Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ln35 avfrostar för mycket  (läst 25110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #105 skrivet: 21 december 2022, 11:12:59 »
nu monterar ju "Vi" Mitsubishi  från svensk generalagent så det blir ju inte riktigt relevant.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #106 skrivet: 21 december 2022, 11:35:58 »
nu monterar ju "Vi" Mitsubishi  från svensk generalagent så det blir ju inte riktigt relevant.

Skulle Mitsubishi har olika kvalitet med samma serienummer? Då blir jag orolig :/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #107 skrivet: 21 december 2022, 11:53:54 »
Ingen vet ännu om det är ”rätt” modellbeteckning , skicka en bild på klisterlappen eller märkskylten på höger sida om utedelen kan du för även egen vetskap få koll på om det är rätt.

Serienummer som du beskriver det är en lite felaktig beskrivning av en modellbeteckning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #108 skrivet: 21 december 2022, 12:01:10 »
Det ska jag göra så fort den dyker upp :)
Spännande. I värsta fall tänker jag nyttja ångerrätten innan jag packar upp allt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #109 skrivet: 21 december 2022, 14:28:34 »
Värmepumpar för Sydeuropa har annan avfrostningsautomatik, de kanske inte värmer utedelen lika länge t.ex. (Bryter t.ex. avfrostningen när temp på förångare är 12 grader istället för 18 grader)
Det kan också vara färre lager i förångaren på utedelen, så man får sämre motströmsvärmeväxling.
Det kan t.o.m vara så att flödet i förångare och kondensor är reverserade för att de primärt är byggda för att ha hög COP vid kyldrift.
Det ÄR stor skillnad på en värmepump för sydeuropa och Norden.
Säkert olika stor mellan olika tillverkare, men skillnad är det nog på alla.

Ibland skiljer det bara ett -N på beteckningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #110 skrivet: 21 december 2022, 15:08:09 »
Skönt att det finns kompentens här. Frågat Tretti.se och deras svar var att det som säljs via dem är Mitsubishi Hero 2.0 modellen anpassad för nordisk marknad.
Ska bli spännande att se om de har rätt.

Absolut är det stora skillnader på både mjukvara och hårdvara på olika marknader, det vet man ju från allt från bilar till cementblandare och mobiltelefoner.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #111 skrivet: 21 december 2022, 15:14:53 »
Här är iallafall modellbeteckningarna på de delar som ska komma levererade från Trettli.se
MSZ-LN25VG och MUZ-LN25VGHZ. Borde ha en 2:a i modellbeteckningen, men detaljer från webben kan man inte lita på helt.

« Senast ändrad: 21 december 2022, 15:57:59 av erito »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #112 skrivet: 21 december 2022, 16:21:15 »
Bifogar bild på inne och utedelens klisterlappar som borde överensstämma med det du får.
Har du bara mer eller mindre reklamationsrätt och väldigt kort garanti så tycker jag priset är för högt  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #113 skrivet: 21 december 2022, 16:32:21 »
Tack! Ska absolut dubbelkolla detta. Någon speciell del som man ska hålla koll på i siffer-raderna? :)
Räknade med att Mitsubishi ville att deras rykte håller över tid och ser till att leverera och garantera oavsett vem som säljer. Däremot att kräva installation av behörig firma osv kan jag såklart förstå.

3000 sek är ändå nästan 20% skillnad på pris... för exakt samma maskin (?).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #114 skrivet: 21 december 2022, 16:44:04 »
Det är modellbeteckningen du ska jämföra.
Kommer dom från Mitsubishi Sverige så är det rätt beteckningar, kommer dom från övriga Europa med samma modellbeteckning så är det ”samma” produkt.
Sydeuropa modellen saknar tex värmekabel i tråget och ger lägre effekt när det är kallt ute.

Självklart vill tillverkare behålla sitt rykte men kommer det in paralellimporterade med fel specifikationer så kan det vara just dom som förstör ett rykte då dom flesta bara skriver tex LN25 som i det här fallet.

Tretti skriver till dig att det är rätt så det är bara att lita på det, se till att ha det på tex Mail om det visar sig vara något annat som kommer.

Kikar du på gränsbygdens hemsida så sålde dom ett tag både varianten av LN för den varma delen av Europa och den så kallade ”nordiska” med ett par tusen i mellanskillnad, har inte kollat om dom fortfarande säljer båda.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #115 skrivet: 28 december 2022, 13:05:53 »
Här är vad som levererades från Tretti.se

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #116 skrivet: 28 december 2022, 13:13:52 »
Mer siffror.. någon som vet om detta är "rätt"? De säger Hero2 för nordisk marknad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #117 skrivet: 28 december 2022, 14:24:55 »
Det ser rätt ut  tummenupp
Be att få ”rätt” garantier också för det priset då priset inte speglar garantin
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #118 skrivet: 28 december 2022, 14:31:31 »
Det ser rätt ut  tummenupp
Be att få ”rätt” garantier också för det priset då priset inte speglar garantin

Tack för info! :)
Problemet är att Mitsubishi själva inte godkänner garanti via andra än deras utvalda återförsäljare. 16.500 + installation (ROT också) blir ändå 3500 sek billigare än motsvarande köp via "Mitsubishi ÅF" så jag chansade. Men om det blir fel inom tre år så kommer jag självklart att åberopa ursprungligt fel och reklamation enligt konsumentköplagen. Räknar även med att hemförsäkring kan täcka vissa saker. Kanske att en "allrisk" på hemförsäkring skulle täcka ett haveri? Men det är ju en helt annan diskussion egentligen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #119 skrivet: 28 december 2022, 15:30:00 »
Garanti kan man få från återförsäljaren.
Att dom sen inte får den från Mitsubishi Sverige är en annan sak.
Känns priset rätt med dom förutsättningarna du fått är det bara att köra.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!