Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vÃ¥gar man ?  (läst 26712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #30 skrivet: 28 december 2011, 09:57:21 »
Ja, men nu får vi betala i alla fall precis som vi fick göra för din firma.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #31 skrivet: 28 december 2011, 10:37:28 »
om saab slår sig samman med varven på västkusten så kommer de att bygga världens bästa vindkraftverk, då vingarna görs i komposit, och med kunskap som finns på saab om roterande krafter kommer de att ha det gott ställt i denna branch. Just nu växer den branchen o det är inte lite pengar som det rör sig om heller.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #32 skrivet: 28 december 2011, 18:03:41 »
De flesta som tillverkar vindkraftverk går riktigt dåligt så det är knappast en bra ide, konkurrensen är mördande!

Gripen14

  • Gäst
Gripen14
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #33 skrivet: 15 juli 2012, 01:35:26 »
Fel fel, TD04hl-15t finns inte bara i Aeron även i 2.3T. Gt1752s sitter i 2.0t och 2.3t.
T5 motorn som sitter i 9000 och 900 och en del 9-3 har inte bättre vevhusventilation än T7 motorn som sitter i 9-5 och 9-3. Anledningen är att T7 är en lågfriktionsmotor som kräver bättre vevhusventilation. Som blev åtgärdat -04


Källan är saabforumet där majoriteten är av åsikten att i 95:serien är det Mitshubishi-turbon (som bara finns i aeron) som håller bäst. Turborasen i 95-serien härleds till det ökända oilsludge-problemet (vevhusventilationen) där man får en serie med problem typ turbo-kamkedja-etc som då får kortare livslängd.
9000 och 900 har en annan motortyp med bättre vevhusventilation så där finns inte dessa problem.

Av Strips inlägg gissar jag att han kör taxi pga miltalet-och då finns det alltså en ägare som sköter bilen enligt manualen med olika förare och olika körsätt som faktiskt ger bilen bra betyg, frågan är hur mycket som en 95:a måste fixas till som gått över 50000 mil, vet inte om dom servar med byte av motorkuddar-stötdämpare och hela bromspaketet, för det lär vara rejält slitet på 50k förutom motorslitaget. Själv tittar jag på bilar mellan 15-20k i mil.

haslish

  • Gäst
haslish
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #34 skrivet: 15 juli 2012, 14:46:19 »
Ett alternativ till att renovera motorn är ju att köpa en ny visserligen utan turbo 17 395kr.
NY Motor, Saab B235E (2,3L)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #35 skrivet: 16 juli 2012, 15:48:12 »
Haha, ja jösses... 9-5, två pers, båda på min egen avd har tidigare ägt 9-5, båda var övertygade av säljarna att problemet med koksande olja skulle vara minne blott på deras beggade bilar, BÅDAS bilar dog Ka-poff! med komplett motorras som följd i en helt vanlig omkörning i landsvägsfart. Läckaget i SAABens lågtryckskolvringar koksade all motorolja. Blev till och kosta 29000 för den senaste polarns ras för komplett beggad (nyrenoverad) ersättningsmotor.

(Båda hade kompletta (till synes korrekta) och snyggt ifyllda serviceböcker!)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #36 skrivet: 16 juli 2012, 17:24:32 »
Har kört Saab i drygt 20 år och det enda jag råkat ut för är en pajad växellåda på en gammal OG 900 efter 29 000 mil, inte så mycket som en drivaxel annars.

Kanske jag bara haft tur, vad vet jag men så är det.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #37 skrivet: 16 juli 2012, 18:32:47 »
Hade en 9-5 i två år.
Kostade en bit över 30 000:- i reprationer under de två åren.
Växellådan rasade efter 10 000 mil, tändkassett, bränslepump och en massa andra grejor.
När bilen gått 14 000 mil så sålda jag den till 1/3 av inköpspriset.
Turboras kan komma efter en 14000 mil, vet flera som fått ras efter det.
Totalsumman blev ungefär som att äga en porsche istället, var bra glad att bli av med eländet innan det kostade för mycket.
Sen kan man undra hur det är möjligt att behöva 6 försök att få till vevhusventilationen innan man får till en konstruktion som fungerar.

Skulle jag köpa en Saab skulle det vara en 9000 AERO eller 900 AERO att ha i garaget och putsa på för det var pojkdrömmen att ha.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #38 skrivet: 16 juli 2012, 23:55:47 »
Kollar på beg Saab trots konkursen, typ 9-5 och 2,3 serien - och det är kombi som gäller.
Vad jag vet är det farligaste med 95:an problematiken med oildsludge (dålig vevhusvent), som åtgärdades helt fr.om 2004 - men samma vevhusvent finns fram tills 2010. Men vad mer har dom gemensamt som vanligaste fel, på saabforum anges oilsludge/bussningar/kränghämmare, kamkedja och rost vid "hundbenet"
Finns det någon saabmeck här på forumet som kan komma med tips i bästa köp av beg 95:a.

