Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köp av luftvärmepump (kylning)  (läst 1002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Halcon

  • Gäst
Halcon
Köp av luftvärmepump (kylning)
« skrivet: 25 augusti 2021, 18:49:11 »
Hej,
jag skulle behöva lite hjälp med att välja rätt luftvärmepump för kylning, har kollat runt en hel del men blir uppriktigt sagt alldeles snurrig av all info.

Vi har ett 1,5plans hus med fjärrvärme och helt nytt FTX och där vi på ovanvåningen (63kvm) har sovrummen och skulle behöva ha kyla på sommaren.
En innerdel på ena gaveln med utedelen monterad på uteväggen/gaveln skulle passa perfekt.

Jag har varit i kontakt med 2st olika installatörer där jag varit extremt tydlig med att jag vill ha en överdimensionerad installation, kanske uppåt 100kvm eftersom en bekant har en luftvärmepump för hans 100kvm men klarar 140kvm och han är nöjd med detta. Han har dock en Daikin och säger att den inte varit helt problemfri.

Av den ena installatören har jag fått pris på en Mitsubishi MSZ-HR35VF men den ska klara max 50kvm och den andra installatörern vill sälja en Daikin FTXF35-C + RXF35-C men där jag hittat info på nätet att den ska klara av att kyla upp till 55kvm......

Alltså...med tanke på att jag varit väldigt tydlig med mitt önskemål om 100kvm - försöker de lura mig och sälja på mig nåt som inte uppfyller det jag vill ha?

Tänker jag rätt när jag vill ha en kapacitet på ca 100kvm kylning för mina 63kvm på ovanvåningen? Tanken är att kanske lite överskottskyla kan "rinna ner" för trappan till först våningen vid värmeböljor och jag behöver köra aggregatet på max?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp av luftvärmepump (kylning)
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2021, 19:09:51 »
du får räkna på volymen , ofta är övervåningar lägre och snetak

35or borde räcka som kylmaskiner men det är så mycket mer som påverkar.
nästa storlek blir rätt mycket dyrare (50).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp av luftvärmepump (kylning)
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2021, 19:30:47 »
Har man persienner och/eller markiser etc som skärmar av solen så minskar det effektbehovet för kyla en hel del. Nätterna är också svalare i Sverige. De föreslagna modellerna borde klara ge tillräckligt med kyla men man får räkna med att det tar några timmar för kylan att sprida sig i huset då kyla är trögare än värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köp av luftvärmepump (kylning)
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2021, 07:28:22 »
Jo, bäst är att köra AC:n kontinuerligt när det är en värmebölja, det tråkiga med det är att man inte samtidigt kan vädra - är ju liksom det som är en bra sak med sommaren - att man alltid har frisk luft i huset.

Håller med övriga två talare, dessutom - det som mest avgör effektbehovet är hur stor fönsteryta du har mot söder, och huruvida du har markiser som kan skymma bort det mesta av detta eller ej.
Lägg pengarna som en 50-modell skulle kosta extra på en eller ett par markiser i söderläge så borde du vara hemma.
Persienner är inte lika effektiva.
« Senast ändrad: 26 augusti 2021, 07:30:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Halcon

  • Gäst
Halcon
SV: Köp av luftvärmepump (kylning)
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2021, 12:17:13 »
Tack för alla tips,
jag kanske missade att berätta att frugan är extremt ljudkänslig på natten så en AC som kör för fullt då är ingen bra ide.

Vi hade som mest 29,8 grader nu i juli på ovanvåningen där vi sover och där vi ska ha kylaggregatet och trots att vi vädrade och hade fläktar på så fick vi inte ner värmen något nämnvärt framåt kvällen.
Huset lagrar värme, speciellt vinden/loftet där det kan vara över 45 grader som mest och det trots att det är stängt upp dit så känns det som om det ligger som en effektiv filt över ovanvåningen.

Det nya FTX-aggregatet (Swegon Casa R5) vi installerade i våras har en funktion som heter sommarkyla där det ska känna av yttertempen och om den är lägre än inomhus tempen så ska det skicka in den kallare uteluften utan att värmeväxla - har väl fungerat sådär.....inte så bra som jag hoppades och därför nu som det blivit aktuellt med AC kylning.

Tanken med ett lite större AC-aggregat är att det ska gå lite tystare eftersom det (förmodligen och i värsta fall) inte räcker med att köras ett par timmar innan läggdags utan kommer gå igång även på natten och då vara lite tystare än ett mindre aggregat?
Tänker jag rätt här eller?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köp av luftvärmepump (kylning)
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2021, 12:45:02 »
Min erfarenhet är att AC'n bara går på max en stund när man startar kylning på kvällen. Sedan blir det svalt runt aggregatet och den går ner i effekt medans kylan sakta sprider sig till rummen runt om i huset. Efter ett par timmar på kvällen går det definitivt på lägre effektläge. Om man har kylan påslagen dagtid, har stora fönster i söder och inga markiser eller persienner kan den däremot behöva jobba med högre kyleffekt mest hela tiden.
« Senast ändrad: 26 augusti 2021, 12:46:41 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köp av luftvärmepump (kylning)
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2021, 08:27:24 »
Tack för alla tips,
jag kanske missade att berätta att frugan är extremt ljudkänslig på natten så en AC som kör för fullt då är ingen bra ide.

Vi hade som mest 29,8 grader nu i juli på ovanvåningen där vi sover och där vi ska ha kylaggregatet och trots att vi vädrade och hade fläktar på så fick vi inte ner värmen något nämnvärt framåt kvällen.
Huset lagrar värme, speciellt vinden/loftet där det kan vara över 45 grader som mest och det trots att det är stängt upp dit så känns det som om det ligger som en effektiv filt över ovanvåningen.

Det nya FTX-aggregatet (Swegon Casa R5) vi installerade i våras har en funktion som heter sommarkyla där det ska känna av yttertempen och om den är lägre än inomhus tempen så ska det skicka in den kallare uteluften utan att värmeväxla - har väl fungerat sådär.....inte så bra som jag hoppades och därför nu som det blivit aktuellt med AC kylning.

Tanken med ett lite större AC-aggregat är att det ska gå lite tystare eftersom det (förmodligen och i värsta fall) inte räcker med att köras ett par timmar innan läggdags utan kommer gå igång även på natten och då vara lite tystare än ett mindre aggregat?
Tänker jag rätt här eller?
Det mest effektiva och energisnålaste är att köra AC 24/7 då går den väldigt lite och väldigt tyst,
när du upptäcker att AC måste igång och du har 40C inne är det för sent! den får jobba med max effekt till högre kostnad och den kommer att behöva gå många timmar på detta vis med högre buller från såväl inne-del som ute-del.
inredningen kommer att avge värme i många många timmar innan temperaturen är acceptabel och pumpen varvar ner.
jag kör alla mina på det sättet och märker inte av dem eller ökad el-förbrukning.
och analogt kommer inte en större AC bli tystare troligen tvärt om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!