Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?  (läst 3354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« skrivet: 24 juni 2008, 21:45:00 »
Hej,

Är helt färsk på detta forum och har lusläst mycket av informationen, visst är nätet fantastiskt ibland! Är nu beredd att ställe min första egna fråga.

Har idag köpt en fastighet från mitten av 1800-talet, med 300 kvm bo yta plus källare och en liten drängstuga på 50 kvm.

Allt har hittills värmts upp av en Thermia 12 (Duo = liten VP + VVB bredvid?) som installerades 1984 samt en 12 år gammal CTC oljepanna som spets. VP använder jordvärme på uppskattat 400 - 500 m (enligt gamla installatören).

Förbrukningen lär vara 23000kwh el samt 1 kubik olja per år! Vet inte så mycket mer om anläggningen och det är tydligen ingen annan som heller gör. VP bör dock vara på upphällningen p g a sin ålder.

Hur skulle ni som kan detta resonera om en sådan här anläggning?

Vad är första åtgärden?
Hur stor är egentligen skillnaden på en 23 år gammal VP och en modernare?
Hur långt räcker befintliga jordvärmeslingor?
Går det att komplettera slingorna och isåfall med hur mycket i förhållande till ny VP?
Hur stor bör en "större" VP vara, då jag vill minska oljeförbrukningen till minimalt.
Något jag bör tänka på innan jag sätter igång med ett byta?

Ser fram emot vad den samlade kunskapen kan förmedla.

mvh biggles1
« Senast ändrad: 24 juni 2008, 22:36:36 av biggles1 »
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2008, 23:53:07 »
-Första åtgärden "don´t panic;)

En modern VP kommer givetvis att vara effektivare, hur mycket är dock svårt att sia om. Men jag gissar att du kan säkert spara in den där kubiken olja åtminstone.

Du behöver minst dubbla längden jordvärmeslinga idag, värmepumparna är effektivare och tar då mer energi ur kollektorn. Från 2x500 till 3x400 meter beroende på jordmån och geografi. Den gamla slingan kan säkert återanvändas.

Jag skulle gissa att max effektbehov ligger på 25 kW, och då bör du satsa på en 17 kW VP och spetsa med elpatron (9 kW) så kan du slänga ut oljepannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2008, 09:20:46 »
Tack Carl för ditt svar!

Låter som om jag behöver dubbla längden på slingorna mot det som finns idag. Hm .. vad jag förstår har tidigare ägare fått ut "bra" ur den slinga som ligger där idag, då de bara behövt komplettera med 1 kubik olja per år. Tänker jag fel?

Hur mycket energi i kwh räknar man om 1 kubik olja till?

Vad händer om jag installerar en kraftigare 23 år nyare VP och väntar med att utöka värmeslingorna till jag ser vad jag kan få ur "systemet"?

Läste någonstans på detta forum att man inte skall ha längre slingor än 500m då det kan bli tungt att få runt brinelösningen. Hur gör man då om slingan kompletteras med mindre/mer än tidigare slang än tidigare (jag vet inte hur mycket som ligger där idag!). Parallelkopplas då dessa? Hur gör man då för att få ett lika stort flöde i respektive slang? Separat cirkulationspump? Födesmätare?

Mycket tankar blir det *ler*!

Mvh biggles1

bi
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2008, 10:28:56 »
Slingorna parallellkopplas med ventiler pÃ¥ varje slinga. En cirkulationspump räcker. Vid intrimning justerar man ventilerna tills returtemperaturen pÃ¥ slingorna blir lika. Deras förmÃ¥ga att ta upp värme frÃ¥n marken utnyttjas bäst dÃ¥. 

1 m3 olja är 10 000 kWh men det finns förluster. Förbränningsverkningsgraden är kanske 90 %, sen tillkommer värmeförluster. Skulle tro att 8000 kWh har nyttiggjorts om pannan bara har använts när det har varit som kallast.

Min gissning är att huset behöver 60 000 kWh/Ã¥r, har oljan bidragit med 8000 kWh är nuvarande pump i klenaste laget. Det behövs ett antal kW till. Jag hamnade pÃ¥ 15 kW efter grov kalkyl och det är ju inte sÃ¥ lÃ¥ngt frÃ¥n Carls 17 kW. 

Kom också fram till att ungefär dubbla längden slinga vore rimligt räknat på 12 Watt/meter. Det kan fungera om man belastar slingan hårdare, det beror på jordmån och annat. Risken är att det blir tjälskjutning om man tar ut för hög effekt.

För stort effektuttag leder till låg temperatur på ingående köldbärare och det ökar elförbrukningen förutom att det sänker pumpens effekt = större behov av tillsatsvärme. Det hade varit bra om ingående köldbärartemperatur på senvintern hade varit känd. Den hade upplyst om i vilken mån slingan behöver kompletteras. Hur ligger befintlig slinga, är det torr sandjord eller fuktig lera?

Hur har oljepannan varit inkopplad? Har den hållts varm av pumpen hela tiden och har pannförlusterna i så fall kommit huset tillgodo?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2008, 14:17:06 »
Vad händer om jag installerar en kraftigare 23 år nyare VP och väntar med att utöka värmeslingorna till jag ser vad jag kan få ur "systemet"?

I värsta fall kan brine bli så kallt att VP:n slår ifrån om kollektorn är för klen.

