Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Algot
« skrivet: 15 januari 2010, 15:16:27 »

Jo Ubbe! Det kan jag tänka mig. Fast jag pratar med Värmepumpgruppen först.  Avgörandet ligger där. Just nu går en del tid åt för att stå under fläkten och njuta av värmen, som jag har saknat under hela hösten.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 14 januari 2010, 18:05:20 »

Det är väl inte alltför svårt att gissa dels vem jag kommer att anlita i framtiden och dels vilket företag jag kommer att rekommendera!

Fast du köper väl inte Panasonic igen antar jag.
Skrivet av: Algot
« skrivet: 14 januari 2010, 17:55:16 »

Hurra! Nu fungerar min VP och ger värme. Thomas från Värmepumpgruppen bytte utedelen till en som är renoverad med nya grejer inuti. Det finns alltså människor som tar sitt jobb på allvar och jobbar i ett seriöst företag.
Det är väl inte alltför svårt att gissa dels vem jag kommer att anlita i framtiden och dels vilket företag jag kommer att rekommendera!     *vinkar*
Skrivet av: Algot
« skrivet: 10 januari 2010, 12:24:49 »

Nu är yttre kretskortet också utbytt. Thomas från Värmepumpgruppen bytte ut det LÖRDAG kväll i -14 grader. Strongt! Kompressorn startade upp för att efter några minuter stanna igen.
Denna gång med felkod F91. Fyrvägsventilen paj!

Snälla Panasonic! Vad har jag gjort för ont för att drabbas av ständiga fel på min VP?  :'(
Skrivet av: Algot
« skrivet: 14 december 2009, 13:21:55 »

Nu är dags för en resumé: Pumpen körklar i april -06. Felkod H16 november -07, ny utedel utan kostnad på garantin. Fläktmotorbyte juni -08, garantisak igen, men VKG tog 1 250 kr i alla fall. Felkod H11 september -09. Inre kretskort bytt november -09. Väntar på byte av yttre kretskort.
Som parentes kan jag nämna att de sista 18 åren före pension har jag jobbat med ekonomin i ett företag som förser Stockholm med omnejd med kvalitetsbatterier från Panasonic. Valet av märke för VP var därför inte svårt.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 december 2009, 10:37:28 »

Tjena Flateby

Den reparatiionen förstår jag kan bli dyr  Thumbsup
Finns inte så många som ens vill byta kompressorn då det kan vara väldigt trångt i vissa modeller.
Ny maskin låter som helt rätt alternativ i mina öron
Hoppas du har någon bra hem/villa försäkring så inte kostnaden blev så dyr för dig 
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 14 december 2009, 08:21:50 »

Hej TS.
Det började med H 11.
När tillslut LMG kom och bytte kretskortet löste pumpen ut igen.
F 99. Kortslutning i kompressorn.

Så reparationen skulle nu bli:
Byte kompressor (Ny kompressor skulle jag få av Panasonic)
+nytt kretskort utedel inkl.byte
+vakumsugning och fyllning av gas.
Pris: 14000:-
//Flateby.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 december 2009, 22:36:54 »

Jag tror nu inte Panasonic sprungit till skogs  ;)
Panasonic Sverige sitter egentligen som en grossist bara och tar emot beställningar från LMG och Kinnan som är deras officiella generalagenter här i Sverige om jag har fattat saken rätt.
Jag vet inte vilka VKG har köpt sina Panasonic maskiner ifrån, dom kan ha importerat själva också.
Är det något av dom kända felen som fläktmotorer eller H16 på dom äldre modellerna så tar Panasonic Sverige även hand om dom reklamationerna oavsett om dom är paralellimporterade eller inte.
Nu verkar det vara kretskortsfel och då ska VKG stå för kostnaderna under den tid dom har lämnat garanti till kunden såvida dom inte har något avtal med någon av generalagenterna att dom ska hjälpa till även vid VKGs garantiärenden eller har jag missat något i ditt ärende  Sc:,h

Tror nog att Panasonic själva gör det mesta nuförtiden för att ta hand om alla reklamationer så kunderna blir drabbade så lite som möjligt och ibland är det väldigt långa väntetider då jag tror dom har underskattat hur mycket Panasonic värmepumpar som tex har drabbats av fläktmotorproblem och H16.

