Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slutberedare och vvc  (läst 786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jonsun

  • Gäst
jonsun
Slutberedare och vvc
« skrivet: 16 november 2020, 16:10:05 »
Hej,

Har nyligen fått värmepump (SWM80 Ecodan) installerad i vårt garage där den hamnade på grund av platsbrist inne i huset. Mellan garage och hus går en ca 40 m kulvert. För att få fram varmvatten snabbare använder vi vvc där returledningen är kopplad på kallvattenledningen på innedelen. Returtemperaturen ligger på ca 40-44 grader och varmvattnet i pumpen är inställd på 53 grader. Sitter nu och läser en produktguide för värmepumpen som jag fick av installatören och där står det att om vvc ska monteras behöver detta göras via extern slutberedare för att inte störa skiktningen i den inbyggda varmvattentanken. Detta är som sagt inte gjort i vårt system och när jag frågade installatören om det som stod i guiden fick jag inget vettigt svar.

Så nu tänkte jag höra om det är någon här som kan ge lite vägledning kring om jag bör sätta in en slutberedare och vad som isf är fördelen med det? VVC:n fungerar ok på så sätt att varmvattnet kommer fram hyfsat fort. När jag läser av givarna på innedelen märker jag dock att temp oftast är lika både uppe och nere i tanken, vilket jag antar har att göra med cirkulationen? Temp i övre delen faller också ganska snabbt efter uppvärmning och varmvattnet räcker inte särskilt långt.

/ Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!