Sen är det, som Roland skriver, dålig verkningsgrad på en oljepanna som bara stöttar då det är som kallast, pannan måste då värmas upp varje gång den startar och det tar lite extra olja. Det är bättre att stötta med elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2008, 17:21:34 »
8 MWh tillsatsvärme av totalt ca 60 MWh, alltså ca 87 % energitäckning, tyder på att pumpens effekt är ca 50 % av maximalt effektbehov vid DUT. 65 % brukar rekommenderas vilket betyder att nya pumpen skall vara 30 % kraftigare än den gamla. Om 12 i Thermia står för effekten betyder det att lämplig storlek är 16 kW. Så det är det området vi hamnar igen.

När man kommer upp i så här stora pumpar blir köldbärarpumpens elförbrukning märkbar. Det är ju för det mesta 40 mm slang som används oberoende av pumpeffekt. Dubblar man pumpeffekten behövs dubbla flödet och dubbelt så lång slang för samma driftförhållanden. Det kräver 8 gånger högre pumpeffekt, dvs 4 gånger så mycket per producerad kWh värme.

Är gamla pumpen på 12 kW är effektuttaget per meter högt, det finns inte mer att hämta där tykcer jag. Man dimensionerade bergvärme för högre effektuttag förr och det kanske var samma sak med jordvärme. Elen har blivit dyrare i förhållande till investeringen så optimum har flyttats till lägre elförbrukning och lite dyrare anläggning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2008, 19:47:19 »
Tack för era snabba och informativa svar!

Carl - Min tanke att byta ut oljepannan mot elpatron, men då jag i huspriset har betalat för de 2 - 3 kbm olja som finns i oljetanken, så tycker jag inte det är någon brådska.

Befintliga slingor ligger på sidan av en liten höjd, där ganska torr sandjord är dominerande. Har förstått att detta innebär att anläggningen inte är lika effektiv som när det är lera eller fuktigt, som då leder bättre. Samtidigt upplever jag att de 400 - 500 m + VP på 12 kW ändå fungerat bra, hm ....eller missar jag något!

Vad gäller oljepannan vet jag inte hur den är inkopplad, då jag ännu inte fått tillträde till fastigheten.

Roland - på den gamla VP finns tyvärr ingen möjlighet att läsa av varken KB eller något annat värde. Kommer själv att komplettera med en logger den här gången. Famlar tyvärr här i blindo!

Baserat på era kommentarer så kommer det att bli en VP på drygt 15 kW, 400 - 500m slang till som parallelkopplas med den gamla slangen och skickar sedan ut oljepannan när oljan är slut och använder istället elpatron. Jag lär nog får återkomma mer om detta senare.

Har dock en sista fråga. För att komplettera befintliga jordslingor, måste jag ta reda på var de befintliga finns. Vet ungefär men det finns ingen ritning då bygglov inte var nödvändigt 1985.

Hur tar jag enklast reda på var befntliga slingor ligger? Måste jag gräva mig fram eller finns det någon enkel teknik? Slagruta fungerar det?

Ha en trevlig kväll.

biggles1

P.S. Är lite fascinerad av den höga nivån på detta forum. Vill då passa på att nämna ett annat forum jag stött på nämligen www.maskinisten.net som också har en hög nivå på innehållet, spännande! Fast där är det maskiner som gäller OCH det är kul det med *ler*!

Sorry, skrev först fel i www-adressen ovan, men nu är den rätt!
« Senast ändrad: 25 juni 2008, 21:36:06 av biggles1 »
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #7 skrivet: 25 juni 2008, 21:44:43 »
Finns det plats att grävan ner 500 meter slang på en annan del av tomten så behöver du inte lokalisera exakt var befintliga slangar är, men gräv inte av dem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2008, 11:20:12 »
Har plats på annan del av tomten, men den ligger på tomtens högsta punkt! Kändes inte bra med tanke på det som skrivit här och på andra ställen om jordmånen.

OM de 1985 tänkte till och inte placerade slingorna mitt på den ytan som användes, finns det plats för ytterligare 500m slang.

Därav min fråga, hur lokalisera befintliga jordslingor då jag inte vet exakt var de ligger? Någon?

Mvh biggles1
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2008, 17:48:51 »

Samtidigt upplever jag att de 400 - 500 m + VP på 12 kW ändå fungerat bra, hm ....eller missar jag något!

...............
Hur tar jag enklast reda på var befntliga slingor ligger? Måste jag gräva mig fram eller finns det någon enkel teknik? Slagruta fungerar det?



Det har uppenbarligen fungerat men det har kanske varit oekonomiskt låg temperatur på köldbäraren.

Det har skrivits om lokalisering av slingor tidigare. En metod går ut på att stoppa in en sändare i slangen. Sen får man följa med och pejla var den befinner sig. Låter som typiskt proffsjobb med motsvarande prislapp. Det är nog den enda metod som fungerar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgradera Thermia 12 Duo + CTC-olja eller .....?
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2008, 18:45:48 »
Tack för all vettig information!

Jag backar nu tillbaka och planerar i det tysta tills dess att jag får tillträdet till fastigheten i mitten av augusti och kan dra igång det praktiska.

Ha en trevlig sommar!

Nils
« Senast ändrad: 26 juni 2008, 19:26:51 av biggles1 »
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!