Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma källare pÃ¥ sommaren  (läst 1982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP_Mats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värma källare på sommaren
« skrivet: 06 juni 2021, 14:36:51 »
Hej!

I vår villa har vi en oinredd källare och en krypgrund. I krypgrundsdelen finns det en stor fet avfuktningsventilation installerad som gör ett kanon jobb. Men den täcker inte källar-delen speciellt bra, och nu på sommaren så märker man att det bli rejält fuktigt där.
Som lösning på detta fick vi rådet att installera ett gäng element för att värma upp källardelen, och sedan låta avfuktaren ta hand om resten. I och med att vi har vattenburenvärme så var inte det något jättejobb.

Min fråga nu är hur jag bör ställa in pumpen för att få bra värme på optimalt sätt. Jag har varit inne lite och justerat värmekurvan utifrån lite tips från en annan tråd. Men det ger ingen bra värme nu när det börjar gå upp mot 25 grader.

Så frågan helt enkelt: Vad bör jag ändra på i inställningarna för att få ett bättre resultat, och är det något annat jag bör tänka på?

Värmekurvan är inställd på följande:
Kurva: 40
Min: 20
Max: 55
Kurva +5: 0
Kurva 0: 0
Kurva -5: 0
Värmestopp: 25

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värma källare på sommaren
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2021, 15:22:57 »
För att det ska bli någon värme i källaren behöver man nog höja minsta temperaturen till 30 °C tror jag. Sedan även värmestopp till 30 °C. Får prova där någonstans. En avfuktare typ Woods skulle kanske också göra nytta om det är väldigt fuktigt? Antingen behöver man värma och vädra bort fukten eller köra avfuktare med minimal vädring.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma källare på sommaren
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2021, 07:09:24 »
Spelar det inte också roll varifrån fukten kommer? Om fukten kommer med den varma sommarluften eller om den kommer in genom väggarna från fuktig mark. Om fukten kommer från marken och man höjer temperaturen, drar man inte bara ut mer fukt genom väggarna då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma källare på sommaren
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2021, 09:42:47 »
Aj, du skulle frågat här innan du installerade radiatorerna i källaren.
Det är mycket bättre att köra en vanlig luftavfuktare (typen med kompressor/kyldel) i källaren än att köra en värmepump mot några radiatorer i källaren och ha radiatorerna i resten av huset avstängda.
En värmepump mår inte så bra av att köra mot en liten vattenvolym, det blir många start/stopp då.

Jag har en liten billig avfuktare i tvättstugan som jag kör sommartid för att torka tvätten där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad VP_Mats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma källare på sommaren
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2021, 09:47:07 »
Aj, du skulle frågat här innan du installerade radiatorerna i källaren.
Det är mycket bättre att köra en vanlig luftavfuktare (typen med kompressor/kyldel) i källaren än att köra en värmepump mot några radiatorer i källaren och ha radiatorerna i resten av huset avstängda.
En värmepump mår inte så bra av att köra mot en liten vattenvolym, det blir många start/stopp då.

Jag har en liten billig avfuktare i tvättstugan som jag kör sommartid för att torka tvätten där.

Det var Ocab som tipsade om element när de gjorde en besiktning, men jag vet inte om det är ett pest/kolera scenario då en avfuktare som någon annan nämnde kommer med risken att man drar in mer fukt genom de redan skruttiga väggarna, och då kanske en värmepump som får slita lite extra är värt det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma källare på sommaren
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2021, 10:28:13 »
Fukten finns i luften sommartid.
Luft som är 20 C kan kännas torr och fin, sänker du samma luft till 15 C blir den fuktig och kladdig, det beror på att relfukten följer temperaturen.
Kallare luft = högre relfukt.

Det innebär att man kan glömma att vädra ut fukten, den nya luften som kommer in har lika mycket fukt.
Det som funkar är att antingen höja temperaturen så att relfukten minskar eller torka luften (utan att växla ut luften).
Fuktvandringen genom väggen är så pass långsam att den knappast påverkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värma källare på sommaren
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2021, 12:27:42 »
Egentligen borde OCAB ersätta dig med en avfuktare, för någon som vet hur en värmepump fungerar är det omöjligt att rekommendera radiatorer i källaren för att "värma bort fukten" - dels är det svårt och dels sliter det på värmepumpen - om du alls får det att fungera bra.
Bäst kanske vore att köra värmepumpen som elpanna med en fast framledningstemp, om det är möjligt.

En vanlig kompressoravfuktare gör annars ett bra jobb i fuktiga källare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!