Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair  (läst 873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatör-Kalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Nibe S1255-12 bergvärmepump med ett 220 m djupt borrhål.

Jag har Systemair VTR 500 FTX-anläggning.

Jag har passiv frikyla som bygger på Systemairs spec, se bifogad PDF-fil. Den bygger alltså på ett vattenkylt kylbatteri som kyler tilluften i FTX-anläggningen när FTX-anläggningen kallar på kyla. Styrningen sker alltså från FTX-anläggningen, genom att jag anger en måltemperatur på tilluften.

Kylan kommer från bergvärmepumpen, där jag har en slinga inbyggt på köldbärarsidan.

Mitt problem har varit att bergvärmepumpen inte har varit konfigurerad för att kyla. Det som hänt på sommaren är att den gått ner i "sleeping mode" när ingen värme behöver produceras och inget varmvatten behövs. När den går ner i "sleeping mode" så slutar pumpen på köldbärarsidan att gå. Och därmed plockas så klart ingen kyla upp ur borrhålet, alldeles oavsett vad FTX-anläggningen kallar på (observera att det inte finns någon kommunikation/styrning mellan FTX och bergvärmepump bortsett från styrningen av kylvattnet till kylbatteriet).

Snackade med Nibe idag och de verkade väl inte ha superstor erfarenet av detta setupen (rimligt med tanke på att det är Systemairs setup). Men de guidade mig i alla fall fram till att jag kunde ställa in köldbärarpumpen att gå kontinuerligt (alltså inte gå ner i "sleeping mode"). Det gör den nu. Som default går pumpen på 30% när Nibeanläggningen inte kallar på värme. Som jag tolkar det måste jag ställa in en konstant %-sats eftersom jag inte kan styra pumpen med avseende på köldbehov från FTX-anläggningen.

Några konkreta frågor.

1) Vilken default %-sats kan vara rimligt att köra köldbärarpumpen på nu sommartid (jag tänker att jag ändrar tillbaka i höst)? Temp köldbärarmedium ca 9 grader, redan vid nuvarande 30%-drift så ar FTX-anläggningen inget problem att kyla tilluften till 15 grader (utomhus ca 19 grader just nu)?

2) Hur lågt törs jag skruva ner målvärdet på tilluften i FTX-anläggningen (=när riskerar jag att få problem med kondens?)? Som default är FTX-anläggningen inställd på 18 grader, men då utan frikyla. Alla rör är kondensisolerade, och kylbatteriet har också avrinning för kondensvattnet.

3) Är ni eniga i mitt vägval att försöka styra kylan från Nibes bergvärmepump genom att tvångsstyra köldbärarpumpen? Det finns i inställningarna möjlighet att lägga till olika tillbehör/funktioner (t.ex. kyla) men jag kan inte se hur det ska funka då värmepump och FTX inte snackar med varandra.

Tack på förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2023, 22:47:14 »
Hej!
Synd att du har VTR500, den har tyvärr ingen vettig utgång för att styra kylan, så mitt tips är att börja på en viss % på KB-pumpen, typ 20 % och se vad det ger, anpassa sen så att du får ungefär 5 C tempdiff över kylelementet.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2023, 00:26:57 »
Är ganska säker på att du kan konfigurera en av ingångarna på niben för att styra tvångskörning av cirk pumpen (på fast inställd hastighet). På så viss kan du iaf behovsstyra den.

Ingången på niben är en öppen/stängd typ, så ett enkelt relä skulle funka för det. Förutsatt att du kan då ut en av/på signal från ftx-aggregatet då.

Problemet jag hade med denna setup var att allt flöde gick genom konvektorn även när den behövde producera varmvatten, och det var knappt så flödet rä kte till för att få effektiv varmvattenproduktion. Så nu kommer jag sätta in en klaffbackventil och dedikerad cirkpump för frikylan istället.

