verkar konstigt eller skiv in värdena här.

Det finns även möjlighet att logga i ett USB-minne (står i manualen hur man gör), ändra dock loggningsintervallet till 30-60 sekunder.
Döp om filen till .txt och lägg in.

Slutligen så är just kombinationen kamin/golvvärme/värmepump nått som kräver en hel del injustering.
Det finns en del trådar som handlar om detta så läs gärna på i forumet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2016, 13:48:05 »
Kolla vilken framledning vp önskar vid tex 12 grader ute ser man på värme kurvan. Är rums givaren inkopplad ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2016, 16:28:48 »
Tack för svaren så långt

Så som jag tyder det så går det inte att på något sätt att få ner framledningstempen under 20grader hur jag än rattar på nått??

Om det är som nu, alltså runt 25-30grader på dagen och runt 13-15 på natten så behövs ingen värmetillverkning alls i min mening, det ska vara helt avstängt.

Jag har inte riktigt tid att krångla med detta mer just nu, men jag ska försöka ge det lite mer tid så fort jag hinner.

Exact vilka värden och kurvor är det som jag behöver skriva in för att ni införstådda ska ha tillräckligt att jobba med? Är kanske en sån loggfil det allra bästa? Det sitter en liten "box" på väggen i vardagsrummet som det är nibe-loggan på som jag misstänker är rumsgivaren, men hur vet jag om den är inkopplad?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2016, 16:55:04 »
Du borde nog sätta dig in i hur grejerna funkar, typ läsa genom manualen.
Det är enkelt att se om rumsgivaren är ansluten, kolla i meny 1.9.1 rumsgivarinställningar.
Men om du inte vill knappa alls i menysystemet så kan vi tyvärr inte hjälpa till...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #5 skrivet: 01 september 2016, 14:12:20 »
Tack för svaren så långt

Så som jag tyder det så går det inte att på något sätt att få ner framledningstempen under 20grader hur jag än rattar på nått??

Om det är som nu, alltså runt 25-30grader på dagen och runt 13-15 på natten så behövs ingen värmetillverkning alls i min mening, det ska vara helt avstängt.

Jag har inte riktigt tid att krångla med detta mer just nu, men jag ska försöka ge det lite mer tid så fort jag hinner.

Exact vilka värden och kurvor är det som jag behöver skriva in för att ni införstådda ska ha tillräckligt att jobba med? Är kanske en sån loggfil det allra bästa? Det sitter en liten "box" på väggen i vardagsrummet som det är nibe-loggan på som jag misstänker är rumsgivaren, men hur vet jag om den är inkopplad?
Framledningen blir aldrig under 20 grader så länge du har 20 grader i huset dvs framledningen kommer värmas av huset. Logfilen säger hur vp går men du måste i alla fall knappa in rätt värden i vp efter att nån kollat på log filen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #6 skrivet: 02 september 2016, 21:12:30 »
Framledningen blir aldrig under 20 grader så länge du har 20 grader i huset dvs framledningen kommer värmas av huset. Logfilen säger hur vp går men du måste i alla fall knappa in rätt värden i vp efter att nån kollat på log filen.

Tack för det. Nu har jag haft tid att pilla lite mer med det hela, samt läsa lite.

Meny 1.9.3 reglerar, som jag förstått det, lägsta framledningstemperaturen. Det värdet går inte att sänka under 20 grader.
Betyder det att maskin ALLTID strävar efter att hålla minst 20 grader i värmeslingorna oavsett andra inställningar??

Om jag i meny 4.9.2 ställer "stopp av värme" på typ 8 grader och filtreringstiden på 8timmar, fattar jag det rätt då att jag säger åt maskin att inte värma alls om medeltempen ute är över 8 grader senaste 8 timmarna?

Vilken av dessa 2 menyer trumfar den andra i så fall?

Jag jobbar på att få fram loggfil, men det vill sig inte riktigt än. Som jag läser mig till så ska man bara stoppa i ett usb-minne o så ska det ploppa fram nån meny.... problemet är att när jag stoppar i ett usb-minne så händer precis ingenting. Ingenting som ploppar upp automatiskt och jag hittar inga nya passande menyer nånstans. Jag får forska vidare.

