Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥dlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..  (läst 5787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad twebbas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« skrivet: 26 oktober 2006, 23:59:01 »
Nu är jag i valet och kvalet..   knUp

Jag och min flickvän bor i ett nyköpt trähus frÃ¥n -40 talet. Det är omklätt och isolerat -99/-00. Just nu har vi en panna frÃ¥n -00 utav märket CTC. (vet inte modellnr). Det är hursomhelst bara en el/oljepanna. Oljan var slut redan när vi flyttade in, och att köra elementen pÃ¥ elvärme är ju nästan uteslutet. Huset är ett 1.5plans med ca 90m2 pÃ¥ nedanvÃ¥ningen och ca 36m2 pÃ¥ ovanvÃ¥ningen. Källaren är inte inredd och har endast ingÃ¥ng utifrÃ¥n. (som taget ur ngn gammal amerikanskt b-skräckis..)  ;D

Eftersom vi inte kommer köra med olja alls sÃ¥ blir det enda alternativet i vÃ¥r panna el. Och istället för att den ska värma elementen här sÃ¥ vill vi ha en värmepump, som Ni kanske förstÃ¥tt.  ;)

FrÃ¥gan är bara om man ska köra pÃ¥ en luft luft värmepump (som Panasonic AC ROBOT - XE9 EKE - http://www.varmepumpen.nu/static.aspx?id=11  eller en mycket dyrare luft vatten värmepump som tex Nibes FIGHTER 2020 http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/F2020.htm? eller kanske frÃ¥nluft värmepump som tex Nibes FIGHTER 310P http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F310.htm och kanske komplettera med en tank för varmvattnet?


Vi har en kamin, men den vill jag elda i så lite som möjligt. Alltså INTE dagligen alls. Kanske ngn gång då och då max. Har för övrigt inget vedlager alls då vi nästan precis flyttat in i huset. Det börjar även bli brådis för kylan kommer nog snart på allvar. Att elda i kaminen titt som tätt, finns alltså inte.
Jag har även ett jobb som gör att jag jobbar udda tider, likasÃ¥ min flickvän. SÃ¥ vi kommer ha svÃ¥rt att fÃ¥ tiden och orken att räcka till.. (man kan kalla det lathet oxÃ¥. jag vet. jag vet.. ;)  Men att kunna ha det varmt även när man kommer hem mitt i natten hade varit en ynnerst.

Jag har i all fall äntligen gett upp tankarna på pelletseldning, då det rinner iväg i kostnader, även om jag bara köper brännare. Det tillkommer mycket mycket mer än så har jag märkt. Och pelletsen blir nog liksom allt annat, dyrare och dyrare. Sen gillar jag enkelheten som det verkar vara med en värmepump. Lite mindre underhåll, lite mer fritid = betydligt roligare!
En pelletsförsäljare visade ngn statistik på att man tjänar ca 200kr per månad på att sluta med värmepump och köra pellets istället. Jo, kanske efter några år, när man kommit ifatt alla pengar man lagt ut.. Annars kan jag lätt ge 2-300kr/månad för att slippa allt mickel med pellets. Och även om ved kanske är det billigaste, så är mina vedklyvardagar förbi. För gott!


COP 4.4 och effekten som många skriver i annonserna. Dessa gäller ju inte när det blir riktigt kallt, om jag förstått det rätt. Dessa värden är tagna när det fortfarande är plusgrader ute, har jag förstått. Men det var kanske därför en försäljare utav Panasonicen nämnde 40-50% i vinst och inte mer. Annars är jag som sagt verkligen sugen på Panasonic AC (senaste) luft luft värmepump, installerad hemkörd och klart för 18999kr.. Det verkar jättebra. (eller rättare sagt billigt)

Men jag vill inte ha ett hus som blir "halvt" uppvärmt. Köper jag detta, vill jag kunna veta att jag kommer ha det varmt i vinter. Det som man också kan fundera på är om även om vi säger att Panasonicen verkligen värmer hela huset, så värms inget varmvatten. Vad kommer det att kosta att köra diskmaskin, duscha etc etc? Om man tar dessa kostnader och lägger ihop med det lilla det kostar att värma huset, vart hamnar man då? Är rädd att man hamnar långt uppe, med en värmekostnadsvinst som knappt märks.

Var precis inne på www.nibe.se och läste att deras luft vatten värmepumpar bör ha andra komplement, tex elpanna när det blir kallare. Är det ingen värmepump som klarar typ 20 minus, utan att man behöver koppla in den asdyra el-pannan? Och olja finns ju inte i tankarna ens.


Jag vänder mig nu till Er, och hoppas pÃ¥ rÃ¥d eller hjälp. Ni är ju betydligt mer insatta än jag.  *vinkar* Vad bör man tänka pÃ¥? Vad bör man se till att fÃ¥ osv osv? Jag trodde jag hade koll, men tydligen inte. Vad ska man välja? Det är en ren djungel som sagt.

