Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme i frikylan  (läst 5745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #15 skrivet: 19 april 2019, 17:48:42 »
Hej,

Ni som har kopplat så här; hur har det funkat nu i vinter?
Typ, är det värt det?

GÃ¥r i samma tankar...

Det har fungerat mycket bra. Men värt det? Njaa hade jag inte jobbat med det hade jag inte gjort det.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #16 skrivet: 19 april 2019, 17:49:26 »
Ett par funderingar...

Vad är max temperatur man kan ha på brine?

Och borde det inte gå att koppla in ett expansionskärl på ledningen till vattenbatteri/fläktkonvektor för att ta upp volymförändringar när man kör värme?

Man kan självklart koppla expansionskärl och det borde man. Men skomakarens barn går barfota...
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #17 skrivet: 19 april 2019, 17:50:57 »
Beror pÃ¥ maskin.   En del har 20 grader som max andra 25 , finns upp till 45 grader.

Expansionskärl bör man ju redan ha, de plastbyttor de flesta kör med är ju rena skräpet  :)

HÃ¥ller med, har kört med mitt plastkärl tryccksatt 1bar i 2 Ã¥r men nog hade jag  föredragit ett riktigt. Men är inte helt ovanligt det gÃ¥r hÃ¥l i plÃ¥ten pÃ¥ dom när dom sitter pÃ¥ brinesidan. Enligt mini erfarenhet iaf, sen har jag ingen förklaring till varför.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värme i frikylan
« Svar #18 skrivet: 20 april 2019, 03:11:42 »
Har just bytt ut min expansionsburk i plåt mot det vanliga i plast. Så rostigt som det var invändigt så skulle jag unte vilja ha plåt igen.

Det var alltså en passiv plåtburk utan gummimembran.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Värme i frikylan
« Svar #19 skrivet: 20 april 2019, 08:03:54 »
Men är inte helt ovanligt det går hål i plåten på dom när dom sitter på brinesidan. Enligt mini erfarenhet iaf, sen har jag ingen förklaring till varför.
Det ska gÃ¥ hÃ¥l pÃ¥ dem sÃ¥ smÃ¥ningom. Det diffunderar hela tiden in syre genom köldbärarslangen som korroderar plÃ¥ten. Det är bara när det är helt diffusionstäta system som det gÃ¥r att använda järn utan att det blir korrosion.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #20 skrivet: 20 april 2019, 12:04:50 »
Det ska gå hål på dem så småningom. Det diffunderar hela tiden in syre genom köldbärarslangen som korroderar plåten. Det är bara när det är helt diffusionstäta system som det går att använda järn utan att det blir korrosion.

👍
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #21 skrivet: 21 april 2019, 17:29:29 »
OK, så kanske inte värt det...
Men för en rimlig peng så är jag intresserad!

Men det är en smart idé. Har dock ingen fläktkonvektor utan FTX som jag skulle kunna tänka mig att koppla in ett kylbatteri efter, och få några grader lägre innetemp på sommaren. Men även på vintern skulle lite extra värme distibuerat via tilluften vara välkommet. Inte minst i delar av källaren där det annars är lite svårare att få upp värmen via radiatorerna.

Och det verkar ju smart att koppla in en värmeväxlare och sedan använda samma rör och vattenbatteri. Därav frågan om hur varmt man kan ha i brineledningen (På vintern skulle jag i så fall styra om kretsen till vattenbatteriet så det cirkulerar genom växlaren i en sluten krets. Och då är det ju smart att ha ett expansionskärl också... Men inte plåt tydligen?)

Så för att göra tydliga frågor av det:
Går det att använda brine i en värmekrets, och hur varmt kan man köra ut till ett vattenbatteri via brineledning?

Finnsd det något lämpligt expansionskärl som kan ta upp volymskillnader när kretsen är sluten och leder värme till vattenbatteriet?

« Senast ändrad: 21 april 2019, 20:36:14 av Örjan Lax »

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #22 skrivet: 11 maj 2019, 14:53:20 »
En fråga till... (Mest riktad till thomasbjork):

Som du thomasbjork har kopplat nu så sitter värmeväxlaren så att den går att bypassa med tre ventiler. Men skulle det gå att sätta den direkt på returen från konvektorn, och istället ha en av/på-ventil på värmeledningen till växlaren?

