Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken temperatur ska sommarhuset ha när man inte är där?  (läst 25421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Runem

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Jag har massor av frågor om hur jag ska sköta min NIBE 1235 i min nybyggda sommarbostad. Huset är väldigt välisolerat och håller åretruntstandard för kommande behov. Det är bygg på Blidö utanför Norrtälje. Huset har luftåtervinning och NIBE bergvärme. Värmen dist. men vattenburna slingor.

I varje rum finns termostater och dessa står på max för att jag via internet ska kunna gå in och höja temperaturen inför kommande helg samt sänka när vi inte är där. Några frågor om någon som kan har tid att svara:
1 Hur många grader kan jag sänka till utan att huset (träkonstruktion på gjuten platta) tar skada?
2 Lönar det det sig att sänka temp. mellan helger, var fjortonde dag etc?
3 Hur ska jag sänka? Just nu testar jag att gå från värmekurva 9 samt 0 till 6 och -5 men tempen sjunker inte särskilt?
Mvh Runem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Med golvvärme så ska du inte behöva kurva 9 i vanliga fall. I ett välisolerat hus så borde kurva 4-6 räcka gott för att hålla 20 ºC inne. Om plattan är nygjuten så kan det dock initialt behövas lite mer värme tills den torkat ordentligt. (Det finns ett golvtorksprogram i meny 9.2.9)

Styr du VP:n via internet?
I så fall borde du skaffa rumsgivare till VP:n (RG10) så du kan läsa av innetemp.

Du kan säkert sänka till 15 ºC när du inte är där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Vilken temperatur ska sommarhuset ha när man inte är där?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2010, 10:01:16 »
VÃ¥rt försäkringsbolag rekommenderar (eller kräver, välj själv) att vi hÃ¥ller ca 15 grader inomhus för att alla moment i försäkringen skall gälla.  Det lönar sig definitivt att sänka medan du är borta.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det har varit lite diskussioner här på min sida också om vilken temperatur man kan ha i ett hus under vintern, 16 ºC är rekommandationen för att inte husets konstruktion skall behålla fukten.
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad kento

  • Ã…ker helst custom, sakta pÃ¥ kurvig asfaltsväg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej! Har också sommarstuga som vi är i typ varannan helg. Låter vi värmen gå ned för långt, till 15-16 grader uppelver vi en köldkänsla långt efter att innetempen nått upp till det vi vill ha.
Det känns som om väggar, golv är kalla, för att inte tala om under täcket . . .. En stund.
Med vår L/L på ett börvärde av 19 får vi runt 17,5 längst bort, o det tar tid att få upp det också.
Nu hade du väl inte samma värmekälla, men principen borde var detsamma.
När man kommer till stugan fredagkväll vill man inte sitta med strumpor och en luftkyld grogg, utan man vill väl ha roligare än så . ..
Har man en billig uppvärmning borde man ha råd att hålle en högre (billig) snittemp, vilket ju oxå borde vara bra ur andra synpunkter än komfort.
Lite mer höst o vår är det ju inte samma avkylning, då kan vi ha lite lägre temp o i veckorna o ändå ha en mysig fredag, utan sockor.

// Kento
Med L/L sedan 080410. ME GA25 VAH. I sommarstuga ca 70 m2. Bara positiva erfarenheter ännu, och räknar inte med nåt annat! Varför inte tidigare bara . . .

Utloggad uruguru

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Vi har haft 8 grader underhållsvärme de senaste 23 åren utan problem.
Dock ska man se till att ha bra ventilation.

Utloggad asiaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
har inte sommarhuset kvar, men var byggt på 90-talet, vinterisolerat, 3 glas fönster,uppvärmingen sköttes av el radiatorer-oljefyllda,braskamin samt senare år även en L/L, hade under alla år min satt till 10-12 grader, fungerade bra, men vistades aldrig där på helgerna under den mörkare delen av året, så är Ni därför där på helgerna så säkert en högre temp att rekommendera, sedan hr Ni oxå en annan mer avancerad värmekälla.

Utloggad 12man

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken temperatur ska sommarhuset ha när man inte är där?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2010, 11:48:37 »
enligt en numera bortgången byggnadskonstruktör så minst 13-14 grader inne för att inte konstruktionen ska ta stryk, hålla +5 var meningslöst för huset självt ansåg han, då kunde man lika gärna stänga av helt,

allt beror också på hur huset är byggt, isolering som inte suger fukt som glas/stenull kanske kan ha lägre temp
(dvs hus som inte har/behöver fuktspärr mot boutrymmet)

sen måste man fylla glykol eller annat frostskydd om man har vattenburen värme och stänger av värmen helt men det var inte din fråga
Carrier NQC9 xp, 175m hål souterräng(1971), 240m2, sollentuna, inst 2007-01

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken temperatur ska sommarhuset ha när man inte är där?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2010, 16:13:12 »
Fick beskedet av husföretaget att om byggnaden har fukt-/ångspärr så är det minst 12 grader C som gäller. Har väl något att göra med att man ofta antar luftfuktighet RF 37% vid rumstemp 20 grader och våttemperaturen för 37% blir då 12 grader. På vintern ligger dock RF långt under 37% för de flesta men kanske inte om man bor vid vatten. Själv kör jag ett bra avfuktningsaggregat som drar ner RF till närmare 40% vid en innetemp på 7-8 gr i en byggnad trots att ångspärr finns. Ytterst sparsam ventilation som dock öppnas mer vid behov. Avfuktningsprocessen ger en energivinst när fukten kondenseras till vatten ner i hinken eller slangen till avloppet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken temperatur ska sommarhuset ha när man inte är där?
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2010, 16:55:23 »
Vi har i vår fjällstuga Ingen värme på, endast ett gsm modem son styr värmen, skickar SMS och varmt och skönt efter 2 dagar.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken temperatur ska sommarhuset ha när man inte är där?
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2010, 18:08:23 »
Fick beskedet av husföretaget att om byggnaden har fukt-/ångspärr så är det minst 12 grader C som gäller. Har väl något att göra med att man ofta antar luftfuktighet RF 37% vid rumstemp 20 grader och våttemperaturen för 37% blir då 12 grader. På vintern ligger dock RF långt under 37% för de flesta men kanske inte om man bor vid vatten. Själv kör jag ett bra avfuktningsaggregat som drar ner RF till närmare 40% vid en innetemp på 7-8 gr i en byggnad trots att ångspärr finns. Ytterst sparsam ventilation som dock öppnas mer vid behov. Avfuktningsprocessen ger en energivinst när fukten kondenseras till vatten ner i hinken eller slangen till avloppet.

Hej Josth!  Ja jag kan väl personligen bara hÃ¥lla med det här husföretaget om att man skall helst undvika att understiga +12 ºC ivf i hus om man nu vill undvika ev fukt och mögelrisker inkl lukt dÃ¥ givetvis, och detta oavsett om det finns fukt/Ã¥ngspärr i husen eller inte. http://www.scanoffice.se/pdf/tiedote_se_31012008.pdf

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sammanfattningsvis kan man altså säga:
Antingen skall man hålla minst 12-14 grader, eller så värmer man inte upp alls (om det är tekniskt möjligt map vatten etc).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Vilken temperatur ska sommarhuset ha när man inte är där?
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2010, 18:38:52 »
Plastpås husen känsliga....Vår sommarstuga utan plastpåsinklädnad no probs med ingen värme på vintern. Bara vattnet är avtappat.

Andas funktionen värdefull....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!