Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma del av lada, Varberg/Halland ?  (läst 11022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« skrivet: 06 augusti 2007, 01:51:47 »
Hej! Är ny här sÃ¥ rätta mig gärna om jag gör fel  Sc:,h Har kikat runt lite och även sökt lite men inte riktigt blivit tillfredsställd sÃ¥ nu kommer här en beskrivning och ett par frÃ¥gor.

Jag ska hyra ett "garage" av en bonde och där finns inget värmesystem så jag tänkte föreslå att han ska sätta in en luft/luftvärme pump, om det nu visar sig vara lämpligt.

Det är del i en ganska stor lada. Det är 120m2 stort,ca 10x12m, 2.6m till taket. Betongplatta, av säkerligen äldre modell, så det är osäkert om den är isolerad. Väggar består av ca 15cm putsad leca innerst sen 4-5cm luft och ytterst ett lager tegel på ca 7-8cm. Innertaket är gips, diffspärr, 20cm luft, plankt golv, sen är det fyllt med flera meter hö uppe på skullen ovanför vilket borde isolera ganska bra. 8st mindre enkelglas fönster, en garageport så klart, av okänd modell då den inte är monterad ännu, dvs vet ej vad för ev köldbryggor det kan bli pga av den.

Tanken är ju att hålla det på + sidan den kallare delen på året när man ej är där och sen kunna höja temp lite när man är där och mekar.

I den än så länge tänka hyran (ca1700/mån) kommer det att ingå värme (elvärmefläkt) när jag är där och när jag ej är där står det ouppvärmt.

Så jag tänkte ju som sagt föreslå för hyresvärden att vi sätter in en luft/luftvärme pump på hans bekostnad och vi båda kommer tjäna på det?

Vad tror ni om det ?

Jag får mer värme och han kommer tjäna/bet lika mkt i kostnad för el/installation ?

Vad är lämpligt att ha i temp när man är där reps ej där ?

Pallar en pump den miljön som blir i ett garage ? Man går ju inte runt och damsuger precis, det blir ju alla möjliga partiklar i luften i ett garage, slipdamm, färgdamm, metall partiklar för att nämna några.

Såg tråden om rustas pump och att några av er köpt den. Verkar ju vara intressant med tanke på priset iallafall.

I övrigt vad säger ni om vad man ska ha för pump, effekt på den m.m? Är väldigt ny på området.
« Senast ändrad: 06 augusti 2007, 02:22:23 av *Jens* »
Mvh. Jens

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2007, 12:15:47 »
Det var dåligt med respons. Skulle verkligen behöva lite info om vad ni tycker om detta.
Mvh. Jens

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2007, 13:19:34 »
För att en L/L-pump ska fungera och kunna avfrostas krävs en temp på lägst 16° inomhus.
Inget jag rekommenderar då den inte kommer fungera tillfredställande.
Lägsta inställbara temp är just 16° så du får slå av den annars.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2007, 13:29:42 »
För att en L/L-pump ska fungera och kunna avfrostas krävs en temp på lägst 16° inomhus.
Inget jag rekommenderar då den inte kommer fungera tillfredställande.
Lägsta inställbara temp är just 16° så du får slå av den annars.
/Bosse

Jihoo ett svar :-)

Ok. Det var en tanke från min sida att jag skulle ha det kallare när jag inte är där.

Vi får utgå ifrån det som är möjligt. DVS glömt det om att ha olika temp när jag är där reps ej där.

Det borde väl fortfarande vara lönsamt att ha en L/L pump istället för små elfläktar på en så stor yta ?

Mvh. Jens

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2007, 13:51:15 »
Det borde väl fortfarande vara lönsamt att ha en L/L pump istället för små elfläktar på en så stor yta ?

Om du skall ha en hög lägsta temp och vara där ofta så lönar det sig med en VP.
Sommartid kan det dessutom vara skönt med lite kyla om man skall skruva.

MVH // Rolle

IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2007, 13:56:20 »

Nya toshiba daiseikai -NP har 8 ºC sparläge. Hur bra avfrostningen fungerar på sparläget vet jag inte.
Du ska nog hyra i många år före den har sparat in investeringen.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2007, 14:01:34 »
Du ska nog hyra i många år före den har sparat in investeringen.

Hehe, ok.

Jag kan ju def tänka mig lite högre hyra om det ingår värme, frågan är ju bara hur mkt :-P

Jag får försöka ränka lite på vad det kostar att driva en pump jämfört med elfläkt
Mvh. Jens

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2007, 16:23:04 »
Menar inget illa!

Men när hyresgästen betalar så är hyresvärden alltid svår att brottas med eftersom hans mening med uthyrning är att få in pengar, inte att lägga ut pengar och då brukar det bli svårt, men lycka till! Thumbsup

Har du själv hyreskontrakt på en tid som gör installationen lönsam för just dig, jag gissar att du inte har det!

