Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ngenic  (läst 811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FredrikLej

  • Gäst
FredrikLej
Ngenic
« skrivet: 21 november 2023, 10:37:53 »
Hej,

Jag har en ny Bosch bergvärmepump. Jag har inomhusgivare. Bosch har ingen smart styrning av sina pumpar och därför funderar jag på att komplettera med en Ngenic Tune. Har två frågor angående det:

1. Ni som redan har. Fungerar det?
2. Om jag bestämmer mig för att köpa. Ska jag koppla bort den inomhusgivaren jag redan har? Jag har förstått det som att bergvärmepumpen anpassar sig efter den.

Lite bakgrundsinfo. 60-talshus med källare, 110+110 kvm. Idag står inomhusgivare i källaren. Har termostater på övre planet. I källaren sitter det vred på radiatorerna som är fullt öppna. Villa ha behagligt klimat i källaren. 21 grader C.

Tack på förhand!

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic
« Svar #1 skrivet: 22 november 2023, 13:08:42 »
Har en Bosch 7800i 12kW med trådade inomhusgivaren med färgskärm och Ngenic.

1. Fungerar fint än så länge, första värmesäsongen, jämn inomhustemperatur och enligt Ngenics app en elbesparing på 16% så här långt om man ska tro på det.

2. Jag har kopplat ifrån inomhusgivaren genom att konfigurera bort den i menyerna nu när det är uppvärmningssäsong. Kommer koppla tillbaka den i vår då jag har Bosch kylstation för frikyla som använder inomhusgivaren för att bedöma daggpunkt och därmed vilken minimun framledningstemp på kylan som är lämplig.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ngenic
« Svar #2 skrivet: 22 november 2023, 13:30:50 »
Hej,

Jag har en ny Bosch bergvärmepump. Jag har inomhusgivare. Bosch har ingen smart styrning av sina pumpar och därför funderar jag på att komplettera med en Ngenic Tune. Har två frågor angående det:

1. Ni som redan har. Fungerar det?
2. Om jag bestämmer mig för att köpa. Ska jag koppla bort den inomhusgivaren jag redan har? Jag har förstått det som att bergvärmepumpen anpassar sig efter den.

Lite bakgrundsinfo. 60-talshus med källare, 110+110 kvm. Idag står inomhusgivare i källaren. Har termostater på övre planet. I källaren sitter det vred på radiatorerna som är fullt öppna. Villa ha behagligt klimat i källaren. 21 grader C.

Tack på förhand!
Har Ngenic Tune till en äldre CTC Ecoheat. Man kopplar Ngenic över utomhusgivaren så styr hen genom att manipulera så att pumpen tror att det är varmare/kallare än det är relaterat till aktuellt elpris.
Detta fungerar rätt bra. Har sparat rejält, gick 2022 från 19500 kWh till 14500, huvudsakligen förlagd till lågpristid.
Lysande då, men det var genom att själv också vara aktiv när elpriset skenade.
Jag har koll på huset genom Ngenics och Tibbers mobilapp.
Det som saknas är lite mer avancerade inställningsmöjligheter men det kanske kommer.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade på att kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Ngenic
« Svar #3 skrivet: 22 november 2023, 14:43:05 »
Hmm jag är väl kanske korkad men hur kan man spara kW/h på Ngeric, trodde det enbart gick ut på att köra lite när strömmen är dyr & extra när strömmen är billig. Vilket i min lilla värld  eventuellt borde generera en liten ökning av energiåtgång, om än till ett lägre pris.  dontknow

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ngenic
« Svar #4 skrivet: 22 november 2023, 17:44:59 »
Hmm jag är väl kanske korkad men hur kan man spara kW/h på Ngeric, trodde det enbart gick ut på att köra lite när strömmen är dyr & extra när strömmen är billig. Vilket i min lilla värld  eventuellt borde generera en liten ökning av energiåtgång, om än till ett lägre pris.  dontknow

