Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VÃ¥gar man satsa pÃ¥ Sanyos nya luft/vatten pump  (läst 58779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2005, 10:20:52 »
Jag förbrukar aldrig mer än 4.5 kWh för uppvärmning så länge det inte är kallare än -10 grader.

Vad har du för anläggning idag? Ett värmebehov på 4,5 kWh vid -10 grader tyder på en energiförbrukning på drygt 15.000 kWh per år enligt den beräkning jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.

I så fall får du väldigt lång pay-offtid på en nyinstallation.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2005, 21:46:36 »
Jag förbrukar aldrig mer än 4.5 kWh för uppvärmning så länge det inte är kallare än -10 grader.

Vad har du för anläggning idag? Ett värmebehov på 4,5 kWh vid -10 grader tyder på en energiförbrukning på drygt 15.000 kWh per år enligt den beräkning jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.

I så fall får du väldigt lång pay-offtid på en nyinstallation.

Ok, Sture din beräkning är nog riktig. Jag fuskar med att elda mycket i min braskamin då det är kallare än +5 grader, annars har jag bara 20 grader på övervåningen och lite kallare i källaren (80+80 kvm). Jag kör alltså idag med vattenburen el.

Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2005, 23:26:05 »
Jag FATTAR inte vad som är så bra med denna pump!!!!
Samt att man ska veta att pumpen i hop med den tanken inte kommer att klara av att värma mer en en duch.
Detta pga att tank fan är helt enkelt förliten å felbyggd och det är fördålig kräm i pumpen.
Om varmvattnet skall räcka längre får man trycka upp tempen i max.=dålig cop


Köp en nibe!!!!


Eller om du har högtemp system stiebel eltron med en 500l tank till.

Om jag inte fått min så billigt så hade jag köpt en Nibe. Har nu en ctc!
Ni får inte tro att jag är missnöjd med min pump men det finns bättre! Å co2 är nog inte en av dom om man räknar in priset.

Jag har sparat nästan 4000kwh på min pump sedan jag satte in den ;D ;D. Den strartades 2004-12-04.
jag körde 1,5 år med el pannan så jag har bra koll.
Så jag ska inte klaga. jag gav 26 000 ink allt för min pump.


Pannan Instalerades ihop med inflyttnig å krav med att det skulle instaleras en elpanna som kunde klara en vp.
Kom undan med 50lök om man räknar allt (jag betalade pannan, förra ägaren instalationen Så han valde den billigaste instalationen)
 SÃ¥ jag hade inget alltenativ!!! Samt att jag inte viste bättre dÃ¥ fiR:.

Så  b00k å lycka till. ;)

Hade jag fått välja nu så hade det sutit en nibe i källaren
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2005, 17:31:00 »
Kan du utveckla det här lite mera.

Vad är det för skillnad mellan Sanyos nya pump och den utrustning du har idag. Det är väl pumpen som skiljer och den nya pumpen vet vi väl inte så mycket om.
Sanyo CO2 - installerad 050601

admin

  • Gäst
admin
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2005, 19:24:51 »
Jag har själv bestämt mig för denna L/V från Sanyo. Så här svarar de på frågan om 4,5 kW kommer klara av att värma hela mitt hus:

Citera
Den stora skillnaden är att väljer man en värmepump på 7 kW så ger den 7 kW
vid utomhustemperatur +7°C men sedan sjunker effekten hela tiden. Sanyo CO2
ger däremot 4,5 kw oavsett utomhustemperatur. Där har du den stora
skillnaden.

Veronica

De glömde påpeka att co2-värmepumpens effektförbrukning stiger istället...

Men som du säger, den ger ju positiv COP ned till mer än -20 grader. Om den ger 7 kW vid +7 har ingen betydelse, för då finns det ingen som behöver det, det är ju i intervallet 0 till -20 det är intressant att veta uteffekten och COP. Då ger nog inte Niben så mycket mer...

Jag hoppas (och tror) att ni blir nöjda, ser fram emot rapporter.

Se till att notera er förbrukning under kvarvarande månader så ni har nåt att jämföra med nästa vinter.

/Rickard

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2005, 00:03:47 »
Tja.
Väldigt vad mÃ¥nga tycker om  nya Sanyos LV-pumpen. MÃ¥nga "experter" som verkar veta allt om hur den funkar.
MVH
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #21 skrivet: 26 februari 2005, 04:25:53 »
Hej!
Kan du utveckla det här lite mera.

