Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus, nya projekt pÃ¥ gÃ¥ng, luftburen värme till VAD?  (läst 938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
Då börjar vi om från början, huset som efter många år har uppvärmning till perfektion lämnas över och nya projekt påbörjas.

Förutsättningar gamla huset
* Gamla huset har FTX samt vattenburen golvvärme, löjligt bra inomhuskliimat, vi är bortskämda och tycker om det

Nya huset
* 230 kvm som ska värmas upp
* Två plan suteräng, i dagsaläget värms inte ~70 kvm upp alls i princip, det vill vi göra, ska bli TV-rum bland annat
* Byggår 1989 med luftburen värme, ABB RDKG + värme-element på EL som värmer luften
* Bra isolerat hus
* Båda badrummen behöver renoveras
* Två luftvärmepumpar, installerade 2018 och 2020 ungefär, ett på varje våningsplan
* Två vuxna, två barn 9 och 11 år gamla, gör av med mängder av varmvatten
* Två inte längre använda borrhål finns, 125 respektive 90 meter enligt uppgift, 125 meter ligger ~2 meter från huset, 90 meter ligger 20-25 meter från huset
* 125 meter ligger då ~2 meter utanför tvättstugan där VVB står idag

Så, vad hittar man på? FTX-aggregatet ska ut och bytas till en Heru eller om någon övertalar mig att något annat är bättre, det är redan klart. RDKG är gammalt, usel verkningsgrad och bullriga fläktar. Ska bort.

Men sen? Ställa in en BVP och använda något av hålen för värme? Konvertera till vatten bit för bit? Vattenburet i badrummen när dessa renoveras? Vattenburen eftervärme till ventilationen istället för el-uppvärmningen som är idag (dessa sitter också i samma tvättastuga)?

Hålla sig till nytt FTX och köra på LLVP, le och se glad ut för att man inte behöver lägga ut sexsiffriga belopp? Styra VVB på timpris och skapa 300l varmvatten när det är billigt och vara nöjd så?

HIT ME!
« Senast ändrad: 30 maj 2023, 08:44:08 av sege »
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nytt FTX, bergvärme 2-12 kW, luftvärmepumparna kvar som AC.
Konvertera allt på en gång, det går på ett par dagar att dra rör och hänga upp radiatorer i de rum som inte ska få golvvärme.
Vill du ha golvvärme i hela kåken blir det ju ett större projekt förstås, kanske behöver du en arbetstank på 300 liter för att få det att lira bra under byggåren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
Jag kan känna att det som mellansteg känns vettigare att stötta med el-raddar i de rum som inte klarar sig med LVVP istället för montera nya värmeaggregat till luftburna värmen, den anser jag inte vara någon framtid.

Golvvärme behövs primärt i badrum tror jag nog, suterräng som sagt och våningsplan 2 är inte så golvkallt om det är uppvärmt under men i badrum är det skönt.

Steg 1, nytt FTX, leva på 2*LVVP och el-raddar tillfälligt där det kan behövas
Steg 2, bergvärme för tappvarmvatten och radiatorer på de ställen som inte klarar sig med LVVP och tillfälligt har el-raddar samt utöka med fler radiatorer för att ersätta LVVP
Steg 3, golvvärme i badrum när renovering sker (2-5 år)

Frågan är om man någonsin får igen investeringen av bergvärmen?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Lite lustigt att, inte bara du, man vill ha en "snabb" Ã¥terbetalning/lönsamhet dÃ¥ man investerar i sitt värmesystem. Investerar man i ett nytt golv kommer man aldrig att fÃ¥ nÃ¥gon lönsamhet i den investeringen  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
Lite lustigt att, inte bara du, man vill ha en "snabb" Ã¥terbetalning/lönsamhet dÃ¥ man investerar i sitt värmesystem. Investerar man i ett nytt golv kommer man aldrig att fÃ¥ nÃ¥gon lönsamhet i den investeringen  Sc:,h

Jag kan betala extra för komfort också (därav bra FTX) men för samma komfort vill jag ha 'tillbaka' mina pengar. Det är väl inget konstigt?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3526
  • Karma +2/-0
Tycker det är också roligt/intressant, på ett filosofiskt sätt. Är pengar styrande borde man inte byta ut något i hela huset som fungerar. Är komforten styrande över pengar bör alla material bytas och värmesystem bli bekvämast möjliga enda alternativet. Men pengar kommer ikapp och styr ändå.