När det är varmt ute så vill man ju givetvis ha det så svalt inne som det bara går, då ska ju inte värmepumpen stå o producera värme. Jag har inga problem med att det är lite ruggigt inne på morgonen när det vart 7-8 ute på natten. Jag vill kunna helt stänga av värmeproduktionen och själv välja när den ska gå igång, varför ska det vara så omöjligt?

Anläggningen togs i drift i mitten av Maj, fram tills nu i början av September har jag över 700timmar kompressortid, varav endast runt 400 är varmvattenproduktion.... är jag konstig när jag tycker det är helt åt skogen?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #7 skrivet: 03 september 2016, 07:26:12 »
Citera
är jag konstig när jag tycker det är helt åt skogen?

Inte alls, inte vill man ha värmeproduktion mitt i sommaren

Finns det ingen möjlighet att ställa in önskad rumstemperatur någonstans? (Nu är det ingen hjälp men jag jämför med vår Comfortzone där jag brukar sätta önskad rumstemperatur till 12 grader på sommaren så då producerar den ingen värme, bara varmvatten)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #8 skrivet: 03 september 2016, 10:48:26 »
Tack för det. Nu har jag haft tid att pilla lite mer med det hela, samt läsa lite.

Meny 1.9.3 reglerar, som jag förstått det, lägsta framledningstemperaturen. Det värdet går inte att sänka under 20 grader.
Betyder det att maskin ALLTID strävar efter att hålla minst 20 grader i värmeslingorna oavsett andra inställningar??

Om jag i meny 4.9.2 ställer "stopp av värme" på typ 8 grader och filtreringstiden på 8timmar, fattar jag det rätt då att jag säger åt maskin att inte värma alls om medeltempen ute är över 8 grader senaste 8 timmarna?

Vilken av dessa 2 menyer trumfar den andra i så fall?

Jag jobbar på att få fram loggfil, men det vill sig inte riktigt än. Som jag läser mig till så ska man bara stoppa i ett usb-minne o så ska det ploppa fram nån meny.... problemet är att när jag stoppar i ett usb-minne så händer precis ingenting. Ingenting som ploppar upp automatiskt och jag hittar inga nya passande menyer nånstans. Jag får forska vidare.

När det är varmt ute så vill man ju givetvis ha det så svalt inne som det bara går, då ska ju inte värmepumpen stå o producera värme. Jag har inga problem med att det är lite ruggigt inne på morgonen när det vart 7-8 ute på natten. Jag vill kunna helt stänga av värmeproduktionen och själv välja när den ska gå igång, varför ska det vara så omöjligt?

Anläggningen togs i drift i mitten av Maj, fram tills nu i början av September har jag över 700timmar kompressortid, varav endast runt 400 är varmvattenproduktion.... är jag konstig när jag tycker det är helt åt skogen?
Om man får för varmt inne och det är vp som värmer då är det åt skogen men det är ju ganska enkelt att åtgärda mitt första råd är lös igenom manualen några gånger din vp har en bra styr som det går att ändra det mesta på om man vet hur. I meny 4.9.2 autoläges inställning ställer man in från vilken temperatur vp ska få värma radiatorer jag förstår att du ställer in ett ok värde där för normalt vill man inte hålla på och slå på och av värmen utan man ställer in styren och låter den sköta om det åt en även om det går att reglera manuellt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #9 skrivet: 03 september 2016, 23:11:56 »
Inte alls, inte vill man ha värmeproduktion mitt i sommaren

Finns det ingen möjlighet att ställa in önskad rumstemperatur någonstans? (Nu är det ingen hjälp men jag jämför med vår Comfortzone där jag brukar sätta önskad rumstemperatur till 12 grader på sommaren så då producerar den ingen värme, bara varmvatten)

NÃ¥tt liknande gjorde jag med den IVT bvp som jag hade i mitt förra hus, när jag tyckte det var varmt nog pÃ¥ vÃ¥rkanten sÃ¥ satte jag bara ner nÃ¥tt värde löjligt lÃ¥g o sÃ¥ slutade den upp med värmeproduktion. Sen ställde jag bara tillbaka pÃ¥ normal inställning pÃ¥ hösten när det blivit för kallt. Det är ju nÃ¥tt liknande jag försöker Ã¥stadkomma med denna pump nu. 


