Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för ny elpanna, funderingar pÃ¥ uppgradering till LV alt. BV.  (läst 1707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Halloj

Ny här och ny som husägare.

Kort sammanfattat så är huset en 1,5-plans villa på 140 kvm byggt i början av 80-talet.
Värmesystemet är en NIBE elpanna och radiatorsystemet är dimensionerat för "lågtemperatur".
Det finns även en luft/luft som dock är av ganska klent slag enligt min bedömning.

Pannan är sen huset byggdes och går med stormsteg mot 40 år, shuntautomatiken fungerar inte.
Varmvattenbehovet är lågt.

Då jag inte bott ett år än så är årsförbrukningen lite luddig, men idagsläget ligger väl prognosen på uppåt 20 000 kwh.
Antagligen lite lägre då det varit rätt kallt även i mellansverige den här vintern.

Till frågan:
Det verkar som att rena elpannor knappt installeras längre, utan det monteras "pannor" förberedda för Luft/vatten då dessa tydligen ligger i ungefär samma prisklass.
Har endast tagit in en offert men kostnaden ligger någonstans i häraden 45 000.

Givetvis väcks ju tanken att för en merkostnad på 45 000 till ungefär efter vad jag kunnat läsa mig till så har man ett luft/vatten-system.
Alternativt gå upp ytterligare i prisklass och borra.

Frågan är då hur mycket man kan spara på detta?
Har hittat några enkla räknesnurror men går det att lita på dessa???

Får be om ursäkt på förhand då jag var lyckligt förskonad från detta område då jag fram tills nyligen varit hyresgäst och shuntat med fönstren.



Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag älskar luftvatten...

......tyst inomhus........svagt ljud utomhus.....

....men ett måste är att hitta en plats utanför huset....där luftvattenutedelen inte stör frun eller grannarna...estetiskt eller ljudmässigt...

Uppvärmningskostnaden blir ca 35% jämfört med elpanna, men ekonomisk kalkyl kan jag ej göra...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag valde bergvärme av främst tre skäl:
1. Jag vill ha grejerna inomhus när det ska repareras. Inte kul att meka ute i en snödriva.
2. Jag vill inte ha vatten ut genom ytterväggen. Vi har ofta långa strömavbrott på vintern och är man då inte hemma och kan vidta åtgärder fryser det.
3. Jag vill inte ha fläktljud på tomten.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad perska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Nu blev jag fundersam, är det alltså vattnet som cirkulerar till uteenheten? Trodde i min villfarelse att det var en gas på samma sätt
som en luft/luft.

Just det med fläktljud på tomten är ju något att ta i beaktande, har idag en luft/luft som jag inte störs av men den är en bit från "pannrummet".
Hur lång sträcka kan man drar rör mellan enheterna?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
det finns olika luftvattenpumpar, både med gas eller vatten till utedel

Det finns inga längdbegränsningar. Längre rördragning, kräver större rördimension. Din installatör ger exakt besked.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad perska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Där ser man.

Ska nog satsa på att få hem en lämplig leverantör och få en vettig genomgång av förutsättningarna.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
Efter att motvilligt installerat en luft/vatten-VP dÃ¥ markförutsättningarna för mark/bergvärme inte finns kan jag konstatera att kompressorn lÃ¥ter mer än fläkten. Även om kompressor sitter ute, sÃ¥ hörs den i "pannrummet". Det enda som hörs frÃ¥n fläkten är  luftsus, och dÃ¥ endast i direkt närhet till utedelen. Det gÃ¥r dock inte att komma ifrÃ¥n att utedelen finns och kanske inte är det snyggaste man placerat pÃ¥ tomten, men idag finns det lite variation i designerna.

Har man möjlighet till bergvärme ger väl det bättre verkningsgrad när värmen behövs. Någon kan säkert räkna på det där, men då behöver man veta var i Sverige huset finns.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!