Sen är det en annan femma att garantin på fläktmotorerna endast är 3 år till vissa och för år för andra  knUp
Det gör inte deras rykte bättre direkt då många kunder glömmer/missar att reklamera inom 3 år och därigenom blir utan hjälp.
Får väl se om dom försöker bättra på sin image lite med mer goodwill på erkänt dålig serie av fläktmotorer  ::)

Om du inte ska köpa asiatiskt blir det nog svårt att hitta någon värmepump i alla fall om det ska vara en luft/luft
Skrivet av: Algot
« skrivet: 13 december 2009, 22:07:48 »

Hej TS! Jag kanske inte har uttryckt mig klart. Till VKG har jag betalat 1 495 kr för en rengöring, som inte blev riktigt gjord. Kretskortet däremot har Thomas på Vpgr bytt ut och det ligger här på hyllan. Nu var det inte det felet, kanske det yttre kretskortet har pajat.
Samma fel, H11, fortfarande. Och fortfarande står värmepumpen tyst och kall och snart åker skiten ut. Men fortfarande funderar jag på att Panasonic springer till skogs och gömmer sig i den här frågan. Det kanske är så att man inte vill svärta ner företagsnamnet med att ha sålt helt odugliga produkter med undermålig service till oss konsumenter som litar på ett världsledande företag inom elektronik. Det kanske är dags för Sverker att rota lite i frågan. Jag har fortfarande stor tillit till asiatiskt ingenjörskonst och har en utmärkt Daewoo TV i sovrummet, en lika utmärkt Panasonic TV i vardagsrummet och kör en Hyundai i30 kombi. Men det är kanske tid nu att tänka om, allt p g a en icke fungerande Panasonic Värmepump.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 december 2009, 21:34:48 »

Nu var det något år sedan jag köpte ett kretskort för utedelen till en E9DKE men då låg priset på 3400:- + moms + fraktkostnad på ca 200:-
Antar att det är någon liknande nu eller möjligtvis dyrare
Reservdelspriserna är ruggigt dyra så nog är det någon som tjänar slantar allt i leden  ;)
Ett annat exempel är kompressorer, kollade pris på en kompressor till en modell som fortfarande finns till försäljning då kunden "råkat" koppla 380 volt till utedelen och det blev billigare att köpa en komplett utedel jämfört med en lös kompressor så kundens val blev inte så svårt.
Tror inte det finns något märke med humana priser på reservdelar direkt, å andra sidan skulle en bil också bli ruggigt dyr om man plockade ihop den med enbart reservdelar och dess priser.

Hur mycket påslag kylfirmorna tar ut lär nog skifta ganska mycket, det är bara kolla hur mycket det skiljer mellan kompletta värmepumpsanläggningar i handeln.
Den stor kostnaden ligger väl inte i tillverkningskosnaden egentligen utan det är väl arbetet för att ta fram ett fungerande kort med rätt programvara som kostar pengar, dock så borde dom ha lagt utvecklingskostnaderna i maskinerna som säljs så påslaget på reservdelar är ren bonus
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 13 december 2009, 21:00:41 »

Utedelens kretskort är dyrare än så om man ska köpa dom som reservdel !!!!

OK. Vad är det för pris då i så fall, och hur mycket av det är påslag ungefär vid en reparation?

P.S. Jag vet ungefär vad det kostar att tillverka den typen av kretskort, men det är en annan femma. Jag tyckte jag tog till så det räckte.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 december 2009, 20:56:49 »

Utedelens kretskort är dyrare än så om man ska köpa dom som reservdel !!!!
Skrivet av: Algot
« skrivet: 13 december 2009, 20:17:29 »

Jag säger OjOjOj och undrar vad det utbytta kretskortet som ligger här på hatthyllan kommer att kosta. Intressant påslag med 6 750 kr som vinst för ingenting utom att man har uppenbarat sig. Nu har jag bättre förståelse för prissättningar inom branschen. Jag har betalat 1 495 kr till VKG för en helt oduglig rengöring. Men då har jag ju dessutom "Prioriterad service vid fel ...". Vem vet, kanske jag får igång pumpen framåt sommaren nästa år!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 december 2009, 18:04:46 »

Nu kanske jag missat något i denna tråd Flateby men var det inte kretskort på inne eller utedel som var defekt på din maskin ??
Det kan väl ändå inte kosta 14000:- att byta  Sc:,h
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 13 december 2009, 17:05:02 »

Hej.
Installatören som kopplade in min Fujitsu hjälpte mej med att fylla i blanketten till försäkringsbolaget.
Han uppskattade rep-kostnaden på Panasonicen till 14000:-. (Nypris 8900:- för 3 år sen)
Får se hur mycket jag får tillbaka.
Nu har jag (efter 9 månaders strul) det varmt och skönt .
//Flateby
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 13 december 2009, 14:11:50 »

Hej Algot!  Ja ok, tack för infon. Thumbsup  Försökte att söka på på artikeln på nätet men hittade den inte, de släpper den nog inte förrän tidigast imorgon isf. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 13 december 2009, 14:10:45 »

OK, då blev det klarlagt vad som gällde iaf. Jag tycker kostnaden för att reparera LL/VP verkar vara lite väl hög. Man kanske skulle sadla om och bli VP-installatör...

Finns inte DN nära dig?