Jag tänker att när (i mitt fall) FTX-aggregatet styr över till att kyla så stänger en ventil radiatorflödet till växlaren för att inte värma växlaren med radiatorvattnet.
« Senast ändrad: 11 maj 2019, 16:53:51 av Örjan Lax »

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #23 skrivet: 11 maj 2019, 19:20:36 »
En fråga till... (Mest riktad till thomasbjork):

Som du thomasbjork har kopplat nu så sitter värmeväxlaren så att den går att bypassa med tre ventiler. Men skulle det gå att sätta den direkt på returen från konvektorn, och istället ha en av/på-ventil på värmeledningen till växlaren?

Jag tänker att när (i mitt fall) FTX-aggregatet styr över till att kyla så stänger en ventil radiatorflödet till växlaren för att inte värma växlaren med radiatorvattnet.

Det kan du göra! Jag tänkte att det kanske kyler mer i onödan där jag inte vill om hela vvx är kall men man kan ju isolera den om man tycker det är problem. Den lär ju kondensera om du kör kyla i den så isolera måste du ju ändå.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #24 skrivet: 13 maj 2019, 21:14:25 »
Tack för svar!

Jo, allt som det kan kondensera på måste isoleras... Syns tydligt på de köldbärare vi har på jobbet. Är det fritt exponerat och inte av rostfritt så rostar det!

Eftersom du verkar vara i branchen har jag fler frågor...
Men först lite bakgrund:
Mitt primära behov är egentligen det omvända, d.v.s jag på vintern behöver värma två vattenbatterier för att kompensera för en källare som konstant är kallare än entréplanet (ett per luftkanal till källaren), men tänker att om jag ändå drar upp vattenledningar på vinden så kan jag också montera ett vattenbatteri efter FTX för att vid behov värma all inkommande luft med bergvärme istället för el. Dessa vattenbatterier skulle jag då kunna använda för att kyla också.

FTX-aggregatet har inbyggd styrning för kyla/värme och skulle då också via reläutgång kunna ställa om en växelventil (Se bild,nr 5 på bild) så kretsen leder KB från borrhålet istället, och samtidigt stänga av flödet till värmeväxlaren med en on/off-ventil (nr 4 på bild). Jag tänker att värmen till växlaren styrs av värmekurvan i VP och att temperaturen då borde vara tillräcklig för att värma luften så mycket som behövs.

Fråga 1:
Skulle det funka med endast en växelventil? Med endast en växelventil så bygger man inget slutet system och slipper därmed expensionskärl och säkerhetsventil. Dock så är det öppet till KB-ledningen till VP.
Aternativet är två växelventiler som stänger båda ledningarna till KB och därmed bildar ett slutet system (krav på expansionskärl och säkerhetsventil).

Fråga 2:
Det är endast vattenbatteriet efter FTX som kan regleras med inbyggd styrning. De andra vattenbatterierna styrs via termostater i källaren. Bör man ha ständig cirkulation på en sådan krets eller är det kanske en tryckstyrd pump som är modellen?
« Senast ändrad: 13 maj 2019, 21:20:34 av Örjan Lax »

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #25 skrivet: 13 maj 2019, 21:24:39 »
Alternativ med två växelventiler (och cirkulerande slinga).

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #26 skrivet: 13 maj 2019, 21:40:04 »
Det funkar med en växelventil. Ev kanske det blir liite mer avkylning från kb men har eg ingen aning. Jag kör med ena ledningen öppen när jag kör värme.

Cirkulation behöver du inte, känner jag spontant iaf. Du har ju kb så det fryser ju inte. Däremot vet jag inte hur du klarar dig med samma värmekurva till ftx:et men det märker du väl. Men en tryckstyrd pump kan du ju ha så varvar den ner om något batteri stänger.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #27 skrivet: 04 december 2019, 11:56:42 »
Har funderat vidare på konceptet och inventerat lite bland delar jag har liggandes...
Skulle vilja dra upp 28-rör till kylbatteri, dock sÃ¥ har jag en  tryckstyrd pump liggandes som är 25mm. Hur pÃ¥verkar det flödet och mängden tillgängligt kylmedia? Vattenbatterierna jag tittat pÃ¥ har 22-anslutning sÃ¥ det kanske inte spelar nÃ¥gon roll ändÃ¥?

Dessutom är det mycket lättare att hitta en vettig vvxl med 25-anslutning. Blir det för stor påverkan på flöde eller tryck att montera 25mm pump och vvxl på 28-ledning?
Eller kan man i så fall lika gärna använda 25-ledning hela vägen och öka flödet? Räcker en 25-ledning för kyla?

Edit: Har precis fått lära mig av en riktig rörmokare att DN25 motsvarar 28mm rör. Så pumpen kommer funka bra.
« Senast ändrad: 10 december 2019, 15:39:50 av Örjan Lax »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!