Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?  (läst 68176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #150 skrivet: 16 september 2012, 23:48:44 »
Ju mer jag vänder och vrider på detta ju mer talar för separerade tankar. Är det verkligen tokilla med ELP i mitten av värmetanken om styret kopplat till patronen är någorlunda intelligent och varmvattenkörningarnas längd kan styras?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #151 skrivet: 17 september 2012, 19:46:13 »
Jag tror inte det är illa alls det handlar ju endast om 200 liter vatten blir inte mycket energi som lagras där och styren kan antagligen ställas så elpatron släcks i tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #152 skrivet: 19 september 2012, 09:44:38 »
Jahaja. Då är frågan om jag skall gå på Sobris linje med den virtuellt höga tanken (dvs två seriekopplade) eller koppla likt det jag tänkt från början om än med åtgärdade tankevurpor.

De parametrar jag har i beaktande inför detta val är följande:
- För att köra en tvåtankslösning med växelventil behöver jag förutom rördelar endast införskaffa växelventilen och en shuntmotor. Övriga delar så som 3 elpatroner, styrdator, BIV-shunt etc finns redan. Styrdatorn hanterar såväl elspets, shuntar, längd på VV-beredning, växelventil etc. Det finns möjlighet att utöver utomhustem, korrigera mha inomhusgivare.
- I den mer avancerade lösningen som Sobris presenterat, finns det många fina funktioner. Dvs jag uppfattar det som att funktioner i form av fler shuntar och blandningsventiler ersätter behovet av en styrdator. Jag lyckas dock inte förstå hur "restvärmen" från VV-beredningen kan anses vara ett lönsamt sätt att värma huset när man har en värmepump som har bättre verkningsgrad vid låga laddtemperaturer. Annat vore det ju med någon form av brännare. I min värld känns det lite som att glädja sig åt nedförsbacken efter en kraftig stigning istället för att med glatt humör cykla med lagom ansträngning på en rak väg.
Se inte detta som ironi. Jag uppskattar verkligen Sobris engagemang och tycker att lösningen verkar bra. Dock vore den som han mycket riktigt påpekat varit ännu bättre om tankanatomin kunnat påverkas från början och jag inte hade haft styrdator och en bukett elpatroner.
Sobris. Vid tillfälle när jag passerar på E6an skulle jag vilja kika inom och resonera över ett A4-ark.

Sett till hur installationen ser ut idag och de tillkommande delarna/funktionerna torde följande vara den minst smärtsamma 2-tankslösningen (vxv). Har något hamnat helt fel? Finns behov av backventiler? Idag är nästan samtliga rör av dimension 28mm. Om man skall pruta ett snäpp (BIV-shunten är 22mm), var är det då lämpligt/olämpligt? Radiatorrören i huset är kralliga.

Sobris, om du anser att jag väljer att hoppa i galen tunna, så skrik till. Du har ju trots allt designat lösningen utifrån en given frågeställning där jag ville spetsa med varmt vatten från just en HT-tank. Om min fråga nu justeras och jag verkligen söker den bästa lösningen utifrån de delar jag redan har, med dess beskrivna funktioner, är valet kanske inte lika självklart.

/David

Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #153 skrivet: 20 september 2012, 07:56:40 »
Jag vill direkt avråda från att koppla som den "virituellt" höga tanken.

Den fungerar ypperligt om man tex. har solslingor i varje tank då man kan ladda "högtemp"/övre virituella tanken först och "lågtemp"/nedre virituella tanken efteråt.
Den fungerar även ypperligt med tex. en vedanläggning där man laddar med höga temperaturer via laddomat .

MEN
Om man kopplar en värmepump till en sådan tanklösning så blir det i mina ögon kasst

Varför?
Jo en värmepump är ingen magisk maskin som tillverkar 55°C vatten så fort den startas utan den höjer endast temperaturen med ca 5-7°C från den vattenteperatur den matas med.
Det var därför jag även avrådde från lösningen med att dra radiatorvatten genom botten på "högtemp" tanken i det senaste förslaget.
Om man då har en "Högtemp" och "Lågtemp" tank eller "virituellt" hög tank så kommer man vid topladdning med en värmepump att blanda om allt vatten i tankarna tills man får en homogen temperatur innan temperaturökning inträffar eftersom det är det kallaste vattnet som bestämmer vad för temperatur vi får ut från värmepumpen.
Och det kallaste vattnet har vi antingen i botten på "Lågtemp" tanken eller i botten på vår "virituella" tank
Även om vi uppnår skiktning i vår "Virituellt" höga tank så kommer vi att sabba den så fort värmepumpen startar för att producera värme till radiatorerna.

Det är därför jag förordat att skilja på tankarna

Ett annat alternativ är att parallelkoppla tankarna och montera separat elVVB som endast får förvärmt vatten från tankarna.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #154 skrivet: 20 september 2012, 08:11:56 »
hmm men tankarna är ju skilda i Dadids förslag?!  .,;-

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #155 skrivet: 20 september 2012, 08:53:09 »
Jahaja. Då är frågan om jag skall gå på Sobris linje med den virtuellt höga tanken (dvs två seriekopplade) eller koppla likt det jag tänkt från början om än med åtgärdade tankevurpor.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #156 skrivet: 20 september 2012, 09:57:44 »
LMF, med tanke på de faktiska placerinarna av anslutningarna på de befintliga tankarna, tycker du att jag har fått till en lämplig inkoppling i den senaste bilden?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #157 skrivet: 20 september 2012, 12:19:05 »
Jag tycker senaste förslaget du ritat ser bra ut frånsett returledningen till värmepumpen på den vänstra tanken.