MVH


Tobias Olsson & Jenny Grip, Hörja, Skåne
Nyblivna villaägare och blivande makar (nästa år. ;) studs

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2006, 00:11:29 »
en pelletsbrännare med veckoförråd & skruv borde inte kosta mer än 25000:- intrimmad o klar......ganska bra alternativ i din ganska nya panna......aska ur den varannan vecka borde du väl klara av.. studs bära pellets får dein blivande fru göra...hehe...annars en luft/luft kan spara mycket pengar & göra att man ligger på en rimlig nivå.....

Utloggad twebbas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2006, 00:44:15 »
tack för svaret.  ;D

men om jag räknar bort pelletsen helt då.??. hehe
varför bör jag ta en luft-luft framför ngt utav de andra, lite dyrare? med luft luft syftade du pÃ¥ en sÃ¥n som panasonicen, och inte frÃ¥nluft väl?  :D
Är det ngn här som kör luft-luft som kan ge mig exempel på hur mycket de har i kostnader osv?

Har kommit fram till att många luft vatten värmepumpar såsom (kollade runt lite här på forumet) sanyo och nibe, lätt förbrukar 14-16000kWh på ett år. Det var även en stackars sate som gjort av med 16000kWh redan efter ett halvår. (sanyo O2-modellen luft vatten pump).

Om man föreställer sig att man har 20 000kWh i ren uppvärmning (elpanna) på ett år, så vill jag gärna hamna neråt 10-12 000kWh. Inte uppåt 23-24.. Har iofs bytt elbolag o betalar efter bytet ca 87 öre/kWh, men ändå. Vad tror du om detta? Vart hamnar Ni, som oxå har en luft luft värmepumpar?
Och inte kör med andra värmekällor. Eller det är kanske bara jag som kommer göra det? ;) Alone in this world.  :P




Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2006, 07:23:58 »
1) Oljan är minst 15% billigare än elen just nu!

2) Olja iblnd håller skosteneen vid liv.

3) Olja har en ruggig kapacitet för att snabbt värma huset och det blir torrt i källaren och luften byts ut.

Varför inte titta på CTC ecoair. Jag är mycket nöjsd med min 105. Den är märkbart billigare än Nibe och tills för några veckor sedan hade Nibe ebdast kolvkompressor. Ingen erfarenhet finns av deras 2020 och om du jämför forumen har ctc-folk mycket litet problem.

Jag har sedan tidigare luft/luft i 3 hus, men i i mitt hem med källare har de verkliga besparingarna uteblivit. I sommarstugan och flickvännens hus utan källar har det däremot blivit besparingar.

Jag skulle docka en befintlig ctc 107 UTAN ecologic. Om du gör jobbet själv borde du kunna hamna på 40-45 tusen för detta och få ett års COP på 2,5. Dett aiinebär om Du skulle förbruka 25000 kWh i dag så skulle pumpen spara spara cirka 12000 kWh per år, cirka 13000-14000 kr per år alltså. Anläggningen betald på 3 år! (till dina 87 öre skall du lägga nätkostnad och kanske något mer. När band du till 87 öre?

Ecologic eller elpanna betalar sig aldrig för dig och du måste ha ganska hög stigartemp, varför fast kondensering är tt gott alternativ.

Pellet smutsar ner och kommer att stiga i pris...

Utloggad twebbas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2006, 19:27:19 »
frågade en kille.. som iofs säljer luft luft värmepumpar och fick följande svar. vad tror ni om detta?
Harken -> 87öre per kWh plus nätkostn. alldeles riktigt.. men gäller inte förrän 1/1-07..såg jag nu. =(

Hursomhelst. Jag frågade ungefär samma som här på forumet och fick det här svaret: (kommentera gärna)
Jag är ju som sagt helt rookie pÃ¥ sÃ¥nt här, men jag lär mig. Sakta men säkert..   huvuddunk hehe
--------------------------------------------------------------------------
Hej Tobbe

Normalt brukar man ha en varmvattenkonstnad runtt 5000 kwh/Ã¥r och kanske
runt 20-25' kwh i uppvärmning om vi kan dra ner uppvärmningen med 10000
kwh /år ligger vinsten idag på ett elpris på dryga 1 kr/kwh(inkl
nätavgift+skatt +och allt annat sk-t de bakar in i sina räkningar) runt
10000 kr besparing/år en ACRobot skulle betala sig själv på 1,5-2 år och
därefter är allt vinst.

Själv tjänade jag ca 2000kr/vintermånad när jag installerade vår pump i
källaren. Den betalde sig på drygt ett år! Nu ser jag med glädje fram emot
elräkningarna :D En årsbesparing på 50% är mkt rimligt kolla var ni har
för årsförbrukning i villan och sen räkna bort 5000 för hushållsel o
varmvatten.

