Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rördragning och dimensionering  (läst 5595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mosquito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Rördragning och dimensionering
« skrivet: 16 september 2008, 21:55:36 »
Jag har tänkt att installera en luft/vatten VP, troligen Daikin Altherma. Fn är huset uppvärmt med oljepanna. I ett uterum (vinterträdgÃ¥rd) finns en radiator (tvÃ¥rörs) som ligger i en "egen" krets i värmesystemet. Anslutningrören till denna radiator är ingjutna i betonggolvet och gÃ¥r till pannrummet med en rörlängd om ca fem meter. En lämplig placering av utedelen vore pÃ¥ väggen utanför detta rum. Kan jag använda befintliga radiatorledningar som anslutning mellan VP:ns inne- och utedel?  Jag hade dÃ¥ sluppit en besvärlig rördragning + hÃ¥ltagning för att nÃ¥ pannrummet. Rördimensionen är 22 mm utv. Blir flödet tillräckligt med den dimensionen? Tacksam för svar.

Utloggad jpa666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning och dimensionering
« Svar #1 skrivet: 17 september 2008, 01:45:50 »
Jag har tänkt att installera en luft/vatten VP, troligen Daikin Altherma. Fn är huset uppvärmt med oljepanna. I ett uterum (vinterträdgÃ¥rd) finns en radiator (tvÃ¥rörs) som ligger i en "egen" krets i värmesystemet. Anslutningrören till denna radiator är ingjutna i betonggolvet och gÃ¥r till pannrummet med en rörlängd om ca fem meter. En lämplig placering av utedelen vore pÃ¥ väggen utanför detta rum. Kan jag använda befintliga radiatorledningar som anslutning mellan VP:ns inne- och utedel?  Jag hade dÃ¥ sluppit en besvärlig rördragning + hÃ¥ltagning för att nÃ¥ pannrummet. Rördimensionen är 22 mm utv. Blir flödet tillräckligt med den dimensionen? Tacksam för svar.
Hmmm... om du bara skall använda rören till din befintliga panna så tror jag ej det blir så bra iom shunten på pannan... Men om du skall byta ut pannan till en elpanna så funkar det finemang.... förutom att det blir svårt att isolera rören där dom är ingjutna....
Nibe EVP 270 med 2020-8
Egenhändigt installerad sommaren 2008!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördragning och dimensionering
« Svar #2 skrivet: 17 september 2008, 14:22:53 »
Alterman måste ha kylmedia rör mellan inne och utedel.

Väljer du en L/V med vatten mellan inne och utedel räcker 22mm om du väljer en relativt liten L/V
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mosquito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning och dimensionering
« Svar #3 skrivet: 17 september 2008, 18:54:12 »
Tack för svaren. Kan det bli något problem med isolering? Betongen isolerar väl bra och håller antagligen ca 15 grader, så det blir väl varken för kallt eller för varmt. Vilka L/V pumpar använder vatten mellan ute och innedel? Vad bruka dimensionen normalt vara på rörförbindelser? Jpa666, vad har shunten för betydelse? Jag tänkte docka innedelen till den befintliga oljepannan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rördragning och dimensionering
« Svar #4 skrivet: 17 september 2008, 19:48:56 »
Hej

CTC använder vatten mellan värmepump och panna. De rekomenderar minst 22mm kopparrör mellan pump och panna, isolerade utomhus med minst 15mm tjock isolering och inomhus med minst 10mm tjock isolering. Din betong är nog ingen vidare isolering.

Det finns ett flertal andra kända märken, som också använder vatten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jpa666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning och dimensionering
« Svar #5 skrivet: 20 september 2008, 12:34:31 »
Tack för svaren. Kan det bli något problem med isolering? Betongen isolerar väl bra och håller antagligen ca 15 grader, så det blir väl varken för kallt eller för varmt. Vilka L/V pumpar använder vatten mellan ute och innedel? Vad bruka dimensionen normalt vara på rörförbindelser? Jpa666, vad har shunten för betydelse? Jag tänkte docka innedelen till den befintliga oljepannan.
Hmmm... vilken innedel??? Oljepannan blir väl innedelen samt VP utedelen...
Vad jag menade var att om du skulle använda rören ifrån radiatorn som dockningsrör så måste du dra om dom nere vid pannan. Dom rören som kommer ifrån oljepannan går förmodligen igenom en shunt ifrån pannan... alltså den ventil som du bestämmer hur mycket värme som du skall shunta ut ifrån pannan.
Nibe EVP 270 med 2020-8
Egenhändigt installerad sommaren 2008!

Utloggad mosquito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning och dimensionering
« Svar #6 skrivet: 20 september 2008, 17:14:54 »
Jag lär mig hela tiden... Först trodde jag att det fanns en separat innedel som i sin tur skulle dockas mot oljepannan. Men det är ju klart att det inte behövs. Det blir nog en del rörmek pga shunten. men det får installatören fixa.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördragning och dimensionering
« Svar #7 skrivet: 20 september 2008, 20:23:21 »
MÃ¥nga tillverkare...
försöker övertyga dig att det finns en innedel, som dom slöjdat själva och som du måste köpa.
Tex CTC har Ecoair - Ecoel.

Men det är enbart pumpar som har kylmedia (inte vatten) som cirkulerar, som måste ha inne och utedelar av samma fabrikat.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!