Min oro är: Trots full servicebok har man inga garantier för att klara sig från motorras, för även om man fixat vevhusvent så vet man inte hur långt bilen gått innan detta uppgraderades och hur stor skada som då redan fanns i motorn.(körstilen avgör extremt mycket - långpendlare är bra medan kortpendlare är högrisk) Turbon på 2,0 och 2,3 är typen Garret och verkar ha en livslängd på 10-15kmil innan dom rasar, medan aero har Mitshubishi turbo som anses klara upp till 20k innan dessa också rasar. Detta medför även att kamkedjan kan ha tagit stryk, och hela 95-serien är så konstruerad att man då måste dra ut hela motorn för att fixa kamkedjan.

Det finns en del annonser med 95:or som säljs med defekt motor för billig peng, kan det vara större idé att titta på dessa och kosta på en total motorrenovering, eller ska man istället enbart kolla på modeller från 04 och senare, som idag ligger från 35k och uppåt i prisklassen. Vad kostar en totalrenoverad motor för typ 2,3, och vad kostar en växellåda - då med montering för det är inget som jag fixar själv.

Ursäkta om det blir tokigt, är inte riktigt nykter just nu. Köp inte överhuvudtaget en bil, SAAB eller någe annat med motorrenovering på lut! Om vi pratar SAAB så är det lugnt att köpa en som inte har genomgått vevhusventilationskonverteringen om maskinen går bra, det är så lätt att åtgärda själv. Palla upp framvagnen, kryp under med 13mm? blocknyckel, lossa 2 bultar som finns vid "plastburken" på baksidan om motorblocket, mot torpedväggen, demontera denna, borra upp dränhålet för oljan till 8/10 mm, kommer inte ihåg riktigt just nu, återmontera. Då kommer vevhusventilationen funka som det är tänkt! Köp för bövelen inte en bil där de har bytt tex kamkedja, eller renoverat någon del utav motirn, gäller alla fabrikat, då har de inte skött oljeservicen. Har kört SAAB sedan -77, och de problem jag haft får man nog skylla på mig... Växellådorna. Tittar vi bakåt i tiden så hade min 2-liters 99-a -78 gått 34000mil när jag sålde den, en gammal taxi med sugmotor, den gick tills rosten tog den.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #39 skrivet: 17 juli 2012, 01:17:42 »
Som alltid, oljan ska bytas minst varje år och max 1000 mil oavsett vad miljönissarna har tvingat in i service-schemat.
Det finns bilar som klarar längre intervaller. Saab är inte en av dem...



//2000
Saab 9-3 cab 2,0t
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #40 skrivet: 17 juli 2012, 08:33:54 »
Det är väl inte miljönissarna som har tvingat fram de långa oljebytesintervallen? Jag trodde det var för att servicekostnaden skall se så låg ut som möjligt jämfört med konkurrenterna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #41 skrivet: 17 juli 2012, 09:37:09 »
Ja det är biltillverkarna själva som började använda de långa serviceintervallen som ett konkurrensmedel för låga ägandekostnader i form av att man behövde göra service mer sällan.
Att vissa sedan inte hade produkter som klarade av dessa långa intervallen visade sig ganska snabbt.
Bra är det inte, men jakten på bränslesnåla motorer och ledde fram till lågfriktionsmotorerna som faktiskt behöver kortare serviceintervaller än sina föregångare eftersom de är känsligare mot smutsig olja.

Intressant är att japanska tillverkare inte helt sällan har kortare serviceintervall än europeiska och även har mindre problem med motorras och är allmänt kända för att tillverka hållbara motorer.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #42 skrivet: 18 juli 2012, 00:20:57 »
att byta olja lite oftare är knappast en stor miljömässig nackdel då oljan som tappas ur går tillbaka till raffinaderierna och det görs ny olja av det.

ofta är det miljömässigt  positivt även i avseendet det som kommer ut ur avgasrören dÃ¥ en klassiker när man inte kommer igenom besiktningen pga. höga HC-värden, i mÃ¥nga fall kan avhjälpas med just ett motoroljebyte.


   

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #43 skrivet: 18 juli 2012, 02:43:50 »
Jag är sugen på att köpa en 9-3 Aero Turbo som 3:dje-bil bara för att de är så grymt häftiga.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #44 skrivet: 18 juli 2012, 09:21:31 »
Enligt en bekant som jobbar som nån typ av olje tekniker så skulle man kunna köra länge på samma olja men filtret ska bytas och då byts oljan samtidigt. Allt under förutsättning att man använder en olja av bra kvalitet. Jag brukar byta enligt intervalen 1500 mil på ena bilen 3000 mil på andra samt varje höst på hojen för jag kör så pass lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!