Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme i frikylan  (läst 5751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Värme i frikylan
« skrivet: 04 november 2018, 08:56:32 »
Tyckte det var onödigt använda en relativt stor investering endast 1-2 månader per år och hade i princip allt material liggandes så tanken kom att köra värme via en växlare till takkassetten. Har egentligen funderat på det ändå sen frikylan installerades, fjv åkte ut och 2 vvx blev hyllvärmare.
Så igår kväll gjorde jag slag i saken och kopplade lite. Har inte hunnit med nå större utvärderingar annat än att tempen stigit en grad inne och det blåser ljummet och skönt från kassetten :)

Jag fick sätta in en bypass på frikylan så det kan snurra och lämnade ena ventilen från kb,n en gnutta öppen för expansion.
På returen från kassetten t:ade jag in växlaren i serie och satte en ventil för växling mellan flöde genom växlaren eller förbi.

« Senast ändrad: 07 november 2018, 22:33:22 av tomasbjork »
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Värme i frikylan
« Svar #1 skrivet: 20 november 2018, 08:27:18 »
Snyggt!

Måste fråga:

Funderade du någon gång på att göra tvärtom? Alltså att låta slingan till konvektorn ligga på den spritfria sidan och ha vvx mellan brine och slingan? Det verkar ju vara rejäla vvx du har.

Jag tycker upptryckning och avluftning av brine är ett moment jag gärna skulle vilja slippa när man är inne och moddar i slingan.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värme i frikylan
« Svar #2 skrivet: 20 november 2018, 15:18:07 »
Funderade du någon gång på att göra tvärtom? Alltså att låta slingan till konvektorn ligga på den spritfria sidan och ha vvx mellan brine och slingan? Det verkar ju vara rejäla vvx du har.

Jag tycker upptryckning och avluftning av brine är ett moment jag gärna skulle vilja slippa när man är inne och moddar i slingan.
Jag kör så.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #3 skrivet: 20 november 2018, 21:02:46 »
Snyggt!

Måste fråga:

Funderade du någon gång på att göra tvärtom? Alltså att låta slingan till konvektorn ligga på den spritfria sidan och ha vvx mellan brine och slingan? Det verkar ju vara rejäla vvx du har.

Jag tycker upptryckning och avluftning av brine är ett moment jag gärna skulle vilja slippa när man är inne och moddar i slingan.

Funderade aldrig på det då jag inte hade tänkt köra värme i den från början men det började klia i fingrarna när jag hade grejjer liggandes.

Håller med om att man gärna inte är och mixtrar i brinen i onödan då det dels ska fyllas/luftas och man får klasgomål att det luktar i tvättstugan dontknow
Men det går ändå bra, man stänger ju bort borrhålet så det är ju bara fylla med en dränkpump i en tunna och köra runt ett tag. Lite pyssel men inte så ofta man gör det.

Gillar funktionen, det är skönt på morgnarna med lite varmluft :) Hunden verkar även gilla det.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värme i frikylan
« Svar #4 skrivet: 21 november 2018, 07:58:09 »
Det där är nog något som många funderar på, och jag måste säga att jag har lite svårt att förstå exakt hur ni kopplat, skulle ni kunna göra några enkla skisser och lägga in på båda dessa alternativa inkopplingar så kanske det är många fler som kan komma till skott och göra nåt liknande?
Om jag fattar rätt så måste du Tomas tömma KB i fläktradiatorn och fylla med vanlig värmebärare på vintern, och så tvärt om när det är dags för att köra kyla?

Ridax har gjort en egen cirkulation för frikylan (Växlar 2-3 ventiler för att ställa om), egen expansion - eller "ena benet" öppet mot KB-ledningen?
Värms via en värmeväxlare kopplad till värmepumpens framledning?
« Senast ändrad: 21 november 2018, 08:00:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #5 skrivet: 21 november 2018, 18:15:05 »
Citat från: Rickard
link=topic=68098.msg719596#msg719596 date=1542783489
Det där är nog något som många funderar på, och jag måste säga att jag har lite svårt att förstå exakt hur ni kopplat, skulle ni kunna göra några enkla skisser och lägga in på båda dessa alternativa inkopplingar så kanske det är många fler som kan komma till skott och göra nåt liknande?
Om jag fattar rätt så måste du Tomas tömma KB i fläktradiatorn och fylla med vanlig värmebärare på vintern, och så tvärt om när det är dags för att köra kyla?

Ridax har gjort en egen cirkulation för frikylan (Växlar 2-3 ventiler för att ställa om), egen expansion - eller "ena benet" öppet mot KB-ledningen?
Värms via en värmeväxlare kopplad till värmepumpens framledning?

Jag kan skissa upp senare.

Nej Rickard jag tömmer inte, därav värmeväxlaren. Jag kör som Ridax fast han har tvärtom kopplat värmen till batteriet och kör brine enbart via vvx på sommaren.

Jag kör brine i batteriet och nu på vintern kör jag brinen genom en växlare som värms av värmepumpen.

LÃ¥ter det rimligt?
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #6 skrivet: 21 november 2018, 20:13:32 »
Okej, vid vinterdrift med värme så stänger jag ventil 1,2 & 4 och öppnar nummer 3, 5 & 6. Då snurrar flödet bara genom vvx och upp i kassetten igen. Ventil nummer 7 är en trimventil för att strypa in primärflödet till växlaren.

