0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Källan är saabforumet där majoriteten är av åsikten att i 95:serien är det Mitshubishi-turbon (som bara finns i aeron) som håller bäst. Turborasen i 95-serien härleds till det ökända oilsludge-problemet (vevhusventilationen) där man får en serie med problem typ turbo-kamkedja-etc som då får kortare livslängd.9000 och 900 har en annan motortyp med bättre vevhusventilation så där finns inte dessa problem.Av Strips inlägg gissar jag att han kör taxi pga miltalet-och då finns det alltså en ägare som sköter bilen enligt manualen med olika förare och olika körsätt som faktiskt ger bilen bra betyg, frågan är hur mycket som en 95:a måste fixas till som gått över 50000 mil, vet inte om dom servar med byte av motorkuddar-stötdämpare och hela bromspaketet, för det lär vara rejält slitet på 50k förutom motorslitaget. Själv tittar jag på bilar mellan 15-20k i mil.
Kollar på beg Saab trots konkursen, typ 9-5 och 2,3 serien - och det är kombi som gäller.Vad jag vet är det farligaste med 95:an problematiken med oildsludge (dålig vevhusvent), som åtgärdades helt fr.om 2004 - men samma vevhusvent finns fram tills 2010. Men vad mer har dom gemensamt som vanligaste fel, på saabforum anges oilsludge/bussningar/kränghämmare, kamkedja och rost vid "hundbenet"Finns det någon saabmeck här på forumet som kan komma med tips i bästa köp av beg 95:a.Min oro är: Trots full servicebok har man inga garantier för att klara sig från motorras, för även om man fixat vevhusvent så vet man inte hur långt bilen gått innan detta uppgraderades och hur stor skada som då redan fanns i motorn.(körstilen avgör extremt mycket - långpendlare är bra medan kortpendlare är högrisk) Turbon på 2,0 och 2,3 är typen Garret och verkar ha en livslängd på 10-15kmil innan dom rasar, medan aero har Mitshubishi turbo som anses klara upp till 20k innan dessa också rasar. Detta medför även att kamkedjan kan ha tagit stryk, och hela 95-serien är så konstruerad att man då måste dra ut hela motorn för att fixa kamkedjan.Det finns en del annonser med 95:or som säljs med defekt motor för billig peng, kan det vara större idé att titta på dessa och kosta på en total motorrenovering, eller ska man istället enbart kolla på modeller från 04 och senare, som idag ligger från 35k och uppåt i prisklassen. Vad kostar en totalrenoverad motor för typ 2,3, och vad kostar en växellåda - då med montering för det är inget som jag fixar själv.