Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVVP - fall eller lutning pÃ¥ köldbärarledningar/gasledningar?  (läst 766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Edvuld

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Kanske en dum fråga, men ska det vara något fall eller lutning på gasledningarna från utedelen till värmeväxlaren till värmesystemet?
Jag antar att gasen går över till vätskeform när värmeväxlingen sker? Det är en split-modell.

Jag håller på att sätta nytt innertak och skulle behöva flytta ner värmeväxlaren 5-10cm. Redan nu går gasledningarna utan fall, med en upphöjning i mitten av ledningen (vänster i bild).

Jag har förstått att det är lite tråkiga gaser i systemet, så jag ska vara försiktig med ledningarna.


« Senast ändrad: 26 januari 2019, 09:37:35 av Edvuld »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om det är väldigt stor höjdskillnad pÃ¥ innerdelen i förhÃ¥llande till utedelen kan det behöva beaktas med t.ex. oljefälla. Du kanske tänker pÃ¥ en vanlig luftluftvärmepump där det blir kondensvatten när man kör kyla eller rengör innerdelen. DÃ¥ mÃ¥ste det finnas fall ut sÃ¥ vattnet kan rinna iväg (annars behövs en liten kondensvattenpump). 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Edvuld

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, tack för svaret!

Det som finns på bilden är hela "innedelen". Den är kopplad till en gammal elpanna.

Hur stor höjdskillnad pratar vi om för att det ska vara aktuellt? 10cm? 100cm?

Jag är ny på området så därav frågan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Då gäller det höjdskillnad på flera meter, över 5 m.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Edvuld

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, tack så mycket för infon!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 524
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!