På sommaren när jag kör kyla är det tvärtom, Stäng 3, 5 & 6 och ventilen för primärflödet till växlaren för att undvika kortslutning och öppna 1, 2 & 4.

Detta är väl begripligt?

Kan tillägga att jag har ventil 2 en gnutta öppen för expansion.

Edit: Roterade och sparade om bilden men får den ändå fel väg. Är det jag som gör någonting fel vid biffogning? När jag öppnar den på datorn är den rätt väg.
« Senast ändrad: 22 november 2018, 20:31:25 av Rickard »
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värme i frikylan
« Svar #7 skrivet: 22 november 2018, 15:40:16 »
Nej Rickard jag tömmer inte, därav värmeväxlaren. Jag kör som Ridax fast han har tvärtom kopplat värmen till batteriet och kör brine enbart via vvx på sommaren.
MÃ¥ste ha missförstÃ¥tt vad du menade.  Jag kör sÃ¥ som jag tror Rickard antydde.  Har fläktkonvektorn kopplad till det vanliga radiatorsystemet (fast isolerade).  Kyler radiatorvattnet med en Vvx mha brine.  Men mÃ¥ste erkänna att jag inte använder värmen sÃ¥ mycket.  Var mest tänkt för snabb uppvärmning för helgbesök, men nu kör jag alla radiatorer via Internet, sÃ¥ ställer upp dem i förväg.

« Senast ändrad: 22 november 2018, 15:53:28 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #8 skrivet: 22 november 2018, 16:54:41 »
MÃ¥ste ha missförstÃ¥tt vad du menade.  Jag kör sÃ¥ som jag tror Rickard antydde.  Har fläktkonvektorn kopplad till det vanliga radiatorsystemet (fast isolerade).  Kyler radiatorvattnet med en Vvx mha brine.  Men mÃ¥ste erkänna att jag inte använder värmen sÃ¥ mycket.  Var mest tänkt för snabb uppvärmning för helgbesök, men nu kör jag alla radiatorer via Internet, sÃ¥ ställer upp dem i förväg.

Exakt så jag menade.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värme i frikylan
« Svar #9 skrivet: 22 november 2018, 20:37:02 »
iPhone har någon idiotisk märkning av bilderna i koden som gör att man måste göra rotationen utanför telefonen.
Det finns en modul installerad i forumet just för det.
Jag har använt den för att rotera din bild Tomas (Öppna "bilagor och tillval" när du redigerar ett inlägg så finns funktionen där)

BÃ¥da era system verkar ju fungera helt OK, men det har gÃ¥tt mÃ¥nga ventiler för dig Tomas.  ;)

Jag har ju värme och kyla i samma takkonvektor, men lite för klen värme, man kanske skulle göra nåt liknande för att dubblera effekten och köra värme i båda "paketen" vintertid.
Bara synd att det är så oerhört trångt på kallvinden - vet inte om jag någonsin mer vill kravla mig dit...
Därför jag experimenterar med luftvärmepump nu. (Och för kyla på sommarn förstås).

Jag rÃ¥kade ha en värmepump liggande.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Värme i frikylan
« Svar #10 skrivet: 23 november 2018, 04:51:34 »
iPhone har någon idiotisk märkning av bilderna i koden som gör att man måste göra rotationen utanför telefonen.
Det finns en modul installerad i forumet just för det.
Jag har använt den för att rotera din bild Tomas (Öppna "bilagor och tillval" när du redigerar ett inlägg så finns funktionen där)

BÃ¥da era system verkar ju fungera helt OK, men det har gÃ¥tt mÃ¥nga ventiler för dig Tomas.  ;)

Jag har ju värme och kyla i samma takkonvektor, men lite för klen värme, man kanske skulle göra nåt liknande för att dubblera effekten och köra värme i båda "paketen" vintertid.
Bara synd att det är så oerhört trångt på kallvinden - vet inte om jag någonsin mer vill kravla mig dit...
Därför jag experimenterar med luftvärmepump nu. (Och för kyla på sommarn förstås).

Jag rÃ¥kade ha en värmepump liggande.  ;)

Ja många ventiler blir det. Väldigt skönt när man experimenterar att alltid kunna stänga vissa delar.
Man kan bygga med färre men varför 😎
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #11 skrivet: 17 april 2019, 07:51:44 »
Hej,

Ni som har kopplat så här; hur har det funkat nu i vinter?
Typ, är det värt det?

GÃ¥r i samma tankar...



Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värme i frikylan
« Svar #12 skrivet: 17 april 2019, 10:34:35 »
Om man köper en faincoil med två separata element så slippar man vxlare mm - det kan ju adderas om värmen ändå inte skulle räcka till. Ett ex
http://www.olimpiasplendid.com/fan-coils-fan-radiators/bi2-slr-air-inverter.

ellerEveco - 4 rörs sytem  http://www.eveco.se/wp-content/uploads/PDF/Broschyr-fl%C3%A4ktkonvektorer.pdf
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #13 skrivet: 19 april 2019, 13:11:22 »
Ett par funderingar...

Vad är max temperatur man kan ha på brine?

Och borde det inte gå att koppla in ett expansionskärl på ledningen till vattenbatteri/fläktkonvektor för att ta upp volymförändringar när man kör värme?

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme i frikylan
« Svar #14 skrivet: 19 april 2019, 16:19:39 »
Beror pÃ¥ maskin.   En del har 20 grader som max andra 25 , finns upp till 45 grader.

Expansionskärl bör man ju redan ha, de plastbyttor de flesta kör med är ju rena skräpet  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!