Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostningstider E9DKE  (läst 2244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
Avfrostningstider E9DKE
« skrivet: 06 mars 2010, 17:36:04 »
Det känns som om jag sett en tråd om detta, så då får ni ursäkta mej.
Alltså min har börjat avfrosta efter ca 40 min och så avfrostar den 15 min, förr gick den ca 55min. Det som känns konstigt är att det inte finns nämnvärt med frost på utedelen och jag kan inte klaga på vad den ger, den blåser varmluft även vid -27 men jag begriper ju givetvis att jag byter pengar. Ni som här begriper er på det mesta, finns det inget knep för att förlänga avfrostningstiden typ bortemot 60 min ?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostningstider E9DKE
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2010, 18:59:26 »
Hej Alli!  Ja jag har själv haft en Panasonic E9 DKE-pump och detta tycker jag lÃ¥ter väldigt bekant du. Min dÃ¥varande pump gick normalt mellan ca 40-50 minuter mellan avfrostningarna (om avfrostningsbehov fanns alltsÃ¥) och hela avfrostningsproceduren frÃ¥n start till det kom lite värme ur pumpen igen tog ca 14-15 minuter. Jag känner ivf inte till nÃ¥got sätt att kunna manipulera eller ändra pÃ¥ dessa avfrostningsintervaller för Panasonic utan jag ledsnade pÃ¥ detta och bytte helt enkelt pumpfabrikat istället. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 07 mars 2010, 20:45:12 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Avfrostningstider E9DKE
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2010, 19:41:47 »
Raffen: Men du förstÃ¥r det är ju Panasonic som är smarta här dÃ¥ de vill att man köper 2 pumpar sÃ¥ medan den ena avfrostar gÃ¥r den andra och sÃ¥ växelkör dom sÃ¥  :D  *roflmao*  Thumbsup
Har tänkt mÃ¥nga ggr nu att ta tid mellan avfrostningarna pÃ¥ min,men det blir inta av nÃ¥gongÃ¥ng  :-\
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Avfrostningstider E9DKE
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2010, 15:10:36 »
Det känns som om jag sett en tråd om detta, så då får ni ursäkta mej.
Alltså min har börjat avfrosta efter ca 40 min och så avfrostar den 15 min, förr gick den ca 55min.
Jo, Panasonics E9/E12 DKE's avfrostningstider övergår nog allas förstånd vid detta laget.

Hade en hel del mätningar innan jag hade H16, och nu beter sig pumpen annorlunda.
Nu (H16 fixad) avfrostar den tätt runt nollan, sen när det blir -3 så slappnar den av lite särskilt på del last. Runt -6 och nedanför så känns det som 42 minuter värme, 12-15 minuter tysthet.

Visst går det att fibbla med avfrostningen, Om man har ett par reläer som man kopplar om termistorerna med så kan man få den och avfrosta när man själv vill.
Man låter VP'n uppfatta att det är kallt så ena delen av avfrostningenvillkoret uppfylls.
Sen väntar pumpen på villkor 2, det kan man ju fördröja med reläet.

MEN, hur vet man om det är dags att avfrosta?
Det är kruxet:
* reflektiv frost mätning på baksidan?
* luft-trycket för att avgöra hur täppt det är?
* mäta luftflödet?
* Tempskillnad på luft in och luft ut?
* Tempskillnad på omgivningsluft kontra tempen på förångaren?

Varsegod Ã¥ välj!  :)

Jag håller på och meckar med varmvattenavfrostning med pumpen i full fart!!
* har en isolerad behållare med ca 10L varmt vatten.
* slår av fläkten på utomhusdelen
* slår på vattenpumpen som flödar utedelen med varmt vatten
* vattnet återflödar till varmbehållaren och överskottet (från förångaren) rinner över och ut.
* efter ca 1 minut slås pumpen av, 20 sek avrinning förångare
* överblivet vatten i slangar rinner tillbaka ner i behållaren för varmhållning
* fläkten slås på och återgår till normal funktion.

Enl preliminära beräkningar går det åt ca 120W i snitt för att hålla dena funktion i drift, värmeslinga borde vara onödig.

Min förhoppning är att värmechocken nollställer pumpens INTERNA behov att avfrosta. Skulle varmvatten frostningen misslyckas så borde pumpens egna avfrostning kicka in.

Men denna teknik så blir det aldrig något värmeproduktions-stopp!!!
*aaahh drömmen.....*  ;)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostningstider E9DKE
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2010, 11:40:19 »

Jag håller på och meckar med varmvattenavfrostning med pumpen i full fart!!
* har en isolerad behållare med ca 10L varmt vatten.
* slår av fläkten på utomhusdelen
* slår på vattenpumpen som flödar utedelen med varmt vatten
* vattnet återflödar till varmbehållaren och överskottet (från förångaren) rinner över och ut.
* efter ca 1 minut slås pumpen av, 20 sek avrinning förångare
* överblivet vatten i slangar rinner tillbaka ner i behållaren för varmhållning
* fläkten slås på och återgår till normal funktion.

Enl preliminära beräkningar går det åt ca 120W i snitt för att hålla dena funktion i drift, värmeslinga borde vara onödig.

Min förhoppning är att värmechocken nollställer pumpens INTERNA behov att avfrosta. Skulle varmvatten frostningen misslyckas så borde pumpens egna avfrostning kicka in.

Men denna teknik så blir det aldrig något värmeproduktions-stopp!!!
*aaahh drömmen.....*  ;)
Vad kör du med för kriterium för att du ska klappa på med varmvattnet?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Avfrostningstider E9DKE
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2010, 14:12:24 »

Jag håller på och meckar med varmvattenavfrostning med pumpen i full fart!!
...
Men denna teknik så blir det aldrig något värmeproduktions-stopp!!!
*aaahh drömmen.....*  ;)
Vad kör du med för kriterium för att du ska klappa på med varmvattnet?
Hade tänkt två tempgivare, en i insugsluften andra mitt i förångaren.
När det blir mer än, säg 7ºC i skillnad så kan man anta att det är svårt för förångaren att ta tillvara på "värmen".
(man får mäta under riktiga förhållanden för att få till det)
Verkar det inte funka så kanske man kan flytta givaren till utblåsluften. Det borde vara väldigt liten skillnad vid "normal drift", är förångaren igentjorkad borde tempen bli mkt kallare.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!