Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero  (läst 3345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TlostSwe

  • LLVP Noob
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« skrivet: 25 juni 2022, 13:44:17 »
Hej Forumet.
Är helt färsk på LLVP och bor sedan ett år i nytt hus med en Carrier LLVP som säkerligen är mer än 10 år gammal.
Märkte i vintras när det blev kallare än 7-8 grader minus att pumpen hade problem så jag har beslutat mig för att köpa en ny, har varit i kontakt med några leverantörer och har fått några förslag.
Bland de förslag jag fått så bedömmer jag Daikin XRH40 och Mitsubishi LN35 som de intressantaste alternativen, prismässigt med installation osv så är de relativt lika, då jag pysslar en hel del med hemautoamtion (Home Assistant) så vill jag gärna ha en pump som integrerar bra mot denna plattform. Mutsubishi verkar vara väl stött medans jag hittar en del trådar om att Daikin verkar gå åt fel håll i sin öppenhet och gör det svårare att integrera mot deras API. Någon som har erfarenhet med Home Assistant och Daikin XRH40 ?.
Som det ser ut så är det troligtvis flera månaders väntetid på LN35'an medans leverantören som föreslår XRH40 har de i lager och verkar kunna installa snabbast, har visserligen ingen direkt brådska med installation men det vore trevligt med lite go-kyla nu när tempen stundals här i Stockholmstrakten börjar peka mot +30 grader.

Har ni någon erfarenhet och tips till en förstagångsköpare ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2022, 15:03:53 »
Hej! Hur stort hus har du? 1-plan? Öppen eller sluten planlösning? Byggår? Mitsubishi LN35 anses som toppkvalitet men den ger inte riktigt lika hög värmeeffekt när (4 kW vid -15°) det blir väldigt kallt jämfört med Daikin Caldo XRH40 (5 kW vid -15°). Beror t.ex. på husets storlek, isolering och planlösning vad som passar bäst. Vallentuna har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -17,1° som man dimensionerar för men det blir sällan så kallt. Jagar man hög värmeeffekt vid riktigt kallt väder är Mitsubishi Sumo RW35 ett annat alternativ. Det kan också vara bra att mäta utrymmet där man har tänkt ha innerdelen eftersom dessa växt i storlek med åren och det är inte självklart att de får plats där man tänkt. Har tyvärr ingen aning om ev. API:er.
« Senast ändrad: 25 juni 2022, 16:32:41 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2022, 17:15:33 »
man kan ju undra varför Heron inte finns i lager? är det för den är bättre?
om inte annat är den snyggare

Utloggad TlostSwe

  • LLVP Noob
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2022, 21:29:53 »
Hej! Hur stort hus har du? 1-plan? Öppen eller sluten planlösning? Byggår? Mitsubishi LN35 anses som toppkvalitet men den ger inte riktigt lika hög värmeeffekt när (4 kW vid -15°) det blir väldigt kallt jämfört med Daikin Caldo XRH40 (5 kW vid -15°). Beror t.ex. på husets storlek, isolering och planlösning vad som passar bäst. Vallentuna har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -17,1° som man dimensionerar för men det blir sällan så kallt. Jagar man hög värmeeffekt vid riktigt kallt väder är Mitsubishi Sumo RW35 ett annat alternativ. Det kan också vara bra att mäta utrymmet där man har tänkt ha innerdelen eftersom dessa växt i storlek med åren och det är inte självklart att de får plats där man tänkt. Har tyvärr ingen aning om ev. API:er.

Kåken är ett Vasahus med 1,5 plan från -84 på ca 150 Kvm med öppen planlösning.
Har även en Wasaugn som jag eldat i en hel del i vinter (Björkved och pellets) eftersom att värmepumpen funkat så dåligt vid kallare väderlek, vill dock ha en pump som kan ta hand om majoriteten av uppvärmningsbehovet även vid kall väderlek. Har också 13 Wifi-baserad el-radiatorer som också kan hjälpa till när det är riktigt kallt ute.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2022, 21:50:24 »
Ja det är bra att kunna elda som reservalternativ men det blir ju mycket jobb om man ska hålla på hela tiden. Gissar på att huset vill ha runt 7,5 kW värme vid DVUT -17,1°(?) När man har två våningar är det viktigt att tänka över om man ska sätta en innerdel per våning. Då kan man kyla hela huset på sommaren men även värmen fungerar bättre och jämnare på vintern tycker jag jämfört med enbart ett aggregat där nere. Finns DUO-modeller med två innerdelar anpassade efter Nordiska vintrar om man bara vill ha en utedel. T.ex. Mitsubishi Electric Duo HyperHeating MXZ-2F53VFHZ som ger 7 kW vid -15° ute. Man kan välja samma innerdelar som till LN35 om man vill.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2022, 07:12:28 »
ME Sumo 35 är lite kraftfullare än XRH40 vid -15 grader, och prismässigt ligger de rätt lika, borde göra det i alla fall.
Så om ME har bättre API så skulle det kunna vara en ide. Jag kan inget om API:erna heller.
Ett hus byggt 84 i 1,5 plan tycker jag inte borde kräva mer än ca 6 kW, runt 40 W/m2 nere och hälften så mycket uppe.
Är det mekanisk frånluft utan värmeåtervinning så kan det kräva lite mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TlostSwe

