Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Timerstyrning av IVT 12PR-N  (läst 3712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cooldrive

  • Gäst
Cooldrive
Timerstyrning av IVT 12PR-N
« skrivet: 18 maj 2017, 11:27:26 »
Jag har nyss installerad en IVT 12PR-N och hoppas att någon kunnig kan klargöra följande:

1. När man har ställt in Timer Starttid och Stopptid så försvinner dessa värden varje gång när tiderna uppnåtts och pumpen stängts av resp startats. Tiderna måste alltså ställas in på nytt varje dygn. Ska det verkligen vara så? Kan man alltså inte ha kontinuerlig och regelbunden automatisk avstängning och återstart av värmepumpen?
2. I manualen pÃ¥ sidan SE-10 stÃ¥r att temperaturen automatiskt justeras ned när Timer Stopptid ställts in samt att en timme efter att "den tidsinställda driften bekräftats" sjunker temperaturinställningen.....  Vad menas med detta - det är ju helt obegripligt. Och temperaturen kan väl inte justeras ned en timme efter Timer Stopptid - värmepumpen är ju avstängd dÃ¥!!!!!!
Var är den praktiska innebörden av detta egentligen?
3. På sidan SE-11, under "Samtidig användning av båda tidsinställningarna" står att "Du väljer själv vilken tidsinställning som ska aktiveras först". Hur gör man det?

Cooldrive

  • Gäst
Cooldrive
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2017, 16:21:32 »
Har delvis själv fått svar av IVT:s kundsupport, men svaren är långtifrån glasklara:

Fråga 1. Så här svarar IVT: "Detta är tyvärr så att man måste göra det varje dag. Normalt sett spara man inget att tala om med ex natt sänkningar då det krävs mer energi igen när man ska höja upp temperaturen".
AlltsÃ¥: regelbunden, kontinuerlig, timerstyrning av Start/Stopp är alltsÃ¥ inte möjligt med IVT 12PR-N. Konstigt, ett kinesiskt armbandsur för 25 kr har fler möjligheter till  tidsinställningar än IVT:s pump för tiotusentals kronor.........
Men IVT tillägger kryptiskt: "Kort sagt är det tyvärr inte en jätte smidigt förklaring och används i normala fall inte. Med gsm el wifi tillbehör kan man göra mera styrningar för resp".
Jag har dÃ¥ frÃ¥gat om WiFi-modulen (WiHeat) ger exakt de tidsstyrningsfunktioner jag efterfrÃ¥gar. Ännu ett kryptiskt svar frÃ¥n IVT:  "Du kan du ställa in det var varje dag under ett schema".
??????????????????
Ska det vara så enormt svårt för en IVT:s kundsupport att ge ett tydligt och fullständigt svar på en ställd fråga?! Någon här i detta forum som vet?

Fråga 2: Så här svarar IVT: "Värmeläge: En timme efter att den tidsinställda
driften bekräftats= då du satt tiden , inte när den stannat. Bekräfta med set knappen när du ställt resp tid"
Tja, svaret måste väl klassas som kryptiskt och syftet med funktionen är för mig obegripligt. Någon annan än IVT som kan förklara?

Fråga 3: Så här svarar IVT: "Maskin avstängd så blir start 7,00 och stängs av 11 på kvällen."
Vad har IVT svarat på egentligen? Inte min fråga 3 i varje fall.



 


 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2017, 18:30:22 »
Har du tänkt att köra nattemp ,  det är pÃ¥ bÃ¥de gott och ont att göra det , om man natt sänker
så kostar det rätt mycket att höja och det måste ske kanske ett par timmar föra du går upp på morgonen så det inte är kallt då , men konstant temp så kan du hålla den jämnare dygnet runt
och kanske  lite lägre , tempen i huset kommer att svaja rätt bra , mÃ¥nga som rekommenderades att köra nattemp har slutat med det , dÃ¥ det kostar mer än det smakar med
de variationer som kommer med det

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2017, 06:23:50 »
Du måste ha veckotimer för att kunna få återkommande starter o stoppar det har mitsubishi bla.
Dygnstimern din funkar en gång du väljer vadsom skall hända först genom att h. Maskinen i det andra läget dvs är den på kommer avstägningstiden användas först.
När tiden för nattsäkning inträffar kommer temperaturen stegvis sänkas.
PÃ¥ din maskin vet jag inte hur mycket dock.