Varför sitter den inte i botten som på den högra tanken?
platsbrist eller existerar inte den anslutningen på den vänstra tanken?

Det är inte många liter det handlar om men du kommer ju inte att utnyttja hela tanken.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #158 skrivet: 20 september 2012, 13:10:19 »
Möjligen ett resultat av allt för positivt tänkande men skälet var att den liggande solslingan är belägen under den nivån. Det är i dagsläget inte jättetroligt att den kommer att användas. Men om utifall att....
/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #159 skrivet: 20 september 2012, 14:58:30 »
OK.

men när solen värmer som mest så kommer värmepumpen inte att gå så de kommer inte att konkurera om det kalla vattnet ändå.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #160 skrivet: 20 september 2012, 15:02:29 »
När solen värmer som mest skulle solfångarna kunna stå för all önskad värme i den vänstra tanken och elp för spets i den högra. Men vår å höst skulle solen möjligen kunna bidra med låg temp lite då å då och på så vis stödja uppvärmningen.
« Senast ändrad: 21 september 2012, 09:20:09 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #161 skrivet: 13 november 2012, 17:46:30 »
Ominstallationen har ännu inte skridit till verket.
Däremot har jag haft möjlighet att studera kurvorna som rör min befintliga installation.
Jag irriterar mig lite på gångkaraktäristiken.
När VPn går stiger framledningstemperaturen till radiatorerna genast. När VPn stannar sjunker tempen till radiatorerna lika snabbt. Tanken laddas uppenbarligen inte det minsta.
Detta är i och för sig inte så konstigt då de två varma anslutningarna sitter i varandras direkta närhet i toppen av tanken (på framsidan).
Vad kan jag göra för att förbättra läget?
- Strypa radiatorcirkulationen ytterligare?
- Montera VP-fram till toppen på tanken. (Skulle detta göra någon reell skillnad?)
- Om jag som det är tänkt kopplar samman radiatorretur och VP-retur med en T-koppling till tankbotten, inbillar jag mig att VPn ganska omgående får onödigt hög returtemp?

Det som händer idag är att VPn kör en halvtimma. Radiatorer och golv blir varma. Sen vilar VPn en timma och temperaturskillnaden (eller strålningsvärmen) inne blir påtaglig.
Jag skulle verkligen önska att VPn i högre grad körde mot tanken och att temperaturintervallet på radiatorslingans framledning skulle minska.

Alla tips mottages med största tacksamhet.
« Senast ändrad: 13 november 2012, 19:35:06 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #162 skrivet: 13 november 2012, 22:49:29 »
Mängden energi som laddas i tanken står ju i relation till hur mycket energi som radiatorerna hämtar ur tanken.

Givet att du inte gÃ¥r 100% av tiden, just nu, borde det enklaste sättet att minska mängden momentan energi som radiatorerna hämtar ur tanken vara att minska flödet över radiatorerna. Den gÃ¥ngkaraktär du beskriver tycker jag närmast liknar den som man finner i installationer utan tank. Och det skulle ju dÃ¥ kunna tyda pÃ¥ att du har ett för högt flöde över radiatorerna. 

eventuellt också i kombination med att du minskar det värmebehov som du tillåter ackumuleras innan start - dvs accepterar fler starter. Detta sistnämnda beror ju på vilket resultat du får av en strypning på radflödet.

När du minskar flödet över radiatorerna kommer deltat över radiatorerna öka, allt annat lika. Flödet behöver inte vara likvärdigt på båda sidor för att hela energin ska förbrukas. 10K i delta på rad halva flödet mot VP - med ett VP delta på 5K indikerar att all energi förbrukas i det givna läget. Då ska din VP gå hela tiden.

Om din värmepump stoppar och ingen energi finns i tanken tyder det på att du hämtar mer till rad än du tillför från VP. Och att effektbehovet i huset just nu är lägre än vad VP levererar.

Om jag inte tänker helt bakochfram
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #163 skrivet: 13 november 2012, 22:57:08 »
jag har vid 2 graders ute-temp en körning varje 1h 40m.
Körningen pågår i 20 minuter och ligger då 6 grader över BÖR.
20 minuter efter att körningen är slut har framledningen från tanken tangerat BÖR.
Efter ytterligare 55 minuter befinner sig framledningen 4 grader under bör och då har gradminuterna ackumulerats till de 45 som krävs för nästa start.

Bör är i detta läge 34 grader med en inomhustemperatur på 22 grader.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är detta en lämplig inkoppling av en Figheter 2025 ?
« Svar #164 skrivet: 13 november 2012, 23:11:17 »
Det är ju även så att sådant som antal starter är en konsekvens av tankens storlek, hur mycket man laddar den, i förhållande till vad som går direkt ut på nätet, ute-temperatur och effekt på värmepumpen.

I mitt fall dalar ju inte värmepumpens effekt så mycket vid kall väderlek vilket innebär att mitt antal starter ökar en del i takt med att det blir kallare, till en viss punkt så klart. Denna brytpunkt, i form av utetemperatur, vid vilken antalet starter minskar är alltså beroende på alla ovan faktorer.

Därutöver tänker jag mig att även sådant som husets isoleringsstandard påverkar. Dvs vi kan tänka oss ett hus som har 30mwh i behov är på 400m2 och har bra isolering och ett annat har 30mwh och är på 150m2 och dålig isolering. Även detta kan påverkar.

Vad fan nu detta har att göra med din fråga vet jag inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!