Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme och massivt furugolv?  (läst 8736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David_Jo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Golvvärme och massivt furugolv?
« skrivet: 16 augusti 2010, 01:21:01 »
 Hej!
Jag har blåst ut hela nedervåningen på huset och skall bygga nytt vardagsrum och kök.
Hade i veckan besök av rörmockaren som installerat min luft/vatten värmepump för att kika över systemet och beställa tre nya radiatorer från Lenhovda.
Rörmockaren menade då att jag har ett ypperligt läge för golvvärmeinstallation istället för att investera i nya radiatorer och kopparrör (tänkte även passa på att byta ut alla rör för att snygga upp lite i källaren). Han var dessutom rädd att vi skulle uppleva att vi trots nya radiatorer ändå inte kommer upp i tillräcklig temperatur, något vi led av den senaste vintern med panelradiatorer med relativt liten volym jämfört med Lenhovdas sektionsradiatorer.
Att det är ett bra läge för golvvärmeinstallation har han ju rätt i men jag och min sambo har bestämt oss för ett massivt furugolv (osäker på tjocklek men nånstans mellan 25-30mm). Hur bra fungerar det att lägga ett såpass tjock trägolv uppepå golvvärmeslingorna? Har hört och läst en del olika i detta ämnet. Vilka är riskerna? Någon som installerat just golvvärme och ett tjockt massivtgolv som kan dela med sig lite av sina erfarenheter, ge tips etc.?
Huset har källare som i dagsläget är ouppvärmt men iframtiden skall även den bli uppvärmd så värme som går neråt är inte helt bortkastat.
Om vi väljer att installera golvvärme tänker jag fräsa spår för slingorna i befintligt gammalt trägolv (28mm tjockt).
Tacksam för svar.

MVH David

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme och massivt furugolv?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2010, 07:49:07 »
Vi har golvvärme och ett 26mm furugolv. Vi trycker det fungerar bra och har inga problem med att golvet skulle spricka eller upplevas kallt. Vårt golv är dessutom inte helt optimalt då det förutom furuplanken även ligger golvspån ovanpå slingorna. Enligt all "expertis" så ska vårt golv då vara för tjockt men det fungerar utmärkt trots nästan 50mm material ovanpå slingorna.

Det jag tror kan vara svårt i ert fall är att fräsa spår i brädgolvet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme och massivt furugolv?
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2010, 08:19:31 »
Om du ändå skall lägga nytt så borde du riva bort det gamla trägolvet och lägga glespanel istället. Förutom att det är mindre jobb så har du chansen att eventuellt isolera lite extra.
Om det inte är nåt större fel på det gamla golvet så kanske du kan återanvända det eller sälja det på Blocket...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David_Jo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme och massivt furugolv?
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2010, 08:18:08 »
 Hej och tack för era svar!
Det lät ju hoppfullt med massivt furugolv ändå.. Bör man lägga ett sådant golv flytande eller skall man skruva det?
Det är nog sant att det bästa vore att ta upp det gamla golvet, lägga lite isolering och sedan lägga in glespanel.
Ang glespanel. Skall furugolvet ligga vinklrätt över glespanelen eller kan de ligga i samma riktning? I mitt fall skulle de hamna i samma riktning om jag vill lägga furugolvet i husets längdriktning, vilket jag helst vill...

/David

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme och massivt furugolv?
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2010, 08:23:00 »
Fräsning är ett hästjobb.

Om du kan acceptera annan bygghöjd så du klamra fast slingorna och flyspackla.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme och massivt furugolv?
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2010, 09:42:29 »
Fräsning är ett hästjobb.

Om du kan acceptera annan bygghöjd så du klamra fast slingorna och flyspackla.

Lite jobbigt att skruva furugolv i flytspackel
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme och massivt furugolv?
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2010, 09:47:34 »
Ang glespanel. Skall furugolvet ligga vinklrätt över glespanelen eller kan de ligga i samma riktning? I mitt fall skulle de hamna i samma riktning om jag vill lägga furugolvet i husets längdriktning, vilket jag helst vill...

/David
Normalt försöker man skruva tvärs glespanelen. Annars finns risken ett en hel bräda inte går att skruva om fjädern hamnar mitt i slangen. Sen kan det vara så att glespanelen inte är helt jämntjock, det kan skilja 1 mm upp eller ner i tjocklek, och då blir golvet gärna vågigt.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Golvvärme och massivt furugolv?
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2010, 20:38:57 »
Bör man lägga ett sådant golv flytande eller skall man skruva det?
Det är nog sant att det bästa vore att ta upp det gamla golvet, lägga lite isolering och sedan lägga in glespanel.
Ang glespanel. Skall furugolvet ligga vinklrätt över glespanelen eller kan de ligga i samma riktning? I mitt fall skulle de hamna i samma riktning om jag vill lägga furugolvet i husets längdriktning, vilket jag helst vill...

Ska du ändå bryta upp det gamla golvet kan du ju lägga slangen längs med, mellan golvreglarna. Det är ju bara att antingen använda färdiga kassetter om du har c/c 600, eller att kortla och lägga råspont. Sen skruvar du ditt nya golv på samma sätt som det nuvarande, så slipper du dessutom krångla med trösklar och annat som en nivåförändring eventuellt drar med sig.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!