Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 40 starter per dygn Nibe 1215-7  (läst 3411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joppe59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
40 starter per dygn Nibe 1215-7
« skrivet: 18 april 2006, 23:39:53 »
 ???

Jag fattar NOLL ::) eller har vår VP fått vårkänslor i och med att vi fått vår här uppe?!

Fått till temperaturen inne, men kan inte förstå trots det jag läst här inne hur jag kan minska antalet starter/dygn...Hm trög norrläning 8)

Jag har ställt ned VV-start till 42° tidigare körde jag 44°

Sen har jag provat att hålla in knappen till menyn 10 sek...

Förstavalet som kommer upp är antalet gradminuter...Vad jag förstått är det inte där jag kan påverka antalet starter?

Nästa steg på denna meny är Vp diff 13 och under är det 3

Är det i den menyn som man ändrar och ska diffen i så fall vara minst 16° Vilka värden kan man i så fall skriva in

Kommer jag ned i ca 20 starter /dygn är vi nöjda men 40 känns definitivt inte bra för livslängden på VPn studs



Ha dé




Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 40 starter per dygn Nibe 1215-7
« Svar #1 skrivet: 18 april 2006, 23:47:14 »
???

Jag fattar NOLL ::) eller har vår VP fått vårkänslor i och med att vi fått vår här uppe?!

Fått till temperaturen inne, men kan inte förstå trots det jag läst här inne hur jag kan minska antalet starter/dygn...Hm trög norrläning 8)

Jag har ställt ned VV-start till 42° tidigare körde jag 44°

Sen har jag provat att hålla in knappen till menyn 10 sek...

Förstavalet som kommer upp är antalet gradminuter...Vad jag förstått är det inte där jag kan påverka antalet starter?

Nästa steg på denna meny är Vp diff 13 och under är det 3

Är det i den menyn som man ändrar och ska diffen i så fall vara minst 16° Vilka värden kan man i så fall skriva in

Kommer jag ned i ca 20 starter /dygn är vi nöjda men 40 känns definitivt inte bra för livslängden på VPn studs



Ha dé





Okey du har alltså hittat gradmin i undermenyn efter att hållt in knappen tio sekunder...
Gör då så här tryck in plustecknet en gång tryck sen på kanalvalsknappen igen då kommer du in i en meny till öka då gradmin vp till förlagsvis 100 och även ts min till 360...

Då startar din vp när 100gradminuter av underskott räknats in..
Alltså väntar din vp en stund till innan den hoppar igång..

resultatet blir förre starter.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 40 starter per dygn Nibe 1215-7
« Svar #2 skrivet: 19 april 2006, 07:03:07 »
Okey du har alltså hittat gradmin i undermenyn efter att hållt in knappen tio sekunder...
Gör då så här tryck in plustecknet en gång tryck sen på kanalvalsknappen igen då kommer du in i en meny till öka då gradmin vp till förlagsvis 100 och även ts min till 360...

Då startar din vp när 100gradminuter av underskott räknats in..
Alltså väntar din vp en stund till innan den hoppar igång..

resultatet blir förre starter.

Eller öka TS-gradmin till 500, värdet bör vara minst ca 5 x VP-gradmin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad joppe59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 40 starter per dygn Nibe 1215-7
« Svar #3 skrivet: 19 april 2006, 17:20:42 »
 *vinkar*

Klockrent...det var lätt att ändra , men inte när man inte förstod :D

Tackar och bockar


Det börjar bli roligt det här med värmepumpar allt eftersom man får lära sig av er här på detta eminenta forum..!

Ha dé

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 40 starter per dygn Nibe 1215-7
« Svar #4 skrivet: 19 april 2006, 18:19:21 »
Citera
Sen har jag provat att hålla in knappen till menyn 10 sek...

Förstavalet som kommer upp är antalet gradminuter...Vad jag förstått är det inte där jag kan påverka antalet starter?

Nästa steg på denna meny är Vp diff 13 och under är det 3

Är det i den menyn som man ändrar och ska diffen i så fall vara minst 16° Vilka värden kan man i så fall skriva in


Här hänger värdet på det du skriver in på hur stort ditt radiatorsystem, har du bara 100-150 liters volym på ditt system är det stor risk att VB diff VP åsidosätter gradminutregleringen, om du ökar detta värde så mycket att VP:n verkligen stannar när gradminuterna kommit till 0 så har du hittat rätt värde. KRäver dock att du står och kikar på gradminutvärdet när värmepumpen gör en körning för värmen.

VB diff VP är max skillnad mellan värmepumpens bör och ärvärde, om börvärdet är 25 grader och din framledningstemp (ärvärdet) kommer över 38 grader innan gradminuterna räknat upp till 0 så är det läge att höja VB diff VP några grader om du vill få färre starter.

Sedan, än en gång, ALLA TERMOSTATER SKALL VARA HELT ÖPPNA, är de inte det, öppna dem och sänk istället kurvlutningen tills du får ett bra inomhusklimat, alternativt vrid ned nollratten några grader.

Om du hittat rätt kutva = tempen i huset bra med helt öppna termostater när det är kallt ute, ca -15 grader kallt så tycker jag att det räcker med att du vrider ned nollratten några grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 40 starter per dygn Nibe 1215-7
« Svar #5 skrivet: 19 april 2006, 21:56:28 »
Som Ricakrd skrav så ska termosteterna vara öppna.

Om nu detta fenomen kom/ökade när vårsolen titta fram så kan det mycke väl vara att inte termostatern är öppna. Termostaterna stänger eftersom att rumet blir varmt av solen & nu har bara värmepumpen några liter vatten i rörena som sak värmas, vilket gåt mycket fort att värma upp & den får då många starter.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad joppe59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 40 starter per dygn Nibe 1215-7
« Svar #6 skrivet: 20 april 2006, 17:35:00 »
Nu är jag med ;D och alla ventiler är öppna för fullt på radiatorerna

Jag har loggat antalet starter senaste dygnet och jag fick ca 27 starter

Det var skillnad mot över 40 tidigare

Jag har ännu inte hunnit stå där och kolla men ska göra det ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om pumpen stannar när det kommer till 0 på gradminutrarna

Ska jag annars prova att ställa upp VB diff ?

Var det den som kom som nummer två i menyn du får upp när du håller in knappen i 10 sek.?

Ska jag prova att ställa upp den till 16°? Då får jag i så fall en diff på 13° istället för som nu 13° - 3°

Ha dé 8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!