Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EP tillsats i växellÃ¥dsolja, vad är det ?  (läst 10859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« skrivet: 15 november 2008, 14:53:32 »
Hejsan !

Jag ställer denna fråga här eftersom det brukar svaras på det mesta på detta forum.
Jag har en peugeot 406 1,8 -03 som jag skall byta växellådsolja på och har då köpr Red Line Light Weight Shock Proof eftersom Red Line rekommenderade just denna till bilen.

När jag läser på förpackningen så ser jag att den innehåller EP tillsats och nu undrar jag vad det är?

TÃ¥l alla växellÃ¥dor detta, nÃ¥gon som vet  ?

Jag är inte helt hemma på detta med oljor.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2008, 15:20:40 »
Googlade lite. Finns mycket mera.

 "Tillsatsmedlen i en transmissionsolja bestÃ¥r i huvudsak av viskositetsförbättrare och EP-tillsatser. EP stÃ¥r för EXTREME PRESSURE och fritt översatt kan man säga extrema kuggtryck eller belastningar. EP-tillsatserna bestÃ¥r oftast av svavel och fosforföreningar som mÃ¥ste tillsättas oljan för att förhindra hopsvetsning och hÃ¥rt slitage av kuggarna, när transmissionen belastas hÃ¥rt."

http://www.tvingmcservice.se/mctips9.html

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2008, 09:00:47 »
Hej,

Var noga med att skölja ur växellådan innan du byter. Har bestämt för mig att du ska vara försiktig med EP tillsatser i transmissionsoljan speciellt om oljan innan bytet ej hade dessa. Annars med otur kan just det hända som Leifa.k sa dvs kuggen svetsas ihop.

Lycka till

« Senast ändrad: 18 november 2008, 17:02:41 av Shovelpower »
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2008, 12:19:09 »
Oljor med EP-tillsatser brukar man använda i växellådor där det ingår vinkelväxlar (t ex på bilar med längsmonterad motor eller på fyrhjulsdrivna bilar). Sådana oljor brukar vara klassade GL-4 eller GL-5. Man bör se upp med att de svavelhaltiga tillsatserna kan angripa delar av mässing eller andra kopparhaltiga legeringar, och alltså ALDRIG hälla EP-olja i en växellåda där t ex synkringarna är tillverkade av mässing.

På 80- och 90-talet inträffade många helt onödiga växellådshaverier på Peugeot (och Citroën med samma slags maskineri) pga skrivfel i de här smörjmedelsrekommendationstabellerna som brukar finnas till hands på mackar, bildelsfirmor, småverkstäder etc. I de där tabellerna föreskrevs växellådsolja GL-5 , fast biltillverkarens rekommendation var motorolja eller ATF för de där växellådorna. Om man hällde i GL-5 fick man skrap vid växling och andra synkproblem inom ett par månader.

Alltså: lita ALDRIG på en oljehandlares rekommendation för vilka oljor som ska användas i en viss växellåda. Följ istället biltillverkarens rekommendationer, i instruktionsbok, verkstadshandbok eller senaste upplaga av servicemeddelanden. Om du inte får tag på några pålitliga uppgifter, tappa ur den gamla växellådsoljan och studera den för att avgöra vilken typ det är, fyll sedan på med samma sorts olja om den gamla har fungerat bra.
ATF-olja är ju t ex rödfärgad och ganska tunnflytande. GL-5 luktar svavel. Alla "traditionella" växellådsoljor är mer trögflytande och "klibbiga" än vad vanlig motorolja är.
De Citroën BX med BE1 och BE3 växellådor som jag har haft att göra med, har det som regel visat sig vara motorolja i.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« Svar #4 skrivet: 18 november 2008, 13:47:49 »
Oljor med EP-tillsatser brukar man använda i växellådor där det ingår vinkelväxlar (t ex på bilar med längsmonterad motor eller på fyrhjulsdrivna bilar). Sådana oljor brukar vara klassade GL-4 eller GL-5. Man bör se upp med att de svavelhaltiga tillsatserna kan angripa delar av mässing eller andra kopparhaltiga legeringar, och alltså ALDRIG hälla EP-olja i en växellåda där t ex synkringarna är tillverkade av mässing.

På 80- och 90-talet inträffade många helt onödiga växellådshaverier på Peugeot (och Citroën med samma slags maskineri) pga skrivfel i de här smörjmedelsrekommendationstabellerna som brukar finnas till hands på mackar, bildelsfirmor, småverkstäder etc. I de där tabellerna föreskrevs växellådsolja GL-5 , fast biltillverkarens rekommendation var motorolja eller ATF för de där växellådorna. Om man hällde i GL-5 fick man skrap vid växling och andra synkproblem inom ett par månader.

Alltså: lita ALDRIG på en oljehandlares rekommendation för vilka oljor som ska användas i en viss växellåda. Följ istället biltillverkarens rekommendationer, i instruktionsbok, verkstadshandbok eller senaste upplaga av servicemeddelanden. Om du inte får tag på några pålitliga uppgifter, tappa ur den gamla växellådsoljan och studera den för att avgöra vilken typ det är, fyll sedan på med samma sorts olja om den gamla har fungerat bra.
ATF-olja är ju t ex rödfärgad och ganska tunnflytande. GL-5 luktar svavel. Alla "traditionella" växellådsoljor är mer trögflytande och "klibbiga" än vad vanlig motorolja är.
De Citroën BX med BE1 och BE3 växellådor som jag har haft att göra med, har det som regel visat sig vara motorolja i.


Ok, tack för alla bra svar !
Jag får helt enkelt titta på förpackningen ifall det är en GL-5 olja eller ej. Växellådan i min bil heter BE4 har jag för mig. Motorn är tvärmonterad på min bil..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2008, 22:05:26 »
Jag har för mig att jag läste att EP olja är främst till för hypoidväxlar (snedställda kuggar i vinkelväxlar).
Kommer jag ihåg fel?

För övrigt, jag bytte till Read Line Oil i min gammal 745a från enklare biltema olja.
Faktum var att bensinförbrukningen sjönk några %.
Kollade upp det och det visade sig (oberoende bänktester) att den lägre viskositeten var synnerligen låg och därmed snurrade motorn billigare alternativt gav fler HK i racing motorn).
Skillnaden var just tre %.

mvh

Peter



Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2008, 22:27:34 »
Jag har för mig att jag läste att EP olja är främst till för hypoidväxlar (snedställda kuggar i vinkelväxlar).
Kommer jag ihåg fel?

För övrigt, jag bytte till Read Line Oil i min gammal 745a från enklare biltema olja.
Faktum var att bensinförbrukningen sjönk några %.
Kollade upp det och det visade sig (oberoende bänktester) att den lägre viskositeten var synnerligen låg och därmed snurrade motorn billigare alternativt gav fler HK i racing motorn).
Skillnaden var just tre %.

mvh

Peter

Ja, Red Line har fått bra kritik på de forum jag läst om den. Jag har fortfarande inte bestämtr ifdall jag vågar slå i Lightweigh Shockproof ( Red Line ) oljan i lådan på peggan.. Jag skall nog kopntakta Red Line en gång till för att höra så att det verkligen blir rätt.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: EP tillsats i växellådsolja, vad är det ?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2008, 14:07:26 »
När det gäller friktionsskillnader i varmt tillstånd mellan olika motoroljor så brukar skillnaden vara större mellan ny och gammal olja än mellan olika oljekvaliteter.

Om man har en äldre bil utan tomgångsstabilisering så märks det ofta tydligt på att tomgångsvarvtalet blir högre efter ett oljebyte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 759
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!