Vad är det för skillnad mellan Sanyos nya pump och den utrustning du har idag. Det är väl pumpen som skiljer och den nya pumpen vet vi väl inte så mycket om.
Jo jag menade inget illa om pumpen. Den är nog bra det tvivlar jag int på men  det är tanken det är fel på.
Hade den varit på 500l hade det funkat bättre samt att vv slingan var längre samt en del andra förändringar.(kolla vad bertil medflera har skrivit om detta tidigare).
Menar bara att hade Sanyo valt en annan lösning typ Nibe,Ivt tror jag det blivit en hitt. Det är mycke bättre cop på den typen av lösningar.
Skulle tro att det kommer innan året är slut :-X
Tja.
Väldigt vad många tycker om nya Sanyos LV-pumpen. Många "experter" som verkar veta allt om hur den funkar.
MVH

Japp alla medlemmar kungar. 8) 8)
;D ;D ;D ;D/Sulan
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #22 skrivet: 28 februari 2005, 07:29:35 »
Tja.
Väldigt vad många tycker om nya Sanyos LV-pumpen. Många "experter" som verkar veta allt om hur den funkar.
MVH

Jepp, så fort det dyker upp en nyhet så kastar jag mig över den och insuper allt (manualer, installatonsbeskrivningar mm).
Det jag reflekterat över också är frekvensstyrningen på kompressorn. Om man nu stoppar in en frekvensomvandlare, varför låter man då inte temperaturen i acktanken styra utsignalen? Med nuvarande styrning (konstant uteffekt) så har man ju fortfarande kvar den ryckiga start/stopp regleringen då effektförbrukningen varierar med utetemp och VV-förbrukning. Om man styr kompressorns frekvens mot temperaturen i ack-tanken så får man kontinuerlig drift på kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chabo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #23 skrivet: 08 mars 2005, 08:38:35 »
Hej,

jag har hört, vet inte om det stämmer, att det är väldigt högt tryck i kompressorn till Sanyon. Det skulle handla om 100 bar och när man skulle testtrycka den vid installation skulle det trycket vara 1,4 gånger arbetstrycket, alltså 140 bar. Detta skulle innebära säkerhetsavstånd på ett par hundra meter för explosionsrisken. Rätt eller fel? Ge mig ett svar.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #24 skrivet: 08 mars 2005, 08:53:37 »
Det där med 100 bar stämmer bra.

Men måste VP testtryckas hos kund?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALMAR
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #25 skrivet: 08 mars 2005, 09:51:38 »
Alla som ej läst om Sanyos nya pump kan gå in på denna länk http://www.kcc.se/product.php?cid=6&pid=34 själv tycker jag att den låter bra Sc:,h but Nibe going strong --/ *roflmao*

/Mats
NIBE 2010-6 installerad 02-04 dockad till bef olja,el & ved panna flytande kondensering VV värms av el.. värmer tegelvilla i Kalmar -64 på 104 m2 + källare förbrukning innan ca 27000 kWh förbrukning år 1 16200kWh=besparing på 10800 kWh

Utloggad jr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #26 skrivet: 14 mars 2005, 21:44:49 »
Hmmm... mycket tyckande av många.

Själv har jag en Sanyo ECO CO2 snurrande sedan mitten av februari och den har hittills gått som en klocka.
Bl.a. gav den fortfarande värme ände ner till -25 (dock vet jag inte med vilken COP just dÃ¥  ;). Periodvis sköt panndelen i el pÃ¥ patronen dock 3kW som mest. Mestadels gick den dock utan elstöd.

Hittills har den totala elförbrukningen gÃ¥tt ner 15 % och det är mätt mot mÃ¥naden före som hade betydligt  högre medeltemp ute. Under den tiden gick dessutom min gamla Marcus 2500 ytjordvärme VP.....Vi fÃ¥r väl se om ett Ã¥r eller sÃ¥ vad det blev i slutändan.

Väldigt enkel installation som i princip kan göras själv. Det är bara el och vatten man behöver bekymra sig om. Prisbilden som har figurerat i forumet verkar vara hyfst rätt, min installation gick på 93' med pumpkit, rörprylar (koppar är dyrt :( ) , installatör och betongborrning i vägg.

Varmvattnet verkar räcka utan problem och vi är ändå en familj på 5 pers.

Den lista på COP / effekbehov för kompressorn som har visat i forumet skulle jag vilja veta var den finns. Den finns nämligen inte i de manualer som följer med pumpen.

Mina 2 cent för den ev är intresserad.

/JR

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #27 skrivet: 15 mars 2005, 08:02:01 »

Väldigt enkel installation som i princip kan göras själv. Det är bara el och vatten man behöver bekymra sig om. Prisbilden som har figurerat i forumet verkar vara hyfst rätt, min installation gick på 93' med pumpkit, rörprylar (koppar är dyrt :( ) , installatör och betongborrning i vägg.

Varmvattnet verkar räcka utan problem och vi är ändå en familj på 5 pers.

Den lista på COP / effekbehov för kompressorn som har visat i forumet skulle jag vilja veta var den finns. Den finns nämligen inte i de manualer som följer med pumpen.

Mina 2 cent för den ev är intresserad.

/JR


Har du installerat den själv?
Då borde hu ha fått denna installationsmanual, kolla sista sidan.
http://www.kcc.se/filarkiv/Installationsanvisning_SHP-C45DEN.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Till JR

Jag är nyfiken pÃ¥ den här pumpen.  Vad kör du pÃ¥ för temperaturer i övre respektive nedre delen av pannan?
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Fille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lpp = Löses pÃ¥ plats
SV: Vågar man satsa på Sanyos nya luft/vatten pump
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2005, 14:26:04 »
JR vart i vårt avlånga land bor du?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!