Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad  (läst 25989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2010, 15:32:57 »
I förmiddags var innetempen runt 6 ºC  inställda pÃ¥ 10 ºCfunktion. De lyckas alltsÃ¥ inte hÃ¥lla 10 ºC ens nu. Tacksam om nÃ¥gon vill svara som upplevt liknande problem....

mvh sutarn

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2010, 09:59:00 »
Inga idéer?

mvh sutarn

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #17 skrivet: 16 februari 2010, 12:54:08 »
Hej
Vi har 9st IVT 12 GR-N vp installerade i en Industrilokal. Alla har samma tendens att isa igen i den nedre deln av förångaren, 2 -5 cm isbark på ca 1/10 del av hela förångarytan. De är tydligen inte bättre än så. Sannolikheten att alla skulle vara behäftade med något fel är ytterst liten.

///AndersA
« Senast ändrad: 01 mars 2010, 11:46:11 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad tobbo166

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #18 skrivet: 21 december 2010, 22:54:35 »
Nedisning? Har fått offert på en IVT 12HR-N. Ska man passa sig? Ta något annat märke?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #19 skrivet: 22 december 2010, 04:57:47 »
Inga idéer?

mvh sutarn

Många värmepumpar har en funktion som gör att fläkten drar ned sin hastighet om utblåstempen inte ligger över 28 grader, för att man inte skall uppleva kalldrag.
Med så låg fläkthastughet som detta innebär när du har så kallt i loklaen kan det innebära att trycket blir högt på gasen, och då varvar kompressorn ned.
Prova höj tempen i lokalen med en byggfläkt så att du får normal rumstemp.
Räcker inte detta för att dom skall börja gå normlat så är det nåt fel på pumparna.

Vad mäter du effektförbrukningen med?
0.87 kW är för lite för en så pass stor värmepump, tyder på att den antingen inte varvar upp för fullt, eller att du har gasbrist.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #20 skrivet: 23 december 2010, 16:04:29 »
Hej.
Hade samma problem med dålig verkningsgrad vid lägre utetemperatur. Kollade förångaren som i nederdelen var isig. _/- Tog en svart byggstrålkastare på 500W (svart fyrkantig) hängde den i skyddsgallret med 2 hemgjorda krokar där is uppstått. Om man kör lampan med LVP påslagen tog det längre tid att av isa än om man slog av LVP o lät lampan av isa. Använde ca 20-30 minuter på varje is-fläck kunde då lätt plocka bort eventuella isbitar. Flyttade lampan till all is var borta. Satte en spade mot baksidan på lampan så den låg tätt mot baksidans skyddsgaller.
Om lampan har ett skyddsgaller framför glaset tag bort gallret. Böj inte förångarens flänsar, i såfall tag en liten skruvmejsel o räta upp flänsarna försiktigt genom att dra mejseln lägns flänsen. Fungerade bra efter den enkla operationen. *roflmao* Lampan 500 W LFP max 1600 W det klarar en 10 A säkring.

Utloggad pravka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2011, 22:26:29 »
På min IVT så var det fel på någon av givarna i ute delen, märktes tydligt när det blev varmare och den fungerade utmärkt igen.
De kom och bytte alla på en halv timme och sen har den inte isat igen mer

Rickard W

  • Gäst
Rickard W
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2019, 08:26:16 »
Hade tidigare problem med igenisning av luftvärmepumpen tills jag lät en tekniker flytta på termostaten! Nu fungerar pumpen som den aldrig gjort tidigare, avisar och ger verkligen värme inomhus! Jag är så nöjd!

Utloggad jash

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2021, 14:37:31 »
Hade tidigare problem med igenisning av luftvärmepumpen tills jag lät en tekniker flytta på termostaten! Nu fungerar pumpen som den aldrig gjort tidigare, avisar och ger verkligen värme inomhus! Jag är så nöjd!

Vet du om det var termostaten på baksidan av förångaren de flyttade och lät de den i så fall bara hänga löst där bakom förångaren eller utanför utedelents plåtskal?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2021, 16:07:40 »
Hej.
Hade samma problem med dålig verkningsgrad vid lägre utetemperatur. Kollade förångaren som i nederdelen var isig. _/- Tog en svart byggstrålkastare på 500W (svart fyrkantig) hängde den i skyddsgallret med 2 hemgjorda krokar där is uppstått. Om man kör lampan med LVP påslagen tog det längre tid att av isa än om man slog av LVP o lät lampan av isa. Använde ca 20-30 minuter på varje is-fläck kunde då lätt plocka bort eventuella isbitar. Flyttade lampan till all is var borta. Satte en spade mot baksidan på lampan så den låg tätt mot baksidans skyddsgaller.
Om lampan har ett skyddsgaller framför glaset tag bort gallret. Böj inte förångarens flänsar, i såfall tag en liten skruvmejsel o räta upp flänsarna försiktigt genom att dra mejseln lägns flänsen. Fungerade bra efter den enkla operationen. *roflmao* Lampan 500 W LFP max 1600 W det klarar en 10 A säkring.
2-3 minuter med varmvatten

mimeck2

  • Gäst
mimeck2
SV: Problem med IVT 12 HR-N, helt igenisad
« Svar #25 skrivet: 11 september 2022, 18:22:01 »
Hade tidigare problem med igenisning av luftvärmepumpen tills jag lät en tekniker flytta på termostaten! Nu fungerar pumpen som den aldrig gjort tidigare, avisar och ger verkligen värme inomhus! Jag är så nöjd!


Vilken thermostat/givare var du flyttade?
 Var satt den och var sitter den nu?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!