Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine-slangar inne eller ute?  (läst 1549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
Brine-slangar inne eller ute?
« skrivet: 23 november 2014, 09:01:12 »
Hej!
Jag är nu i slutfasen av min bergvärmeinstallation. VP är inkopplad på husets värmesystem och går på el i väntan på ingrävning och inkoppling av brine-slangarna. VP står 5 meter in i garaget (som är inbyggt i huset). Borrhålet ligger 4 meter framför garaget. En knapp meter efter garagehörnet ligger husets elkabel ingrävd och går sedan upp i garageväggen till husets elcentral (där elmätaren sitter).

Min fråga till er nu: vilket är bäst av följande två alternativ.

1) Gräva fram till garaget och sedan gå in i huset strax innan man kommer fram till elledningen och sedan dra brineslangarna längs med garagets långsida de 5 meterna fram till VP.

2) Gräva fram till garaget och sedan fortsätta med att korsa under elkabeln (Vattenfall vill att vi i så fall lägger brineslangarna under deras kabel) och vidare utomhus fram till VP:s position.

Försämras COP om slangarna ligger nergrävda 5 m utomhus jämfört med om de dras 5 m inne i det delvis uppvärmda garaget? Det blir ju i vart fall enklare för installatören om slangarna kommer upp i garaget precis bredvid VP. Vilket av alternativen skulle ni som kan det här valt? Tacksam för snabba svar!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Brine-slangar inne eller ute?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2014, 09:06:32 »
Dra dom utomhus så mycket som möjligt cop lär inte påverkas åt nått håll så för den delen spelar det ingen roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine-slangar inne eller ute?
« Svar #2 skrivet: 23 november 2014, 09:13:42 »
Att dra slangarna inomhus är inte att rekommendera. Köldbäraren räknas som brandfarlig vätska och skall dras i metallrör inomhus. Värmen som tillförs slangarna produceras av värmepumpen så det blir ingen vinst.

Grävs slangarna ner utomhus nära garaget bör de isoleras sÃ¥ att det inte blir problem med tjäle runt slangarna som kan pÃ¥verka grunden. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Brine-slangar inne eller ute?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2014, 20:03:20 »
Tusen tack Smurfen och Roland för snabba och bra svar! Nu behöver jag inte fundera mer på detta. Beträffande behov av isolering av slangarna nära huset: jag trodde slangarna redan var isolerade? Jag skulle tro att slangarna kommer gå längs med husväggen halv meter från huset. Huset står på betongplatta utan källare.
Tack igen och ha en fin kväll!
GBSE
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine-slangar inne eller ute?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2014, 20:10:04 »
Praxis är att man isolerar slangar nära husgrunder. Vet inte vilket avstånd som gäller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!