Om du sätter in typ en wilo yonos Eco så skulle du kunna styra denna pump med 0-10V direkt.
NIBE F1226-6 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914

Utloggad Amatör-Kalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2023, 08:26:35 »
Hej!
Synd att du har VTR500, den har tyvärr ingen vettig utgång för att styra kylan, så mitt tips är att börja på en viss % på KB-pumpen, typ 20 % och se vad det ger, anpassa sen så att du får ungefär 5 C tempdiff över kylelementet.

Tack för tips. Det är så jag gör nu. KB-pumpen körs på 30% på "tomgång" nu (Nibes eget föreslagna default) och det genererar med råge den kyla jag behöver.

Utloggad Amatör-Kalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2023, 08:30:08 »
Problemet jag hade med denna setup var att allt flöde gick genom konvektorn även när den behövde producera varmvatten, och det var knappt så flödet rä kte till för att få effektiv varmvattenproduktion. Så nu kommer jag sätta in en klaffbackventil och dedikerad cirkpump för frikylan istället.

Tack för input. Min KB-pump kör alltså inte 30% konstant utan den är fortfarande inställd på auto, den har bara flyttat upp golvet (tomgångsvarvet om du så vill) från 0 till 30%. När Niben själv kallar på värme så drar den igång mer än så.

Nu har jag golvet lagt på samma 30% som Niben själv föreslog som default. Genererar helt klart all kyla jag behöver, kanske kan jag sänka.

Inte noterat några problem med varmvattnet än.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2023, 18:58:59 »
Du får onödigt hög strömförbrukning när det inte är separat pump. KB-pumpen är jämförelsevis enorm. Se om den går på 0 eller 1%. Lägsta hastigheten på styrda pumpar är oftast ganska snabbt ändå.

En jag mätte på, 0,5 kubik i timmen var lägsta, 1,5 kubik i timmen var högsta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2023, 01:42:20 »
Hos mig satte installatören in en extra KB-pump just för frikylan. Den ansluts enkelt till ett vanligt vägguttag som jag kan styra med mobilen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

extcon

  • Gäst
extcon
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2023, 23:06:55 »
Detta är nästan exakt vad jag står inför. Jag har en Nibe S1155-16kW med 240m energibrunn (samma som S1255 bara med separat VVB tank) men i mitt fall ett Swegon Smart Home R7 FTX-aggregat och kanalkylbatteri med tillhörande styrning av shuntventil och själva shuntventilen, dock ingen cirkpump . Behöver man köpa ett Nibe PCS44 tillbehör för kyla (som innehåller bla en cirkulationspump) eller är det som diskuteras ett alternativ till det färdiga kitet? Har också funderat just på hur cirkulationspumpen ska styras...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2023, 00:01:40 »
Detta är nästan exakt vad jag står inför. Jag har en Nibe S1155-16kW med 240m energibrunn (samma som S1255 bara med separat VVB tank) men i mitt fall ett Swegon Smart Home R7 FTX-aggregat och kanalkylbatteri med tillhörande styrning av shuntventil och själva shuntventilen, dock ingen cirkpump . Behöver man köpa ett Nibe PCS44 tillbehör för kyla (som innehåller bla en cirkulationspump) eller är det som diskuteras ett alternativ till det färdiga kitet? Har också funderat just på hur cirkulationspumpen ska styras...
PCS 44 är en onödigt fin kylanordning. Inget som behövs så som "vi" bygger. Kyleffekten är alltid klen via FTX i "nordisk standard".
En pump och en backventil är det som behövs. Sen försöka styra pumpen på lämpligt vis.

Är det klaffventil så får man se till att den sitter i en riktning där den stänger sig själv med gravitation. Pumpen kan vara vad som helst som tål 2 grader. Ingår isolerskal så kan det vara smidigt även om armaflextejp duger gott.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar passiv frikyla Nibe/Systemair
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2023, 06:35:54 »
Man sätter en separat cirkpump till frikylan som startar stänger automatiskt när frikylan går på / av
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!