Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur man undviker mögel vid nymÃ¥lning utomhus.  (läst 27586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« skrivet: 01 juni 2007, 09:25:17 »
Hej
I det här forumet finns många händiga husägare som jag hoppas nå.
Jag skulle måla några fönster men vågade inte då ny färg är mögelbenägen.
Min granne som är målare hade målat om huset för något år sedan utan mögelprickar.
Jag frågade hur han betet sej o fick svaret blanda 1-2% BORACOL i färgen o blanda väl.
1 liter boracol kostar ca 250 kr o räcker till 50- 100 liter färg. :)
Boracol är vattenlöslig så extra omrörning måste till vid oljebaserade färger.
Boracol är ur miljösynpunkt bättre än att använda mögeltvätt måla om för att något år senare upprepa samma procedur igen.
Vissa färgaffärer kan blanda i o mixa Boracol i färgen. 8)
Sprid kunskapen!
Hälsningar
Curt
« Senast ändrad: 11 juni 2007, 15:11:55 av Arof »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2007, 10:58:54 »
Tack för info. Intressant. Jag testade med Google och hittade en del intressant om detta.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2007, 10:20:06 »
Ren katastrof att så många färger möglar.
Oftast är det "ofarlig" svartmögel som ligger i ytan på färgen men det ser hemskt ut och tvättar man med mögeltvätt är det ett vidrigt alternativ. Det bästa är ju naturligtvis att färgen står emot mögel när den köps...
Boracol är säkert effektivt även i färg... tvivlar inte på det..
Speciellt giftigt är det väl inte heller..

Jag har använt amoniak i vanlig akrylat fasadfärg!. Men på äldre pannplåtstak. Enligt den som jag fick tipset av det enda vettiga användningsområdet för akrylatfärg!
Det funkar kanon, jag skrapade inte ens! Det är ca 8 år sen nu, det ser ok ut ännu!

Folksam har väl en test ute nu kring utefärger... där dom flesta underkändes. Ska man måla om ska man nog läsa den noga!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2007, 10:31:08 »
Jag brukar spraya Bensalkonklorid på saker jag ska måla om. Då sliper man mögel prickar.
Det funkar även bra till annat. Mossa på tak försvinner om det får en dos.
Grönfri som folk köper för dyra pengar innehåller vatten och benskonklorid.
liksÃ¥ mögel tvätt och annat som säljs dyrt  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2007, 16:42:37 »
Hur får man tag på Bensalklorid/benskonklorid/Bensalkonklorid (vilket heter det) då? Eller är det samma som Boracol?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad TurboTouring

  • Intresserad...
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västerbotten
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2007, 23:58:56 »
Hej!

Rekomendationerna från färgtillverkarna är att man tvättar fasaden innan målning. Det säger sig själv att fasaden är väldigt smutsig efter alla år som pollen, partiklar från vedeldning mm har fastnat på väggen, hur ofta tvättar man inte sina fönster för att dom är smutsiga.

Efter tvättning ska det skrapas bort allt som är löst, fläckgrundas på trärena ytor, täckmålas med 2 varv. Väljer man en akrylat har den mindre benägenhet att angripas med mögel är en oljefärg. Tvätta av fasaden vart 5:e år och dom säger att man slipper problemen med mögel.

Sen pratas det om att det är klimatet (varmare och fuktigare vintrar) som gör att smutspartiklar på träet som utvecklas till mögel, det är inte själva färgen som möglar.

Jag målade huset med Jotun´s Optimal för 6 år sen enligt råden och jag har inte haft några problem med mögel.

Sen är frågan vad tillverkarna säger om "egna tillsatser" om man får problem med färgen, tror det kan bli svårt att få ut något. Fast ett hus där fasaden möglar är inte så skoj heller... :(
Hoppas att man får sig sitt drömhus så man för börja fixa lite...

