Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine-nivÃ¥ stiger  (läst 2527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Big-eeeh

  • Gäst
Big-eeeh
Brine-nivå stiger
« skrivet: 28 januari 2018, 19:21:32 »
Hej!

I min bergvärmeanläggning har brine-nivån börjat stiga under vinterhalvåret. Det började under förra året och jag blev tvungen att slanga ur vätskan, när våren kom fick jag fylla tillbaka det.

I år har det har blivit på samma vis. Någon som har en ide om vad det beror på?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2018, 22:43:22 »
Eeeh....
Gissar på is i borran, speciellt om grundvattnet når högt och står en bit upp i foderröret (eller om det är långt foderrör).
Isen klämmer då ihop slangen.
Vad har du för temperaturer på köldbäraren när kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2018, 08:18:51 »
Detta fenomen uppkommer oftast på anläggningar med långa foderrör, och med horisontellt flödande grundvatten i ett skikt i marken.
Om vi tänker oss att grundvattnet står still både just ovanför berget, och längst upp närmast marken men flödar i ett grusskikt mitt på foderrörets djup så kommer borran att frysa längst upp i den del av hålet som består av foderrör, och dessutom i den delen som ligger närmast berget.
Då foderröret är helt tätt så kommer slangen att komprimeras i takt med att de två "isområdena" växer uppåt och nedåt "mot varann".
Den vattenmängd som finns instängd mellan dessa isproppar har helt enkelt ingenstans att ta vägen utan komprimerar slangarna när isen växer (is tar upp ca 10% mer volym än vatten).
Finns tyvärr inte  mycket man kan göra, men att köra cirkpumpen kontinuerligt kan vara en fungerande lösning, i vart fall sÃ¥ länge kompressorn inte gÃ¥r dygnet runt.
Den cirkulation som sker under tider när kompressorn står still kan då ta upp värme ur djupare liggare nivåer och tina upp isen närmast slangarna, och ge det "instängda vattnet" en möjlighet att tryckutjämnas uppåt och nedåt i borran.
En annan möjlig lösning är att sätta in en FLM, en frånluftsåtervinning som man sätter på frånluftsutblåset från huset, om man har mekanisk (eller monterar det) frånluftsventilation i huset.
Det tillför ca 1.5 kW energi till köldbärarvätskan och kan göra skillnaden mellan fruset och icke fruset borrhål.
Ytterligare en lösning kan vara att komplettera med en bit jordvärme.

Hur stor värmepump har du?
Hur djup är borran?
Har du plats för jordvärme? (100 meter borde kunna räcka)
Har du mekanisk ventilation, och i så fall, är det enbart frånluft eller till/frånluft?
Var i landet bor du?
« Senast ändrad: 29 januari 2018, 08:20:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Big-eeeh

  • Gäst
Big-eeeh
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2018, 18:47:41 »
Bor uppe i Norrbottens inland så det är kalla vintrar.

Värmepumpen är en Thermia Diplomat D6. Brine temp ligger på ca 3-4 minus på ut och 1 minus på in.

Jag vet inte hut djupt det är borrat då anläggningen var installerad när jag köpte huset.

Det låter ju troligt att det fryser i röret, det som är konstigt är detta inte varit något problem tidigare då det varit installerat i många år.

Vad menas med mekanisk ventilation?

mvh B

K-E

  • Gäst
K-E
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2018, 09:06:00 »
      Hej!  Jag har en 11 kilowatts pump med tvÃ¥ 150 meters borrhÃ¥l, bor i norra sverige 4 grader i berget. Jag har ungefär samma värden som du pÃ¥ brinen och fÃ¥r  när brinen gÃ¥r pÃ¥ minussidan  tappa ur  1,5-2 liter, för att sedan pÃ¥ vÃ¥ren fylla tillbaka samma mängd.NivÃ¥n ligger stabil hela vintern. Har antagit att slangen krymper mer än brinen ? I övrigt inga problem, stort hus 240 kvadrat med källare ca:5% tillskott.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2018, 09:32:35 »
Kan ju vara så att detta fenomen uppstår på en kort sträcka i ditt foderrör, men att Big-eeeh har ett längre foderrör och att det ger större problem.
I värsta fall komprimeras slangarna helt och värmepumpen blir mer eller mindre obrukbar.
Att det kan dröja många år beror på att berget kontinuerligt kyls av, avkylningen tar i princip aldrig slut utan fortsätter i minst 50 år.
Om det är "så precis" att det upptsått problem först nu så skulle an markkollektor i serie troligen inte behöva vara så lång för att man skall undvika provblemen framöver.
Det skulle förvåna mig om inte 100-200 meter i serie med befintlig kollektor skulle räcka.
JAG skulle sätta markkollektorn före borran så att marken får ta värsta smällen (ingen risk för komprimerade slangar i mark) och borran får värma på det sista.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

big-eeeh

  • Gäst
big-eeeh
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2018, 17:33:58 »
Jag har nu kommit på att detta problem uppstod samma vinter som min granne borrat bergvärme. Han har även sådant vattentryck i berget så han måste ha en slang där vattnet spolar ut i ett dike.

Tror ni det kan vara pga hans borrning som mitt problem har uppstått?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2018, 18:42:03 »
Nej, det är inte sannolikt att det skulle vara orsaken till problemet. Hade vattenmängden i hÃ¥let ökat borde det ha över kanten pÃ¥ borrhÃ¥let tidigare i vinter. Ökad vattennivÃ¥ ger ökat tryck pÃ¥ utsidan men vatten upp till markytan räcker inte för klämma ihop en slang. Nu är det sÃ¥ att spritlösningen i slangen har lägre densitet än vattnet utanför sÃ¥ längst ner i borrhÃ¥let skulle det kunna bli lägre tryck pÃ¥ insidan än pÃ¥ utsidan men men tryckdifferensen räcker inte för att klämma ihop slangen. Oftast är det ju nÃ¥gra meter ner till grundvattnet. Är det atmosfärstryck i expansionskärlet kan det inte bli undertryck i slangen längst ner. 

En sak du skulle kunna prova är att trycksätta köldbärarbehållaren till 2-3 bar övertryck. Slangen tål 6 bar så det är inget problem för den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Brine-nivå stiger
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2018, 06:27:34 »
Det kan ju vara sÃ¥ att grannens hÃ¥l har höjt grundvattnet sÃ¥ att din slang fryser längre upp än tidigare.  Jag vet inte hur sannolikt det är, men...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!