Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd till brännbart; prefabskorsten ?  (läst 1303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Avstånd till brännbart; prefabskorsten ?
« skrivet: 08 november 2010, 11:06:32 »
Hej

50 mm gäller ju som min avstånd till brännbart material för en Nibe Premodulskorsten.

Skorstenen kommer upp mitt i en vägg på andra våningen. Jag hade först tänkt att bygga en svängd form runt skorstenen med 50 mm marginal. Sedan slog det mej att jag skulle kunna bygga sista biten mot skorstenen med icke brännbar skiva typ vermekulit/minerit och därvid kunna behålla skorstenen mitt i väggen. Då får jag fin värmespridning på båda sidor om väggen. Givetvis hade jag inte tänkt tapetsera de sista 50 mm in mot skorstenen, där får det vara vitmålat bara (skorstenen är vit). Isolering stenull för ljuddämpning.

Får man göra så ? Skorstenen är besiktigad och besiktningsmannen sa inget om hur man fick bygga. Hade ändå tänkt ringa honom, men jag frågar här först.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!