Detta är ett svårbemästrat irritationsmoment i min värld och många, många gånger så resulterar det inte i någonting, hur smart det än är!

(Ingen vill nämligen betala)

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2007, 16:32:08 »
hej
tanken e god men se till att du kan ta med dig grejerna sen då du slutar hyra

det e lite värre med en pump

jag skulle i stället satsa på en vedkamin lite sämmre funktion men det funkar

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2007, 18:02:48 »
Hyresvärden gör i ordning en yta på tot 350m2 som han ska hyra ut som garage. Han gör en del investeringar som visar på att han tänkt att hyra ut det ett tag, därav tror jag att han kanske kan tänka sig att fixa lite värme :-). I hyran ska det ju ingå värme från elvärmefläkt när jag är där.

Naturligvis så pratar vi nog inte 15-20 000 i kostnad för nån pump, men ett exempel är pump från rusta som inte kostar skjortan och som man kan installera själv.

Det verkar på er iallafall att det funkar att värma den typen av lokal, och med tanke på vad den ska användas till ?

Vad bör man ha för effekt på pumpen ?
« Senast ändrad: 10 augusti 2007, 18:38:48 av *Jens* »
Mvh. Jens

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2007, 18:10:57 »
För att hålla den lokalen varmare än +16 grader när det är full vinter behövs nog minst 10 kW, förmodligen mer, kanske så mycket som 15 kW.

En rejäl värmepump typ Fujitsu Nocria 18 skulle kunna klara det större delen av året men behöva tillskott när det är som kallast.
Med lite tilläggsisolering och nya fönster skulle det kunna bli lite bättre, men jag tror du har lite väl positiv bild av vad en luftvärmepump kan göra.

Glöm Rustapumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2007, 18:34:57 »
Citat från: Rickard
För att hålla den lokalen varmare än +16 grader när det är full vinter behövs nog minst 10 kW, förmodligen mer, kanske så mycket som 15 kW.

Det kommer bli skoj att försöka värma den med en eller flera 2kw fläktar :-P Vill gärna slippa kondensfukt.

Citat från: Rickard
En rejäl värmepump typ Fujitsu Nocria 18 skulle kunna klara det större delen av året men behöva tillskott när det är som kallast.

Ok, det låter som man får lägga en del pengar då

Citat från: Rickard
Med lite tilläggsisolering och nya fönster skulle det kunna bli lite bättre,


Hade tänkt bättra på med åldersbeständigt byggplast vid alla fönster, och hitta på nåt vid dörröppningar och port. Tilläggs isolera är nog inte aktuellt.

Citat från: Rickard
men jag tror du har lite väl positiv bild av vad en luftvärmepump kan göra.

Det kan nog vara så , hehe. Vad sjutton ska man hitta på annars då ?

Citat från: Rickard
Glöm Rustapumparna.

Nja, inte helt övertygad ännu  :D
Mvh. Jens

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2007, 18:59:01 »
I ditt sammanhang är en rustapump sämre än tända på 10 mashaller.
De får inte användas inomhus men en rustapump får.
Håller med den som nämde en braskamin, ger närapå 15 kw.
En diesel aerotemper som står i ett hörn i garage både här och där är den optimala lösningen.
Se om du kan få tag i en sån begagnad så värmer du upp garaget på halvtimmen oavsett väderlek.
Finns även såna transportabla.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #13 skrivet: 11 augusti 2007, 19:10:40 »
Jag håller med jompaa, om du inte ska vara i garaget mer än 4h/dygn i snitt kan det knappast löna sig att ha värme året runt oavsett metod. Då är det bättre att skaffa en rejäl elfläkt på tyo 9kW så du snabbt värmer upp det, eller om det inte finns ström en dieselbrännare, se upp med bransäkerheten bara.

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #14 skrivet: 12 augusti 2007, 02:56:37 »
Tack för alla svar sÃ¥ här lÃ¥ngt  studs

 :,v( http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/Boverkets%20byggregler/bbr12/Avsnitt_5_20070521.pdf

Kan man läsa på om man vill, verkar inte helt okomplicerat att få till det i ett "garage"

Jag vill som sagt slippa fukt, dygnet runt, året om, oavsett om jag är där eller ej. Fukt = Rost m.m. Jag inte intresserad av att lägga ner en himla massa pengar, dessutom inte på en lokal som ej är min utan var mer ute efter en budget lösning som funkar hyffsat.

Ström när jag är där kommer ingå i hyran så det är ju inga problem. Det går att lösa med elfläkt. Det var mer frågan om att kunna ha underhålls värme även när jag ej är där utan att tömma plånboken helt och ta hänsyn till brandföreskrifter

Det kanske är en utopi som bara finns i mitt huvud  :D
« Senast ändrad: 12 augusti 2007, 03:09:18 av *Jens* »
Mvh. Jens

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!