Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Kokljud" Innerdel  (läst 5680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MikeW

  • Gäst
MikeW
"Kokljud" Innerdel
« skrivet: 14 januari 2018, 17:46:07 »
Hej! Har fått under senaste dagarna fått oljud från värmepumpens innedel. Ljudet dyker som vanligt upp strax innan avfrostning och strax efter.

Däremot så kvartstår numera ljudet,(som kan liknas med det som uppstår strax innan vatten kokar), under tiden som pumpen går. Vad är fel? Pumpen, en Mitsubishi, är dessutom knappt 1.5 år gammal.

 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2018, 18:01:04 »
fungerar den som vanligt i övrigt?

MikeW

  • Gäst
MikeW
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2018, 18:38:57 »
Ja, det gör den. Irriterande ljud bara.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2018, 18:43:29 »
de flesta tillverkarna anser att ett visst brusljud är normalt
varför det ändrats i ditt fall är ju märkligt
expansionen av gasen (kokningen) sker ju i utedelen och borde inte medföra ljud in
men visst kan man misstänka gas läcka så att det inte är samma tryck som tidigare

jag tycker att du kallar ut din installatör för att kika på detta

MikeW

  • Gäst
MikeW
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2018, 18:45:57 »
Helt medveten om detta och är inte jättekänslig. Det är bara det att det inte var så här tidigare. Jag gör som du säger och tackar för snabba svar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2018, 19:05:58 »
Prova att tillfälligt täppa till kondensslangen som går från innerdelen och vanligtvis syns som en avklippt slang i närheten av anslutningen av rören till utedelen.
Om ljudet försvinner så får du försöka flytta lite på den slangen då vind/blåst in i slangen kan ge konstiga ljud i innerdelen.

OBS OBS
Glöm inte ta bort det du använt för att täppa till slangen när du testat klart
Kondensvattnet från innerdelen går via den slangen vid AC drift sommartid.

Om du växelvis med ca 10 minuters mellanrum kör kyla och värmedrift ett par gånger blir det då någon skillnad på gurglandet?
Om du höjer temperaturen via fjärren till 31 grader och väntar nÃ¥gra minuter sÃ¥ den har jobbat ordentligt,  är det dÃ¥ nÃ¥gon skillnad pÃ¥ ljudet?

Nu kan det även vara sÃ¥ att det är ett normalt svagt ljud men att du nu verkligen börjar lyssna efter just det ljudet nära innerdelen  :) :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

MikeW

  • Gäst
MikeW
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2018, 20:24:07 »
Tack för din hjälp Ts.

Har provat mig fram och det blir ingen direkt skillnad. Ljudet försvann en liten stund när jag kört växelvis med värme och kyla. Själva ljudet verkar komma från ena sidan av innerdelen. Påminner om ljud från ett kylskåp, eller då "vatten på väg att koka upp".




MikeW

  • Gäst
MikeW
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2018, 16:29:27 »
Fortfarande ingen förändring. När det är kallt ute låter det dock betydligt mer än när det ligger runt 0 grader och mildare. Ligger som ett bakgrundsljud till fläktljudet. Ingen som har andra idéer?

Har under veckan försökt att nå åf utan att lyckas.

MikeW

  • Gäst
MikeW
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2018, 16:46:36 »


Ljudet i filmen som uppstår vid 1,39 är det ljudet som i stort sett finns konstant i bakgrunden.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2018, 17:09:16 »
Låter som att gasen strömmar i rören, undra om det har blivit läck och det minskat köldmedia, då brukar man höra pysande/strömmande ljud.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2018, 19:19:48 »
Vår FH35 har exakt samma ljud, det uppstår för oss när det blir lite kallare ute och pumpen får jobba hårdare dvs. ungefär lika som dig.

MikeW

  • Gäst
MikeW
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2018, 20:05:13 »
Känns bra att höra.

1. Kan ljudet ligga kvar under längre perioder under drift?
2. Uppstår ljudet hos dig även vid 5-6 plusgrader?

Kan liksom inte minnas att jag hade liknande ljud förra säsongen. Börjar dock bli tveksam på mig själv där.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2018, 20:26:38 »
Känns bra att höra.

1. Kan ljudet ligga kvar under längre perioder under drift?
2. Uppstår ljudet hos dig även vid 5-6 plusgrader?

Kan liksom inte minnas att jag hade liknande ljud förra säsongen. Börjar dock bli tveksam på mig själv där.

1. Ja det ligger kvar ganska länge när det är kallt ute,  ljudet har lite olika frekvenser. Sen kan det upphöra en stund för att sen komma tillbaka.

2. Jag tror inte det, men är inte 100%säker. Idag har hi haft runt nollan och då har jag inte hört nått iaf.

MikeW

  • Gäst
MikeW
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2018, 20:44:56 »
Det första verkar ju onekligen stämma isåfall.

Däremot det andra är jag dÃ¥ lite kluven om,  dÃ¥ jag kan höra ljudet även vid flera plusgrader. Kanske fÃ¥r vänta in lite varmare dagar och se hur den beter sig dÃ¥.

JannePh

  • Gäst
JannePh
SV: "Kokljud" Innerdel
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2022, 21:49:15 »
Hej! Hände det något mera i det här ärendet? Har nämligen samma problem, men lyckas inte hitta någon nyare tråd än denna.
Janne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!