Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Söker tips pÃ¥ laddventil eller växelventil.  (läst 891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Söker tips på laddventil eller växelventil.
« skrivet: 08 september 2022, 12:56:03 »
Hej
Jag trixar och fixar och planerar att montera en laddomat tillsammans med min vattenmantlade vedkamin. Jag har en Ltc200 och avser montera den enligt bild. Jag skulle samtidigt vilja montera en växelventil eller liknade som först jobbar mot värmepumpens tank i innedelen tills den når ca 55-60 grader och därefter laddar vidare till acktanken. Är det en bra lösning eller ska jag strunta i det och montera en cirkpump som knuffar över från acktanken till värmepumpens innedel när den kallar på värme.
Har ni något bra förslag.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad PO-18

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vittangi
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Söker tips på laddventil eller växelventil.
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2023, 00:48:02 »
Hej, hur gick det?
Jag har också en vattenmantlad kamin dockad mot en 500 l acktank, via Laddomat , som sen när värdarna är det rätta pytsar in värme i CTC-bergvärmepumpen.

Inte riktigt övertygad om att ordningen är den rätta. BP:n i sig rymmer drygt 200l vatten.
Och jag skulle heller primärt ha det så att kaminen först värmer upp BP:n, sen ev överskott till acktanken.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Söker tips på laddventil eller växelventil.
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2023, 07:18:45 »
Jo jag gjorde som på bilden jag bifogade. Men av utrymmesskäl blev det trångt så laddomaten hamnade lite högt men det fungerar ganska bra ändå. Av självcirkulation så jämnar det ut sig ganska bra i tankarna. Jag har dessutom dockat på solfångare så jag har gratis varmvatten sedan början på maj. Många tar bort sina solfångare nu för tiden så det finns anläggningar som är nästan gratis på blocket.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!