/C
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic
« Svar #5 skrivet: 22 november 2023, 17:52:12 »
Mmm, är benägen att hålla med, i vart fall om man "överkompenserar lite" när elpriset är lågt.
Om den bara drar ned värmen när det är dyrt så blir det ju en viss besparing däremot för att snitt-temperaturen inne sänks.
Och har man dålig koll så att "pådraget" när elpriset blir lite lägre och elpatronen hoppar in så kan det t.o.m bli dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ngenic
« Svar #6 skrivet: 22 november 2023, 17:55:57 »

Sant, Ngenicen styr bara mot lågpristimmarna, när det finns några, men  minskar inte förbrukningen.
Jag sparar kWh genom att kunna se förbrukning och elpris med appen och optimera huset. Skulle vilja ha mer inställningsmöjligheter, nu får jag gå in och ändra manuellt.
2022 blev jag lite nojig pga elpriset och jag gick under vintern in nästan varje dag och ändrade manuellt. I december vågade jag inte lita på styrningen och stängde helt sonika av husvärmen i ett par veckor (satte Ngenicen på 12 grader vilket är lägsta temp). Och eldade för fullt i kaminen istället. Det funkade faktiskt trots -15.
I år är vi inte lika extrema och nu sätter jag ofta upp värmen 2-3 grader när det är billigt. Så vi kommer att öka kWh men antagligen till lägre kostnad än 2022 (iaf om man bortser från de statliga utbetalningarna).
Elpatron stängde jag av runt 2007 efter att ha upptäckt värmepumpsforum  tummenupp
« Senast ändrad: 22 november 2023, 18:52:15 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic
« Svar #7 skrivet: 22 november 2023, 20:19:16 »
Min Shelly app fungerar prima mot Nordpool.
Har nu två nivåer, skulle lätt kunna göra en tredje dvs låg normal hög temp.
Kan ställa den hur jag vill med prisnivåer
Men frugan gillar inte att det är kallt länge, så jag har stängt av nordpools aktiveringen nu och kör bara på morgonsänkning samma varje dag. Skall även lägga in ett par timmar på kvällen då det är dyrt.
Är elen dyr eldar jag mer i braskaminen, jag är ju hemma oftast ☺️

Tror det blir mer marknadspriser framöver dvs högt och lågt så "lastbalansering och efterfrågeflexibiltet" kommer nog behövas.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic
« Svar #8 skrivet: 23 november 2023, 07:44:07 »
2023 och vi ska behöva ödsla tid på sånt här - det är ett lågvattenmärke.
Och, att elda ved ökar CO2-utsläppen - det tar 50 år innan skogen bidrar med mer kolsänka än den ved man bränner idag släpper ut.
Om man nu bryr sig om det alltså.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic
« Svar #9 skrivet: 23 november 2023, 08:11:17 »
https://www.naturvardsverket.se/

Ved är ett förnybart bränsle med mindre klimatpåverkande utsläpp än fossila bränslen. Men vedeldning är i dag en av de största källorna till att sot sprids i Arktisområdet, vilket påskyndar issmältningen och orsakar klimatstörningar i hela världen. Att elda ved på ett miljövänligt sätt är en enkel insats som var och en kan bidra med för att begränsa klimatförändringarna.

Vet inte vad som är rätt om man tex har egen skog.
I mitt fall eldar jag träd som måste tas ned eller har blåst omkull i stormarna.
Kanske man skall låta allt ligga i en stor hög istället, osäker..., vad är bäst?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic
« Svar #10 skrivet: 23 november 2023, 08:47:47 »
https://friskluft.nu/myter-om-vedeldning/