Om man får för varmt inne och det är vp som värmer då är det åt skogen men det är ju ganska enkelt att åtgärda mitt första råd är lös igenom manualen några gånger din vp har en bra styr som det går att ändra det mesta på om man vet hur. I meny 4.9.2 autoläges inställning ställer man in från vilken temperatur vp ska få värma radiatorer jag förstår att du ställer in ett ok värde där för normalt vill man inte hålla på och slå på och av värmen utan man ställer in styren och låter den sköta om det åt en även om det går att reglera manuellt.

Jag har sen 7 dygn tillbaks följande värden i meny 4.9.2: stopp av värme = 8grader, stopp av tillsats = 5 grader, filtreringstid = 8tim.
Detta borde helt stänga av värmeproduktion när det aldrig varit kallare än 9 grader under perioden? Eller missar jag nått?

Nattetid har det legat runt 11-13 grader senaste veckan, vissa timmar tillomed under 10. Jag har under denna tid som lägst kunna läst av 22 grader inomhus kl 5:30 när jag åkt till jobbet.
Jag kan tydligt känna att golvet i sovrummet, där vi har regleringen till fördelaren nerskruvad, är betydligt svalare än golvet i övriga huset. Jag kan även tydligt känna att ena röret som går in i SAM40 är kallare än det andra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #10 skrivet: 04 september 2016, 02:19:01 »
Du har helt rätt din vp är felaktig du kan se medeltempen den räknar med i menyn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750+SAM40 tips på inställningar
« Svar #11 skrivet: 27 november 2016, 10:22:54 »
Glömde bort att återkoppla här...

Det som jag tror löste mina problem med att det blev för varmt inne var att i menyn för SAM40 så skulle den hålla 22 grader på tilluften oavsett utetemp... Gick att dra ner till som lägst 16, men jag var tvungen att aktivera "servicemenyn" för att komma åt den inställningen.

Nu när kylan börjar komma krypande så uppdagades nått helt annat....
Vi upplevde alla i hushållet att det kändes kyligt i badrummen, i tvättstugan och ett av sovrummen, jag har trixat med värmekurvor och testat att vrida rumstermostater både hit o dit över 1 månad nu utan att bli riktigt klok på nånting. Det spelar ingen roll vad jag gör eller hur jag gör det, golven i dessa utrymmen blir inte varma, och det är alltid 2-3grader svalare i dessa utrymmen än övriga huset.

I ren desperation kollade jag på golvvärmefördelaren, kanske kunde jag som glad amatör se nått uppenbart fel där?

Reagerade direkt på att de stora gråa plastmuttrarna under de blåa hattarna inte var lika mycket nerdragna på alla slingor, spelar det nån roll?
Dessa är som jag förstår det de ventiler som kontrolleras av de trådlösa rumstermostaterna, de reglerar flödet på returen på kretsen?

Raden med rör över/bakom är som jag förstår det tilloppen till kretsarna, där sitter det röda hattar som man kan vrida på och en skala 1-5? (lite svårt att se).
Dessa reglerar flödet på tilloppet till de olika kretsarna, detta ska ställas in av installatören. Det ställs in beroende på slingornas längd så man får ett jämnt flöde/motstånd mellan de olika kretsarna?

Nu får ni kliva in o rätta mig om jag fattat nått fel så långt.

Det roliga är nämligen att alla de röda hattarna stod fullt vridna till höger mot stoppet (vridna så mycket det går motsols alltså).
Förutom 4st, de var vridna precis motsatt, alltså så långt medsols mot stoppet det gick.
Av en händelse så överensstämde dessa 4 med de rum jag inte lyckats får nån värme i....
Jag vred då dessa 4 fullt motsols så de stod likadant som alla andra.
Gick sen o la mig, o vaknade med varma golv i badrummen....

Misstänker nu att det helt har missats att justera flödena i golvärmefördelaren. Vad säger expertpanelen?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!