Jo DN finns även i Skåne.  tomte::
Skrivet av: Algot
« skrivet: 13 december 2009, 14:01:45 »

Hej Raffen! Kjell Löfberg, DN, har skrivit artikeln "Dåliga värmepumpar kostsamma för villaägarna", infört 13/12.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 13 december 2009, 13:31:13 »

Hej Algot!  Vad står det för överskrift på den här artikeln i tidningen DN om de dåliga värmepumparna?? Och vem är det som har skrivit den i tidningen (underskriften)?? :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Algot
« skrivet: 13 december 2009, 12:29:59 »

Till Ubbe0: Kostnaden gäller LL-pumpar. För LV skriver DN att snittkostnaden är 11 091 kr. Finns inte DN nära dig?
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 13 december 2009, 11:49:06 »

OK, även LV alltså. Hade varit lite väl hög genomsnittlig rep.kostnad annars.
Skrivet av: Algot
« skrivet: 13 december 2009, 11:26:35 »

Ubbe0: Artikeln gäller flertalet pumpar.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 13 december 2009, 09:58:56 »

Gällde undersökningen endast LL/VP?
Skrivet av: Algot
« skrivet: 13 december 2009, 09:40:11 »

Hej! Min morgontidning, DN, har i dag (13/12) en helsida om dåliga värmepumpar. Intressant att Folksam säger att den genomsnittliga reparationskostnaden för luft/luft-pumpar är 10 567 kr. Till det ska man lägga ökade el-kostnader för den ordinarie elvärmen som får jobba hårdare under de orimligt långa väntetiderna på reparation. Gäller även när man har "Prioriterad service vid fel ...).
Det är inte långt från vad en helt ny pump kostar.
Totalkostnad för reparation av luft/luft-pumpar är 25 miljoner kr säger Folksam. Och så finns det ju fler försäkringsbolag. Tilläggas kan att min pump fortfarande står stilla, tyst och kall.
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 04 december 2009, 07:18:29 »

Hej
Kommer att få ersättning för vad reparationen av den gamla pumpen skulle kosta.
(Byte av kompressor , byte av kretskort + vakumsugning och gaspåfyllning)
-15% i åldersavdrag och 2000:- i självrisk.
Skrivet av: Lingon
« skrivet: 03 december 2009, 20:27:16 »

Hej Flateby! Jaha, du lämnar Panasonic. Hur är det: gick det att komma överens med villaförsäkringen om lämplig ersättning för icke fungerande pump? En sak till: Thomas från Vpgr, som håller på med min pump, sa att Fujitsu och någon modell är den effektivaste och bästa för närvarande. Han har högtryck med att installera så'na nu, så jag får vänta lite med kortbytet i utedelen. Sedan kan man ju tycka att Panasonic, ett världsledande företag, gömmer sig i den här frågan. Jag tror inte att du och jag är de enda som har problem med deras värmepumpar. Eller också är det på det viset att bland de tusentals pumpar som har installerats är det bara två som har problem.

minst 3 st..................

Men du kan ju skriva till Robin.olofsson@ext.eu.panasonic.com fråga vad han tycker om dem:

mvh lingon
Skrivet av: Algot
« skrivet: 03 december 2009, 16:41:32 »

Hej Flateby! Jaha, du lämnar Panasonic. Hur är det: gick det att komma överens med villaförsäkringen om lämplig ersättning för icke fungerande pump? En sak till: Thomas från Vpgr, som håller på med min pump, sa att Fujitsu och någon modell är den effektivaste och bästa för närvarande. Han har högtryck med att installera så'na nu, så jag får vänta lite med kortbytet i utedelen. Sedan kan man ju tycka att Panasonic, ett världsledande företag, gömmer sig i den här frågan. Jag tror inte att du och jag är de enda som har problem med deras värmepumpar. Eller också är det på det viset att bland de tusentals pumpar som har installerats är det bara två som har problem.
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 03 december 2009, 12:01:39 »

Hej Algot.
Har investerat i en Fujitsu istället.
Får den inkopplad under nästa vecka.

Panasonicen hamnar i återvinningen så kommer den till någon nytta.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 02 december 2009, 17:48:32 »

Kan ta ett tag, det är ju "Högtyck" för reparatörer nu.

De åker nog hellre på jobb där de tjänar "lite" stålar.  knUp
Skrivet av: Algot
« skrivet: 02 december 2009, 17:13:35 »

Oj va tyst det är numera i denna fråga. Hur är det Flateby, har du fått ordning på pumpen nu? Själv väntar jag på byte av kortet i utedelen. Kan ta ett tag, det är ju "Högtyck" för reparatörer nu.
Skrivet av: Lingon
« skrivet: 16 november 2009, 08:34:08 »

Nu e de kört!
I går kväll kom reparatören och bytte kortet i utedelen.
Allt var frid och fröjd tills vi skulle provköra.
Pumpen startade som den skulle men efter en stund stannade den och timerlampan blinkade.
Reparatören kollade då vilken felkod det nu var .
F99
Han skruvade åter isär utedelen och började mäta. Kortsluten kompressor.