Rent teoretiskt är vedeldning CO2-neutralt över tid, men OM vi nu befinner oss i en klimatkris och vill minska CO2-utsläppen så kan vi inte fortsätta elda ved och fossila bränslen eftersom det tar ca 50 år innan nya träd slukar lika mycket CO2 som förbränningen av gammal skog avger.
Att låta trät brytas ned släpper också ut CO2, men delar begravs i marken i form av kol, så det är bättre än att elda veden i alla fall.
Bäst är att bygga nåt vettigt som håller i hundratals år skulle jag tro - då får man ju 100% kolinlagring i byggnaden under överskådlig tid.
Sol, vind, vatten, kärnkraft och energibesparing är det som kan göra nämnvärd skillnad på CO2-utsläppen, och då är energibesparing absolut mest effektivt.
Därför gillar jag regeringens stöd för värmepumpar - det sparar mängder av energi, inte bara lite.
Stöd för elcyklar.  :::_) :::_) :::_)

Det här vet ju varje vettig människa, men ändå anger man ved och gas som gröna energislag, och vill stämpla vattenkraft som icke grönt.  dontknow

På något sätt blir min slutsats att våra beslutsfattare antingen är galna, eller så är hela klimatfrågan bara ett sätt att kunna sätta kräcka i befolkningarna och kunna ta ut höga skatter.
Jag vet inte helt var jag står, men ju mer man sätter sig in i vad de beslutar om, och vilka effekter det har desto mer kritisk blir i alla falll jag.

Nu blev detta lite off-topic, ber om ursäkt för det.
« Senast ändrad: 23 november 2023, 08:50:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ngenic
« Svar #11 skrivet: 23 november 2023, 14:21:54 »
Tyskarna värmer husen till 75% med fossilt.



Och 50% fossil elproduktion


De ligger ljusår efter oss.
Sorry no ngenic content :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic
« Svar #12 skrivet: 23 november 2023, 15:49:16 »
Vill man verkligen lagra CO2 ska man bygga hus av "Hempcrete", kalk och krossad hampa som packas.
CO2-inlagring, brandklassat, ljuddämpande och med god isolering.
Dessutom kan hela konstruktionen andas.
Borde också kunna lagra lite energi då stommen ändå blir rätt tung - så det skulle kunna fungera bra med Ngenic också - för att återansluta till ämnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G Bergström

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic
« Svar #13 skrivet: 23 november 2023, 18:44:38 »
Värmepumpar typ "Nibe" har en god framtid i Tyskland, England USA mfl länder.
Skogen är en oändlig resurs för Sverige, med positiv klimateffekt av många privata skogsägare med skilda brukningsmetoder av aktivt skogsbruk!😀🌲

Var är den seriösa debatten?
Det som miljörörelsen inte tänker på är att träd tar upp olika mycket koldioxid under sin livstid.
i Början vid plantstadiet lagras lite koldioxid.
Men sedan, när det växer som mest, lagras mycket koldioxid.
Senare, när trädet blir gammalt, växer det dock mindre och är därmed inte till någon vidare hjälp med att få ner växthuseffekten.

Ur klimatsynpunkt är det alltså bättre att hugga ner gamla träd, än att låta skogen stå.
Givetvis beror klimateffekten också på vad som händer med träden, om de blir ved som eldas upp eller plankor till byggnadsmaterial.
Trähus är oöverträffade som kolsänkor. Betong är det sämsta
Men trädens tillväxttakt är den viktigaste faktorn för hur mycket koldioxid som skogen tar upp.
Det visar den största studien som har gjorts på svenska kalhyggen.
Forskare från SLU kom fram till att kalhyggen i Västerbotten blev kolsänkor redan efter tio år. Då hade de lagrat mer koldioxid än de släppt ut.
Och tillväxten är som högst först efter det.

Miljörörelsen menar även att kalhyggen förstör den biologiska mångfalden.
Den som sett kalhygge på nära håll, särskilt under längre tid, vet , liksom biologerna, att de sjuder av liv.
De erbjuder ett habitat för andra arter än vad en uppvuxen skog gör.