Cooldrive

  • Gäst
Cooldrive
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2017, 19:07:49 »
Tack "25fOCUS" och "Elecroluxaren" för era svar.

1. När det gäller nattsänkning så har jag redan detta på mina elradiatorer via en Frico energistyranläggning. Men......min elförbrukning minskade med ca 2.000-3.000 kWh per år (tidigare årsförbrukning ca 21-22.000 kWh) genom nattsänkningen. Vill därför inte att värmepumpen ska gå hela natten för att kompensera den sänkta nattemperaturen på elradiatorerna. Min gamla Sanyo värmepump (13 år) hade veckotimer - därför är jag rätt förvånad att IVT 12 PR-N saknar en funktion, som åtminstone jag betraktar som självklar.

2. Tack för förklaringen av veckostyrningen - begriper nu hur det är tänkt att fungera. Tittade i IVT-manualen - temperatursänkningen sker med 3 grader.

Men... vad säger ni som är kunniga kring värmepumpar: Ska jag i stället installera en egen enkel, separat, veckotimer (typ t ex Clas Ohlson, Jula) till innerdelen vid strömbrytaren till anläggningen? Mår pumpen bra av att på så sätt regelbundet helt bryta strömmen via en extern veckotimer i st f att stänga av via fjärrkontrollen? Tacksam för råd och synpunkter kring detta!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2017, 19:16:40 »
Det framkom att du hade el-radar det är skillnad mot vattenradar , dom är ju lite snabbare att
skapa värme , då förstår jag dig . angående styrning så är väl inte fel att ha en enkel tidbrytare
för 150:- och stänga av med , men jag vet inte om det är någon nackdel , Om VP styrs så
avstängning är i en sekvens på något , men det vet säkert andra här

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2017, 07:59:31 »
Stänger du med timer när det är kallt ute har du ingen kompressorvärmning vilket inte är bra, kompressorn blir då kallast och med allmäna kyllagen så samlas köldmediat på det kallaste stället, inge ba att starta kompressorn när den är mer eller mindre fylld med köldmedia....

Det är skilnad på en elradiator och en värmepump på hur mycket man tjänar vid nattsänkning.
En elradiator tar lika mycket energi som den ger.
Får värmepumpen gå kontiunerligt på låg last kanske den drar 1/4 eller 1/5 -del så mycket. Skall man öka värmen efter en nattsänkning så går den på högsta och tappar helt denna verkningsgrad, nattsänkning är i huvusak till för komforten och inte energibesparing när det gäller värmepumpar

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2017, 15:02:37 »
Det är rätt luxaren , sprang förbi  kompressorvärmen vid strömavbrott , mÃ¥ste finnas för ljum dito

Cooldrive

  • Gäst
Cooldrive
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2017, 20:42:56 »
Electroluxaren och 25fOCUS - tack för er information. Avskriver nu definitivt alla tankar på extern timer. Enda möjligheten tycks vara att ordna styrningen via WiHeat (för > 2.000 kr!). Eller......?Men om radiatorerna har regelbunden och automatisk nattsänkning men pumpen saknar regelbunden och automatisk veckostyrning, hur undviker jag då att pumpen kompenserar för den svalare rumstemperaturen på natten genom att gå på högre varv? Jag kan ju inte hålla på att manuellt varje dag ställa in Start- och Stopptider på fjärrkontrollen........ Några förslag?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timerstyrning av IVT 12PR-N
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2017, 20:51:26 »
Vet inte hur det ser ut , har inget kopplingsschema , men en utväg har du kanske ,
har du rumstermostat ?  sätt upp en till och skifta mellan dom med ett tidrelä som är växlande
mellan dessa  Ex. den ena  +21C  och den andra +18C  det kommer att fungera utmärkt
har själv gjort en liknade konstruktioner hos personer , i andra konfigurationer 
PS  :: Kom pÃ¥ att det kanske sitter givare i VP ,lite knepigare dÃ¥ , men  det gÃ¥r även att manipulera den oxÃ¥ genom att sätta in en till  eller om det är möjligt att givarens värde
( kallare mindre motstÃ¥nd mer värme )  minskar med temp , sätta in ett motstÃ¥nd i serie för att och koppla pÃ¥ plinten ett tidrelä som skiftar
« Senast ändrad: 23 maj 2017, 21:01:23 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!