Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plugga element, hur Ã¥terfylla systemet?  (läst 7356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad samtheman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Plugga element, hur återfylla systemet?
« skrivet: 26 oktober 2013, 14:56:32 »
Jag ska plugga en radiator i mitt badrum och då undrar jag hur jag går tillväga för att tappa ut så lite vatten som möjligt? Och hur återfyller jag systemet efter pluggning?
 
Radiatorn sitter på entreplan med totalt sex radiatorer, på andraplan har jag två radiatorer till.

Bifogar några bilder hur det ser ut i pannrummet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Plugga element, hur återfylla systemet?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2013, 20:04:46 »
Om bara radiatorn ska monteras bort tillfälligt så brukar det räcka med att stänga returventil + termostat på radiatorn.
Sen proppar man med typ såna här grejer:
http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/

Du fyller på systemet med ventilen med den svarta manövreringen som sitter mellan cirkpump och manometer på översta bilden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad samtheman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plugga element, hur återfylla systemet?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2013, 20:47:17 »
Om bara radiatorn ska monteras bort tillfälligt så brukar det räcka med att stänga returventil + termostat på radiatorn.
Sen proppar man med typ såna här grejer:
http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/

Du fyller på systemet med ventilen med den svarta manövreringen som sitter mellan cirkpump och manometer på översta bilden.

Rören till radiatorn ska jag kapa av och proppa med klämringskoppling.
Trycket släpper jag ut via säkerhetsventilen och stänger av pannan innan jag börjar kapa av rören till radiatorn.
Efter jag har proppat rören startar jag pannan och återfyller jag systemet med den lilla svarta kulventilen på bild somsagt.
Men sedan? Hur luftar jag systemet?
Ska jag gå över alla element i omgångar och släppa ut luft, och samtidigt hålla koll så att jag har samma tryck som innan på manometern.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Plugga element, hur återfylla systemet?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2013, 14:01:15 »
Rören till radiatorn ska jag kapa av och proppa med klämringskoppling.
Trycket släpper jag ut via säkerhetsventilen och stänger av pannan innan jag börjar kapa av rören till radiatorn.
Efter jag har proppat rören startar jag pannan och återfyller jag systemet med den lilla svarta kulventilen på bild somsagt.
Men sedan? Hur luftar jag systemet?
Ska jag gå över alla element i omgångar och släppa ut luft, och samtidigt hålla koll så att jag har samma tryck som innan på manometern.

Aha, permanent borttagning av radiator.  :)
Jepp, lufta varje radiator och fyll på systemet mellan varje luftning.
Sen får du lufta igen ett par gånger i vinter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad samtheman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plugga element, hur återfylla systemet?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2013, 16:22:51 »
Då va jag på rätt spår.
Man tackar för svaren   :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!