Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med offert pÃ¥ F2025, plus - 6kw eller 8kw?  (läst 1808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr.Elmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hjälp med offert på F2025, plus - 6kw eller 8kw?
« skrivet: 07 december 2010, 11:55:58 »
Hejsan!

Lite bakgrundsinfo: jag kan absolut inget om värmesystem. Är ursprungligen från Sydney, Australien - blev det 'kallt' på vintern så blev man först lite förvånad, sen gick man ut till garaget och dammade av el-elementet. Köpte hus här för ett halvår sedan, med luft/vatten värmepump som nu gått sönder (märket är Velco - som precis ingen jag talat med känner till).

Så, mina frågor: har fått en offert på Nibe F2025-8 som ska dockas till befintlig elpanna; kostnaden landar på ca 53000 inkl installation (och med ROT redan avdragen). Låter det rimligt?

Sedan så undrar jag om vi behöver 8kw eller bara 6kw. Huset är litet (en-och-en-halv plans + källare, 60kvm+30kvm). Energideklarationen som de förra ägarna låt göra visade årsförbrukning på ca 12000kWh totalt för huset (kommer inte ihåg hur mycket gick åt just till värme). Kan en med 6kw effekt räcka?

Tack på förhand!

Damien.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med offert på F2025, plus - 6kw eller 8kw?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2010, 12:01:29 »
Vad är det för effekt på Velco-pumpen? Det borde framgå av nån typskylt, modellbeteckning, eller liknande...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Dr.Elmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med offert på F2025, plus - 6kw eller 8kw?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2010, 13:03:20 »
Ja, det tänkte jag inte ens på; ska kolla när jag kommer hem.

Utloggad Dr.Elmer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med offert på F2025, plus - 6kw eller 8kw?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2010, 11:47:33 »
Har pratat med försäljaren igen, som nu säger att 6kW ska räcka gott Ã¥ väl och att han helt enkelt skrev fel i offerten - priset gällde inte en 8kW enhet utan en 6kW. SÃ¥ nu känns det ännu dyrare  ???

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med offert på F2025, plus - 6kw eller 8kw?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2010, 12:01:13 »
6 kW räcker gott till din förbrukning, se dock upp med dockningslösningen till elpannan.
Skulle nästan rekommendera en Nibe Split tillsammans med att installatören river ut elpanna och ev. varmvattenberedare (om den är separat).

Detta egentligen för att undvika problem vid varmare väder och div. dockningar i småhus med små värmekretsar. (notan kommer dock då att hamna på en 100')

/C

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med offert på F2025, plus - 6kw eller 8kw?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2010, 12:42:52 »
Köp 8 kW:s maskinen.

Jag ångrar att jag installerade den minsta maskinen.

Den ger inte många watt när det är kallt.

Den ger 6kW när det är varmt ute.......det är avigsidan med luftvattenpumpar, som ger minst...när det behövs mest.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med offert på F2025, plus - 6kw eller 8kw?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2010, 12:48:25 »
Årsförbrukningen verkar låg. Vad är det för typ av ventilation?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!