  • LLVP Noob
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2022, 18:56:30 »
ME Sumo 35 är lite kraftfullare än XRH40 vid -15 grader, och prismässigt ligger de rätt lika, borde göra det i alla fall.
Så om ME har bättre API så skulle det kunna vara en ide. Jag kan inget om API:erna heller.
Ett hus byggt 84 i 1,5 plan tycker jag inte borde kräva mer än ca 6 kW, runt 40 W/m2 nere och hälften så mycket uppe.
Är det mekanisk frånluft utan värmeåtervinning så kan det kräva lite mer.

Hej Rickard,
Kåken har ett äldre FTX system med värmeåtervining, dock som sagt modell äldre och jag har haft funderingar på att låta byta ut denna också.
FTX'en verkar göra det den ska men jag upplever den som något ljudlig och den går inte intergrera på något sätt heller, så det enda sättet att monitorera den har varit att mäta förbrukningen och stoppa temperatursensorer i de 4 kanalerna.

Läste lite om ME Sumo 35'an och den verkar anpassad för "riktigt" stora utrymmen, min undervåning är ungefär 110 Kvm och väldigt öppen men direkt "stor" tänker jag att den inte är. Ingen av de leverantörer jag har varit i kontakt med har presenterat Sumo 35'an som ett förslag, tänker att det kan vara för att min kåk är för liten, den kanske blir "overkill" så att säga !?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2022, 09:38:59 »
Jag brukar räkna med att ett hus behöver ungefär 45-50 W/m2 vid -25 grader.
Både Sumo 35 och Caldo 40 ger 4 kW vid -25 grader och det blir i ditt fall 36,6 W/m2 - alltså lite mindre än vad du behöver.
Detta förutsatt att du kommer åt att värma alla rum på nedervåningen.
Kommer du bara åt att värma t.ex. 75 m2 så blir kalkylen en annan.

Enda nackdelen med de mer kraftfulla maskinerna brukar vara att man får lite fler start och stopp under vår och höst då deras lägsta möjliga uteffekt brukar ligga högre än på de lite klenare maskinerna.

Daikin Solo 35 eller Mitsubishi Ninja 35 är annars bra och prisvärda maskiner med en lite lägre uteffekt och COP.

Vi monterar vår första SUMO 35 nästa vecka, så jag vet inte mer än vad databladen säger om den än så länge.
Och det man hör från säljare och andra som monterat - att det skall vara bra flås i den.
Utedelen är är rejält stor, det borde innebära bra energiupptag i utedelen.

Fördelen med en större maskin är kanske främst att man inte behöver dribbla så mycket av/på med "tillskottsvärme" från radiatorer eller vad man nu värmer med annars.
Den extra anergibesparingen blir nog inte så mycket högre med en stor pump.

Sen finns det en risk med att "dribbla" med radiatorer för tillskott, och det är att de sedan lämnas på... och då kan luftvärmepumpen börja gå på väldigt låg effekt när det blir några grader varmare ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2022, 16:54:25 »
Små innerdelar som tex ninja går inte jämföra med stora sumo ljudmässigt vid motsvarande luftflöde ;)
Finns utrymme och man står ut med en större innerdel så väljer man sumo före ninja om nu inte det lite högre priset avskräcker.
Sumo 25 kan vara rätt då den har lite lägre lägsta avgiven effekt och klarar sig på en 10A säkring och är inte ”överdimensionerad”
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TlostSwe

  • LLVP Noob
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2022, 18:38:56 »
Tack för all input, nu tror jag att jag har det jag behöver för att bättre kunna jämföra pumparna av intresse, har gjort en förfrågan till en av leverantörerna om att också få pris på en ME Sumo 35'a.

Ni med erfarenhet av inköp och installationer av ME pumpar, är det lång leveranstider på dessa nu i Juni/Juli 2022 ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd Daikin XRH 40 vs Mitsubishi LN35 Hero
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2022, 08:35:10 »
Vissa modeller är det slut av, beställde Ninja 25 igår, de kommer i slutet av Augusti.
Samma sak med Hero 50.
I övrigt har jag dålig koll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!