LLVP = Luftluftvärmepump
LVVP = Luftvattenvärmepump

Med tanke på du har två LLVP så kommer du inte tjäna något alls på byta värmesystem extra fort. Du kanske kan köpa alla radiatorer samtidigt så de ser samma ut och sätta upp när varje rum görs ordning, men inte behöva driftsätta det med bergvärme före någon av värmepumparna brakar ihop? Kommer väl gå åt galet mycket pengar till allt annat ändå. Börja på stort med en perfekt FTX. Avgör hur du vill ha med kyla och liknande under de första åren, ni kanske vill ha kvar en eller två pumpar som kyllösning tor jag också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min solcellsmontering startar idag, och jag har nästan ångrat mig innan det börjar, har också svårt att se att de ska löna sig under min livstid, och då är det ju egentligen bara att komplicera husets tekniska system i onödan.
Nu gör jag ju detta även delvis för att kunna utveckla företaget, med bättre insikt i hur och vad man vill logga, och presentera det hela på ett bra sätt i vår webtjänst, men ändå.

Att byta ut luftvärmepumparna mot vattenburen värme är ju absolut en komforthöjning på samma sätt som det är att byta ut ett åldrande FTX-system, du får både drag och buller från luftvärmepumparna, och om du inte är van med det så kan det upplevas rätt störande - en kompromiss som många ändå gör då payoff-tiden på en luftvärmepump normalt sett blir mycket kortare än på bergvärme.

Det sätt jag räknade på när vi satte in vår värmepump var huruvida jag kunde låna till investeringen (15 års lån) och ändå spara pengar på det hela från dag 1.
Det kunde vi, och det var avgörande för mig just där och då.
Har du provat räkna på det sättet?
(Tror också att det blir svårt med tanke på att du nu jämför med luft/luft vs bergvärme, och inte direktverkande el och bergvärme.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu vet jag inte vilket elområde detta är i, men jag tror man måste förbereda sig på att elpriset fortfarande kommer dra iväg till absurda nivåer när det är riktigt kallt ute, och då är LLVP och LVVP inte särskilt effektiva. Om det blir en kall vinter kan gaslagrena i Tyskland ta slut och då blir det riktigt otrevligt. Eller om elektrifieringen tar fart på allvar är vi enligt SvK nettoimportörer redan 2027 och det betyder att kontinentens priser kommer styra våra priser till större del.

Man kan lösa detta på flera sätt, elda ved, sänka temperatur osv. Men det kan också vara rätt skönt att veta att man med bergvärme inte är påverkad av vädret på samma sätt.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Min solcellsmontering startar idag, och jag har nästan ångrat mig innan det börjar, har också svårt att se att de ska löna sig under min livstid, och då är det ju egentligen bara att komplicera husets tekniska system i onödan.
Nu gör jag ju detta även delvis för att kunna utveckla företaget, med bättre insikt i hur och vad man vill logga, och presentera det hela på ett bra sätt i vår webtjänst, men ändå.



Har du batterilagring?

Berätta gärna mer om din solcellsinstallation och loggningen!!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
@Rickard

Du kommer ju att få en egen mätare för solcellsanläggningen.

Du kommer också att veta hur mycket solel du har sålt (överskottsel) och hur mycket du har förbrukat själv (egenförbrukning).

Men det som skulle vara intressant är att se hur mycket solcellerna har producerat till värmepumpen eller till en fläkt.

SÃ¥ dÃ¥ mÃ¥ste solcellerna producera el samtidigt som värmepumpen är i drift (t.ex. producerar tappvarmvatten). 




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, inga batterier i dagsläget, men jag tror i alla fall att invertern är förberedd för det.
Det blir komplicerat, och det är ju därför jag vill ha anläggningen, för att bättre kunna svara på frågor från mina loggerkunder.
Vi kommer ju att kunna styra både elaptron i SPA-badet och värmepumpen som värmer poolen så att de blockeras de timmarna varje dag när elen är som dyrast, men värmepumpen har även en inbyggd funktion för att kunna värma poolen mer när jag exporterar så mycket att det finns överskott som kan "lagras" i poolen istället, företrädesvis om elpriset är lågt eller gratis.
Varmvattenkostnaden är rätt försumbar, men vi kan ju rent teoretiskt hindra värmepumpen att gå helt och hållet de allra dyraste timmarna varje dag.

I och med att vi kör både pool och spabad på sommaren så ligger på vi ofta på en förbrukning på runt 3 kW, så vi kommer ju att kunna använda kanske 50% av den energi som solcellerna ger själva.
Vintertid ger de ju ingenting, så blir elen alldeles för dyr, eller en bristvara, framöver så får man väl köpa ett dieselaggregat (Som de gör i Kalifornien) eller flytta från Sverige.
Vi får verkligen hoppas att sittande regering levererar på löftet om ny kärnkraft, annars blir Sverige utfattigt inom 10-20 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
50 % låter bra.

Ofta ligger egenförbrukningen på ca 28 %, men allt beror ju på ...