Jag kan varmt :) rekomendera en escroll maskin som ACRobot

mvh .........
-----------------------------------------------------------

Vad sägs? Alla åsikter uppskattas. Vilket fint forum det här verkar vara på tal om annat.
Snabba svar, och framför allt, bra svar... hittills.  Thumbsup

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2006, 21:33:42 »
Vi kompletterade vårt vattenburna system med en luftvärmepump, funkar bra.
El/ved pannan fixar varmvatten och ev. tillskottsvärme, luftvärmepumpen håller värmen inne själv ner till -5 till -10gr.
(totalkostnad ca 11000:-, egen inst.)
Bottenvåning -86m2
Övervåning -54m2

Allt är ju en fråga om vad man vill/kan plöja ner ekonomiskt i en värmeanläggning, det finns ju andra saker man vill investera i också.

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad twebbas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2006, 00:46:15 »
Ok. Tack för alla svar. Tror faktiskt det blir en Panasonic ACRobot XE9 EKE luft luft då. Installerad o klar för 18999kr.
Hittade en massa olika pumpar här.

http://www.luftmiljobutiken.se/pumpar33.html
och
http://webshop.resultatkonsult.se/cgibin/Webshop.dbw?sernr=0603&ftgnr=002

Kommer köpa pumpen här
http://www.varmepumpen.nu/static.aspx?id=11

Ngn som har ngt annat bättre tips när ni besöker länkarna ovan istället för ACRobot , får gärna skriva här o motivera. Helst innan måndag, får då beställer jag. Börjar bli kallt som tusan ju.. hehe
« Senast ändrad: 28 oktober 2006, 01:06:22 av twebbas »

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2006, 09:36:51 »
Det känns som luft/luft komplement bara är ett alternativ om ni inte har råd att lägga ner mer pengar.

Annars är L/V eller V/V Värmepump eller möjligen pelletsbrännare det självklara alternativet om ni redan har vattenburet system.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2006, 10:52:54 »
Om man i som i vårt fall har ett årsbehov av ca 15000kWh för värme och vv, så bär det emot att betala 100-120`för ett bergvärmesystem, hur mycket man än vill det.
Det "betalar sig" ju typ aldrig....om man räknar in ett kompressorhaveri så är den kanske betald om 15 år.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2006, 11:52:43 »
Jag satte först in en billig panasonic på landet (PE9) sedan en E12 hemma, sedan en PE9 till på landet sedan en E9 i källaren hemma sedan en E9 nya modellen (twin rotary ej scroll) hos flickvännen. Därutöver har jag hjälpt till med ett 10tal installationer.

Landet är dåligt isolerat och jag måste elda när det går under -3. Har dock sparat halva elförbrukningen och kyler huset hela sommaren. OK!

Hemma värmde framförallt E12 jättebra, ned till -17 inga problem. Måste dock värma vatten och vissa golvslingor, missnöjd med besparingen. Flyttade då upp källarpumpen för att kyla 2 sovrum och skaffade CTC 105 V3. Oktober har jag haft halva förbruknigen mot förra året och det känns bra.

Flickvännen har fått en bra besparing, men kapaciteten räcker bara till cirka -3°C. Har förstått att twinrotarypumparna inte orkar med kylan så bra...

I permanenthus med vattenburna element tycker jag att luft/luft endast skall monteras in om man behöver AC. En luft/vatten direktdockad mot pannan kostar litet drygt dubbelt mot luft/luft men ger en bättre besparing, jämnare komfort och håller nog längre (Utomhusdel luft/luft 5,5 KW väger drygt 30 kg, min ecologic 105 väger 100 kg... Litet rejälare grejer alltså).

Luft/luft på konsol i trähus ger stomljud och du har ojämn värme, drag och fläktljud inne. Underhåll att göra rent innedelen också (även robot blir dammig utanpå)

Glöm inte att elda olja ibland så håller skorstenen. Efter två år blir den utdömd om den inte används!

Utloggad twebbas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2006, 12:43:21 »
tack för alla svar. som sagt, kanonforum.. hmm. lutar Ã¥t pellets igen.. eller luft/vatten..  *roflmao*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2006, 13:10:13 »
Jag skulle nog kolla in de här luft/vatten värmepumparna, Daikin och AquaInverter:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7505.0

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7490.0

Fördelen med en inverterstyrd luft/vatten VP är främst att du kan dimensionera den för att klara husets värmebehov vid betydligt lägre kallgrander än konventionella luft/vatten VP:ar utan att för den skull få problem men många start/stopp när det blir varmare ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Rådlös.. Vilse i värmepumpsdjungeln..
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2006, 20:35:42 »
Om bara vattenvolymen är stor nog behövs ingen inverter. Eftersom expansionsventilen är dimensionerad för ett flöde blir invertern inte optimal vid mer än en hastighet. Inverter är endast nödvändig i luft/luft, där luftvolymen i huset saknar nämnvärd buffertverkan.

CTC och Nibe känns rejälare än japanare/asiater i Sverige och de är rejäla maskiner i rostfritt till skillnad från japsarna och japsarna är inte så mycket billigare än de svenska.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 605
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!