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2007, 12:32:35 »
Jag målade med också med Demidekk Optimal för 4 år sedan och jag har sett lite svarta prickar på skuggigaste norrsidan. Tvättade ändå med Boracol innan just på norrsidan.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2007, 18:49:26 »
HEJ
Gamla färger innehöll bly, kvicksilver, koppar o andra gifter så dom färgerna klarade möglet. De nya miljölagarna förbjöd dessa mycket giftiga tillsater som alltid till slut hamnar i naturen.
Har talat med ansvarig testare för Folksam som förmodligen kommer att testa boracol och någon mer tillsats föra att se resultatet. Eftersom boracol ofta ingår i mögeltvätt så är det ju enklare att tillsätta boracolet till färgen o slippa den långa dyar omvägen mögeltvätt o nymålning. Utan mögelskydd har det ju också varit ett tillfälle för för färgindustrin att sälja mer mögelfärg.!?
Tackar för dom nya förslagen o hoppas att denna tråd skall ge en underhållsfriare framtid.
Hälsningar
Curt

inakol

  • Gäst
inakol
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2013, 17:40:36 »
 tummenupp
Mycket intressant!
Jag har precis råkat ut för detta på min veranda,
ett faktum är att det inte beror på underlaget och att färgen har ett finger med i spelet.
Jag har målat i tre omgångar med olika färger på samma underlag och endast den senaste målningen blev helt täckt med svarta prickar! Det syns väldigt tydligt. Den vita färgen som jag målade med sist är helt svartprickig och den gröna färgen (billig från ÖB) som ligger intill den vita är fullkomligt fri från mögel, inte en enda prick. (Jag köpte den gröna färgen 2011 så det verkar konstigt om den skulle vara från före regeländringen...) Möglet ligger ovanpå då färgen väl täcker underlaget. Jag ska prova med BORACOL i färgen när jag åtgärdat problemet. Tack för det!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2013, 18:39:57 »
hmm är inte det aktiva ämnet i boracol 10 rh vanlig borax  (Dinatriumoktaborat tetrahydrat) upplöst i vatten - dvs. en natriumsalt med bor istället för klor som koksalt har?.

Finns tydligen också etylenglykol i denna produkt (antagligen för att det inte skall frysa så lätt samt att det sänker ytspänningen så att det tränger in bättre i träet) och glykolen kan man inte räkna som 'konserverande' då den är borta ganska fort då den är mums mums för en del bakterier..

ibland finns borax i hyffsat ren form (vart fall utomlands) som 'tvättförstärkare' för maskintvätt, sÃ¥g att det ocksÃ¥ finns borax i ren form i färgaffären typ colorama och tex. 600 gram sÃ¥dan för en hundring eller sÃ¥ vilket motsvarar 6 liter boracol-lösning,  jagar man lite sÃ¥ gÃ¥r det tydligen att fÃ¥ tag pÃ¥ borax för 35:-/kg vid större satser.

---

En bra ide när man funderar på olika produkter är att ladda hem dess säkerhetsdatabladet (MSDS på engelska) för produkten för att se vad de innehåller då det är tvång på att deklarera använda substrater som kan tänkas vara farliga eller naturpåverkande med tillhörande CAS-nummer.

vet man viken aktiv substans som gör jobbet så kan man ofta hitta billigare råvarukälla istället för att köpa en dyr mönsterskyddad produkt med 80-90% vatten i eller så...

 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2013, 19:09:57 »
Här hos mig målar man om vart 4:e år och några tvättar fasaderna däremellan. Men så har vi ju ett speciellt klimat ute i havsbandet.
Sist jag målade så köpte jag färg i Norge, väldigt mycket billigare och fantastiskt motståndskraftigt mot svarta mögelprickar.
Nu efter 4 år så ser man var jag slarvat med utstrykningen av färgen, där på de som tur är få ställena börjar det gro.
Nån som har koll på vad norsk färg får innehålla? - jag kommer att dra dit igen i vår för nästa omgång målningsfärg (oljefärg)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2013, 20:23:44 »
 Jag använder en norsk färg oxÃ¥, Norrön heter den, finns i Växjö, kan oxÃ¥ finnas i Frölunda (Gbg.) nÃ¥nstans.Den är liknande demidekk, avsevärt mycket billigare, blandar även lite bensalklorid i färgen vid mÃ¥lning. Färgen hÃ¥ller 10-12 Ã¥r, sedan bleknar den pÃ¥ sydsidan, men är sÃ¥ gott som helt fläckfri pÃ¥ norrsidan. Men nästa gÃ¥ng det skall mÃ¥las om, skall jag prova färg med nanoteknik.
 Novisen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2013, 21:02:26 »
Har kört med boracol i rätt många år och tror inte jag har nått mögel men bor inte i utsatt läge heller så det kanske hade funkat utan också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2013, 22:35:29 »
Jag fick rådet att köra med vattenbaserad färg om jag hade problem med svartmögel. Där jag har målat med den finns inget svartmögel.
Körde med alcros färg
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!