Det som skulle vara intressant att veta är hur mycket solceller i slutänden kan minska BYGGNADENS energianvändning.  Byggnadens energianvändning är den energi som pÃ¥verkar byggnadens energiprestanda och energiklass i en energideklaration.

Energin som behövs för att värma vattnet i poolen t.ex. ingår inte i byggnadens energianvändning.

Hur mycket av den årliga energianvädningen för tappvarmvatten kan täckas med hjälp av solcellerna t.ex. .... vet inte om man kan ta reda på det. Det blir komplext ...

Så då måste du veta när värmepumpen har varit i gång och producerat tappvarmvatten och vad den har dragit då och om då samtidigt solcellerna har producerat el och hur mycket de har producerat då.


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
jag har el vvb sommartid....med timer inställd sÃ¥ den värmer  kl 10-19.

solen värmer alltså varmvattnet halva året
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
50 % låter bra.

Ofta ligger egenförbrukningen på ca 28 %, men allt beror ju på ...

Det som skulle vara intressant att veta är hur mycket solceller i slutänden kan minska BYGGNADENS energianvändning.  Byggnadens energianvändning är den energi som pÃ¥verkar byggnadens energiprestanda och energiklass i en energideklaration.

Energin som behövs för att värma vattnet i poolen t.ex. ingår inte i byggnadens energianvändning.

Hur mycket av den årliga energianvädningen för tappvarmvatten kan täckas med hjälp av solcellerna t.ex. .... vet inte om man kan ta reda på det. Det blir komplext ...

Så då måste du veta när värmepumpen har varit i gång och producerat tappvarmvatten och vad den har dragit då och om då samtidigt solcellerna har producerat el och hur mycket de har producerat då.

Får kolla om det finns någon digital utgång som säger vad värmepumpen arbetar med för tillfället, kanske inte är omöjligt, finns en massa plintar i elboxen i alla fall.
Sen vet jag inte om jag kommer att dra 100 kablar fram och tillbaks för att logga precis allt, det blir för bökigt, men så mycket som möjligt som inte kräver allt för stor insats i alla fall.

Men nu skulle ju inte denna tråd handla om mitt projekt utan om sege:s

Jag uppfattar sege som rätt kompromisslös, och det är därför jag rekommenderar bergvärme och vattenburet, gärna så tidigt som möjligt i renoveringsarbetet så att den biten av avklarad så fort som möjligt med tanke på kommande vintrars potentiellt groteskt fluktuerande elpriser.
Har man tillgång till ved billigt så kanske t.o.m en vattenmantalad kamin kan bli intressant om utbyggnaden av vindkraft fortsätter och Sossarna vägrar ta ställning för kärnkraft som ett prioriterat mål i energisystemet.
Så länge det "bara" är regeringen som är klart för så tror jag ingen vågar, om inte sittande regering ger Vattenfall i uppdrag att bygga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
Nu vet jag inte vilket elområde detta är i, men jag tror man måste förbereda sig på att elpriset fortfarande kommer dra iväg till absurda nivåer när det är riktigt kallt ute, och då är LLVP och LVVP inte särskilt effektiva. Om det blir en kall vinter kan gaslagrena i Tyskland ta slut och då blir det riktigt otrevligt. Eller om elektrifieringen tar fart på allvar är vi enligt SvK nettoimportörer redan 2027 och det betyder att kontinentens priser kommer styra våra priser till större del.

Man kan lösa detta på flera sätt, elda ved, sänka temperatur osv. Men det kan också vara rätt skönt att veta att man med bergvärme inte är påverkad av vädret på samma sätt.

I huset finns bÃ¥de vedspis och kamin sÃ¥ det gÃ¥r att stötta med ved  (jobbar även som trädfällare utöver it-konsult) sÃ¥ gott om tillgÃ¥ng pÃ¥ ved. SÃ¥; elda ved och lÃ¥ta FTX dra runt värmen är en liten lättnad vid hysteriska elpriser men det är ingen bra plan för huvuduppvärmning.

Vi har levt med LVVP+modern kamin i tio år (Kina-pump och senare Daikin Monobloc), det har fungerat väl men nu när jag har ett hål utanför huset och ett hål ~25 meter bort ser jag bara fördelar med bergvärme, merkostnaden är helt plötsligt inte särskilt stor.

Min plan 1A nu är att byta FTX till modernt Heru, låta de dubbla värme-aggregaten sitta kvar för nu och sikta på bergvärme, primärt tappvatten+byta värme-aggregat i luftburna och sen vid renovering ta med vattenkonvertering.

Som Richard nämnde behövs nog någon form av arbetstank för att få flexibilitet som kommer behövas tills systemet är "klart".
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!