Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David123_lofsis
« skrivet: 19 december 2022, 15:10:33 »

Hej,
Lekman här  i tråden

jag har felkod 89-01 på min Daikin Altherma monoblock från 2021.

har ingen elpatron ansluten ännu men ska montera det efter jul, det ska enligt Daikin ordna problemet. Stämmer det enligt er?

tack!
Skrivet av: sege
« skrivet: 16 december 2022, 06:45:57 »

Hej,
ursäkta sent svar.
89-01/02 betyder att temperaturen på växlaren är negativ, på en maskin med endast värmeproduktion som din är det orsakat av en läckande/växlande 4-vägs ventil.
Det var en liten serie maskiner som fick felaktiga 4-vägare som kunde orsaka detta fel.
Helt rätt att byta ut utomhusenheten.

Hoppas det har löst sig nu.

Mvh
Daikin

Jag har fått 89-01 på min Monoblock nu senaste två dygnen. Vet man vilka serienummer det är som är drabbade av felet?
Skrivet av: frejac
« skrivet: 26 april 2018, 08:19:00 »

Absolut, nu lirar det fint!
Tack
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 25 april 2018, 23:20:33 »

Liten klar-rapportering.

Det blev ny utedel och byte av en del i innedelen på garanti.
Minns tyvärr inte vad delen hette.

Efter felsökning ställde teknikern över den på nöd-drift så jag hade värme och varmvatten via elpatron.
Men idag blev det alltså garantireparation.

Bra service från Klimatkonsult i Spånga.
Hej,
ursäkta sent svar.
89-01/02 betyder att temperaturen på växlaren är negativ, på en maskin med endast värmeproduktion som din är det orsakat av en läckande/växlande 4-vägs ventil.
Det var en liten serie maskiner som fick felaktiga 4-vägare som kunde orsaka detta fel.
Helt rätt att byta ut utomhusenheten.

Hoppas det har löst sig nu.

Mvh
Daikin
Skrivet av: frejac
« skrivet: 23 april 2018, 18:46:16 »

Liten klar-rapportering.

Det blev ny utedel och byte av en del i innedelen på garanti.
Minns tyvärr inte vad delen hette.

Efter felsökning ställde teknikern över den på nöd-drift så jag hade värme och varmvatten via elpatron.
Men idag blev det alltså garantireparation.

Bra service från Klimatkonsult i Spånga.
Skrivet av: frejac
« skrivet: 13 april 2018, 06:16:20 »

Bara lite dokumentation för mig själv, tekniker kommer ju.

Efter ändringen av jämniktstemperaturen har den inte stannat, men gissar det snarare är relaterat till varmare nätter. (från -5 till -3 och -1)
Oavsett fungerar den inte, massa larm om 89-02 och får inte upp leaving water temperaturen.

Booster-knappen för varmvattnet fungerar så det går att fixa varmvatten.

Igår kväll stängde jag av värmedelen med on/off knappen. Som jag gjort någon sommar innan allt var intrimmat. Varmvattendelen fortfarande på i hopp att den skulle göra varmvatten per schemat som är inställt. Den började på rätt tid men lyckades inte.
Nya felkoder E6-0, L5-0, F3-0 (och fortfarande 89-2)

Ska bli spännande att lära sig lite om vad felet består i.
Skrivet av: frejac
« skrivet: 11 april 2018, 18:01:26 »

Ändrade jämnviktstemperaturen till 20, startade om och har fungerat senaste timmen.
Men varmare ute nu också, får se i morgon bitti :)
Tekniker kommer på måndag, men jag har reservlösning så ingen panik.
Skrivet av: frejac
« skrivet: 11 april 2018, 11:29:45 »

Behöver jag ändra 5-01 till, säg 20 för att eltillskott ska kunna gå in som reserv om utedelen knasar?
Eller finns det någon annan inställning eller magisk knappsekvens för att tillåta det?

Just nu var jag ju glad att den inte gick in med el, så jag märkte problemet.
Men man skulle ju tex kunna vara på semester...och då är det ju bra om det åtminstånde hålls 10 grader plus eller så.
Å andra sidan har jag just nu 14 grader så det kanske finns något som går in om det blir kallt nog?
(är på jobbet och kan inte meka än på några timmar)

Hälsningar
/Fredrik
Skrivet av: frejac
« skrivet: 11 april 2018, 10:09:36 »

Hej!

Min värmepump stannade med 89-01, Heat exchanger frozen.
I loggen ser jag att den larmat med 89-01 och 89-02 sedan igår kväll.
Utedelen ser normal ut, ingen synlig is, torr och fin.
Omstart fick igång den ett kort tag, men sen har den stannat igen.

Håller på och jaga hjälp för det, men tänkte jag skulle passa på att fråga hur jag aktiverar elpatronen.
Någon som vet? Behöver jag gå in och ändra några parametrar för jämviktstemperatur eller något för att den ska kunna gå på elpatron?

Just nu 15 grader inne, håller normalt 21.

Tack
/Fredrik



Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!