Men att köra värmepumpar på el är inte helt säkert bättre. Tvärtom finns nackdelar – som att de drivs av kärnkraft eller kolkraft eller är oljeberonde.
Kylmedierna är ingen som gör miljön bättre, rena giftet.
Tillverkningen av värmepumpar mm med div elektronik är inte heller miljövänligt eller bra för klimatet. sämst är alla transporter med flyg, bil, lastbilar, båtar mm och all lyxkonsumtion.
« Senast ändrad: 23 november 2023, 18:51:27 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic
« Svar #14 skrivet: 24 november 2023, 07:38:41 »
Kärnkraft är det historiskt sett säkraste och ofarligaste energislaget, varför du klumpar ihop just det med miljö, klimat och hälsovådliga energislag som Kol, olja och gas förstår jag inte - det känns inte rationellt.
Vindkraft släpper ut både mer CO2, och har dödat fler människor än vad kärnkraften gjort - trots att storskalig vindkraft är en ung teknik jämfört med kärnkraft.

När det kommer till forskning och statistik så ska man ta det med en stor nypa salt.
Om jag får gissa så SLU jämfört mixen av olika användningssätt från skogsråvaror med kolinlagringen när träden växer. (Kan förstås ha fel)
Och visst, bygger man ett hus är det positivt, men eldar man skogen/veden/GROT/Spån/flis/pellets och jämför med just det nyttjandet så ska nog skogen vara helt slutväxt innan det blir plusminusnoll på CO2-kontot.
Det man agiterar för i energiomställningen är att man ska börja elda mer skogsråvaror - och det är inte kortsiktigt en vettig lösning om man tror att världen ska gå under inom 10 år, som alarmisterna gör.
Det måste man ha förståelse för.
Ser man skogsråvaror över en 70-100 års cykel så är det dock troligen den mest klimatvänliga energislag vi har.
Däremot orsakas det mycket utsläpp av partiklar som är hälsovådliga, speciellt i braskaminer och vedpannor som eldas på ett dåligt sätt i tätbebyggda områden.

El som produceras med låga CO2-utsläpp, som i sin tur används till värmepumpar för att minska den totala energianvändningen med 70-80% måste vara det absolut mest effektiva vi kan göra om vi menar allvar med att minska på CO2-utsläppen.
Ponera att vi producerar el med kärnkraft som släpper ut försvinnande lite CO2, och sedan värmer huset med detta så får man dubbel effekt.
Dels sparar man 80% energi totalt sett - 6000 kWh i princip CO2-fri kärnkraftsel kan alltså ersätta ca 24 000 kWh kol, olja eller gaskraft någonstans i Europa.
Det är utväxling på insatt kapital det!
 
Kan man dessutom använda t.ex. Ngenic för att ytterligare minska energianvändningen, både genom att spara när elen är dyr, och spara genom att bli varse om sin förbrukning - och då också göra andra åtgärder - det är ett bra komplement.
Jag tror dock att det finns en risk att de som sitter på äldre värmepumpar som inte är designade för 100% effekttäckninggrad kan förlora pengar på just denna teknik, om man drar ned på värmen när elen är dyr, och sedan ökar temperaturen när den blir billig (oftast på natten när det är som kallast) så kan elpatron behöva gå in och stötta - det kan göra att man i praktiken får betala 4 gånger mer än om man hade haft en stabil temperatur hela dagen, och värmepumpen precis orkat med att värma.
Elpriset måste alltså i fall som dessa vara minst 4 gånger lägre än under dagen för att det ska bli lönsamt.
Man kan alltså inte bara sätta in Ngenic utan att förstå hur en värmepump fungerar - och när elpriset är som högst är det som regel också kallast ute - och behov av eltillskott från elpatron kan bli aktuellt om man justerar rumstemperaturen upp/ned flera gånger varje dygn.
« Senast ändrad: 24 november 2023, 07:44:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!