Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: legionella?  (läst 9696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jackandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
legionella?
« skrivet: 28 augusti 2008, 22:48:22 »
Hello.
Har startat upp anläggningen nu.Allt verkar funka...men lite svårt o ställa in den när det är så pass varmt...Den är inställd så att den eldar på varmvattnet,spetsar med pannan var 14e dag.Undrar om det är nödvändigt?Hur gör ni andra?Prata med en snubbe som håller på o instalerar pannor o han tyckte att det är onödigt.Tacksam för svar *vinkar*

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: legionella?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2008, 00:36:32 »
om den kör legionella körning var 14dag sÃ¥ är väl det ingen stor kostnad pÃ¥ ett Ã¥r, för att vara säker jag hade inte kopplat bort den.  Hade den inte behövts hade den inte funnits där
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: legionella?
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2008, 01:29:43 »
Men FRJO du har ju en spettsberedare som jag har för mig att du kör på 60 grader. Behövs verkligen legionellakörningen då såvida man inte störttappar vv och det skulle passera rakt igenom spetsberedaren utan att eventuella bakterier inte hinner dödas 10 min är väl det som behövs vid 60 grader.

//Peter
« Senast ändrad: 30 augusti 2008, 12:15:24 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: legionella?
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2008, 19:18:31 »
Störttappar man så håller nog knappast spetsberedaren 60 ºC. Risken för legionella är mycket liten i vanliga hemmasystem (om man inte byggt om så det blivit en massa blindtarmar i rörsystemet). Men konsekvensen om man skulle få legionella är så stor att jag valt att ha kvar legionellahöjningen på min VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: legionella?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2008, 21:35:17 »
Men FRJO du har ju en spettsberedare som jag har för mig att du kör på 60 grader. Behövs verkligen legionellakörningen då såvida man inte störttappar vv och det skulle passera rakt igenom spetsberedaren utan att eventuella bakterier inte hinner dödas 10 sek är väl det som behövs vid 60 grader.

//Peter
Jag kör inte leg.körn i och med spetsberedarn   men vad jag menar att har man vvm utan beredare skulle jag kört leg. körningen  kan inte kosta mÃ¥nga kr per Ã¥r
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: legionella?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2008, 22:33:37 »
L körning hos mig kostar mellan 20 och 40:-/år.

Så stäng inte av!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: legionella?
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2008, 22:37:08 »
Bra då är det klargjort! Ja kostnaden är försumbar och det är en billig försäkring.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad jackandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: legionella?
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2008, 23:12:36 »
 Thumbsup Tack för mycket bra svar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: legionella?
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2008, 23:51:30 »
Det finns väl inte ett enda dokumenterat legionella fall bland fritidshus eller villor i Sverige  Sc:,h
Alla gamla fritidshus och liknande har knappast spetsvärme för att ta död på eventuell bakterie eller vad nu legionella egentligen är
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: legionella?
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2008, 00:19:41 »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: legionella?
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2008, 00:37:04 »
Enligt broschyren verkar det som vissa fall förekommer i "hemmet" , kan man få legionella av andra saker än vattenånga ?
Det var för mycket att länkar läsa pÃ¥ den sidan  ;)
Har för mig att det var en läkare eller sjuksyster som sa att det inte varit någon som blivit smittad av sitt vattensystem i villor, den läkaren eller sjuksyrran kanske pratade i nattmössan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: legionella?
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2008, 14:32:30 »
Mycket sällsynt i villor... har man en elberedare då är man säker pga av den höga temperaturen.
Vad jag vet så är det vid inandning tex tex duschning eller inandning från annat tex kyltorn bubbelpool. Nåt som var omdiskuterat var fruktdiskarnas vattenduschar, men det är tyst om sånt nu.
Men med värmepump finns det risk för L ...

Dom växer till långsamt så det är oftast i stora anläggningar gärna ombyggda äldre byggnader.
Det man INTE ska göra är att vid ombyggnad frestas att proppa äldre ledningar tex från tvättställ som tas bort på "smidigaste" sätt.
Även om ledningarna är inbyggda tex i stenhus så ska man bila fram till huvudledningen och kapa helt inpå den... helst kapa ned så det inte blir nån "stump" alls...

Dom rackarna kan "gömma" sig i såna blindledningar för att sen få utbrott ibland.

Använd den inbyggda funktion det kostar ju (nästan) inget!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: legionella?
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2008, 15:27:38 »
Hej

Kopierat från Boverkets information om legionella:

Legionellabakterier - förekomst, tillväxt och avdödning
Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
 
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
 
Spridning av legionellabakterier
Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt.
 
Exempel på tappvatteninstallationer i bostadshus där legionellabakterier kan växa:
I beredare där inte hela vattenvolymen kan värmas upp till temperaturer över 50 °C, till exempel beredare där värmestavar eller sköldar inte värmer bottenvattnet.


I beredare där avlagringar (rost, smuts med mera) finns på bottnen och beredarna inte är möjliga att rengöra.


I ledningsdelar där vattnet blir stillastående, till exempel kopplingsledningar som används sällan, avsättningar för tillkommande ledningar eller avstängda ledningar.


På eller i material som möjliggör tillväxt av bakterier, till exempel vissa organiska material.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!