Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LLVP pÃ¥ källarplanet? Hjälp mig med argument och resonemang  (läst 1666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a-mansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej!
Har läst in mig en del här på forumet och har kommit fram till att en LLVP från IVT skall installeras på bottenplanet.
Men; källarplanet?!

Huset är ett 1,5 plans 70-talshus med källare. Källaren är inte inredd, dvs. inte isolerad, bara målade väggar och kaklade/målade golv. Huset har ett FTX-system utan tillsattsvärme med utblås i källaren. El-vämre är bara påslagen vintertid i ett av 4 rum (bastu/dusch-rum), samt i rummet med trappan upp.
Ingen källardoft finns (om man jämför med grannars källare), vilket kanske kan härledas till FTX-systemet och bättre drenering.
Tempen i källaren vintertid ligger på ca 16 grader med el-värme enligt ovan, och varmare i uppvärmda rum.

Min fråga: Vilka argument finns för en LLVP även på källarplanet? Källaren är som sagt oinredd och behovet av värme har inte varit så stort att alla el-element har använts för att värma upp hela källaren till behaglig innetemp. Detta leder i sin tur till att en LLVP inte kommer att "betala sig", eftersom den inte direkt kommer ersätta någon elvärme.

Hur har ni med liknande hus resonerat? Bör/skall man har värme på i en oinredd källare? "Sätter folk in" LLVP på källarplanet?

Tack på förhand!

/mansson

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Det jag har fått höra är att det är rätt så bortkastat att värma upp källaren.
Den har ju väldig stor kylyta/dåligt isolerad mot omgivande jorden så det blir kostsamt att hålla hela källaren varm.

Jag har precis om dig 1,5 plan med källare. Jag funderar ändå på källarplacering för ena L/L-VP'n
Jag har flera användningsområden för den där nere. Primärt så värms bara en mindre del av källaren.
Jag skall torka tvätt, hålla varmt för blivande "relax-avd" med typ något bubblande badkar och resten av värmen sticker upp för trappan till resten av kåken. På vägen så passerar värmen VVB så den kommer att få lite varmare, ingen nackdel heller. Dock så är det svårt att ta till vara den trapp-stigande varmluften till något vettigt...

Hade jag varit begränsad till att bara köpa en L/L-VP så hade den nog inte kommit i närheten av källaren.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad berry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej ! Jag inst. en sanyo 93 i över plan i ett liknande hus 73 årsmodell 11/2 plans med inredd källare nu skall jag sätta in en 123 där uppe och flytta 93 ner till källaren . Då vi har haft en kamin i källaren i gillestugan och värmen ej stiger upp och sprider sig på ett bra sätt . Skall vi inst. kaminen på övervåningen då vi är mest där . 93 skall få värma och avfukta källaren . Sätt den på det planet där ni är mest . Ett gott råd till alla köp en STOR pump . *roflmao*
« Senast ändrad: 12 september 2006, 19:42:38 av berry »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!