Nu började han prata om hemförsäkring mm för detta fel vill inte LMG ta på sej.
Kompressorgarantin ger mej tydligen bara en ny kompressor , inte montering och den är dyr.
Dessutom har troligen det nya kortet också bränt..........

Att de ska behöva ta 8 månader att få reda på vilket fel pumphe....et har.
På 3 år nu : en H16 en H11 och en F99 på samma pump.

Ska kontakta If idag , någon mer Panasonic blir det inte.
Hej

Jag fick ut reparations-kostnaden för byte av kompressor minus åldersavdrag och självrisk

Så jag har nu bytt värmepump till ett annat märke.Jag hade lite tur för min utedel var bytt mindre än ett år sen så jag fick inget åldersavdrag.

Så du behöver ta reda på vad det kostar sammanlagt med felsökningen och vad det kostar att byta kompressor.Så kan du kanske göra upp det med försäkringsbolaget istället för att byta kompressor, för hur länge håller en bytt kompressor?????????????????

Frågan är om de har några kompressorer hemma också för de var restnoterade när jag skulle ha en ny,men som sagt jag tog pengarna istället.Det var i slutet av oktober.

Förresten så fick jag F99 också ,min utedel var bytt efter h16 fel!

Mvh
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 16 november 2009, 07:04:57 »

Nu e de kört!
I går kväll kom reparatören och bytte kortet i utedelen.
Allt var frid och fröjd tills vi skulle provköra.
Pumpen startade som den skulle men efter en stund stannade den och timerlampan blinkade.
Reparatören kollade då vilken felkod det nu var .
F99
Han skruvade åter isär utedelen och började mäta. Kortsluten kompressor.

Nu började han prata om hemförsäkring mm för detta fel vill inte LMG ta på sej.
Kompressorgarantin ger mej tydligen bara en ny kompressor , inte montering och den är dyr.
Dessutom har troligen det nya kortet också bränt..........

Att de ska behöva ta 8 månader att få reda på vilket fel pumphe....et har.
På 3 år nu : en H16 en H11 och en F99 på samma pump.

Ska kontakta If idag , någon mer Panasonic blir det inte.
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 11 november 2009, 12:47:31 »

Hej.
Bauhaus har iallafall svarat på mitt mail och skickat ärendet vidare till det varuhus där jag köpte pumpen.
Första gången på drygt 7 månader någon tar kontakt med mej ang. detta ärende.

Dessutom har jag för första gången blivit uppringd av LMG.
Dom lovar att komma till heljen och byta kortet.
 
Har bestämt för mej att jag hört detta förrut.......
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 09 november 2009, 07:08:10 »

Hej.
Väntar fortfarande på under/mirakel. Brutna löften är tydligen helt OK i denna branch.
I dag åker jag till Bauhaus och kräver att min pump blir lagad.
Skrivet av: Algot
« skrivet: 08 november 2009, 12:49:54 »

Hej! Undrens tid är inte helt förbi! I går kväll (LÖRDAG 7/11 !) kom en montör från Värmepumpsgruppen (se annons ovan) och bytte kretskortet i innerdelen. Nu var det inte det felet, men han återkommer med kretskort till utedelen. Dessutom var innerdelen inte rengjord på rätt sätt,  och det har jag betalat 1495 kr för till VKG energispar. Servicen gjordes den 15 juli i år och H11-felet dök upp några veckor senare. Så mycket är VKG:s serviceavtal värt, men då ingår ju "Prioriterad service vid fel ..."
Skrivet av: Algot
« skrivet: 03 november 2009, 17:12:37 »

Jaha, visst kan man spamma och hitta på andra bus. Men reparatören kommer nog inte fortare för det. Snarare tvärt om. Däremot kan man förstå VKG:s inställning mot kunder när man läser på deras hemsida:

"- Verksamheten inom privatmarknaden är inte lönsam och det är nödvändigt att anpassa
såväl bemanning som arbetssätt. Vi ser bl a över fasta kostnader och intern kapacitet för att
utföra installationer. Åtgärderna ska leda till bättre följsamhet relativt efterfrågan och ökad
produktivitet, säger Mikael Jansson, Koncernchef för VKG."

Såg f ö en bil med släp från VKG vid Jakobsbergs sjkh. Kanske dags att tipsa både Sverker och Locum?
Skrivet av: mlwr
« skrivet: 03 november 2009, 11:09:44 »

Hej  igen! Nu undrar jag om det inte är dags att kontakta Sverker i "Plus". Han gillar ju att raljera med olika företag med mera. Det är kanske fler än jag som har problem med VKG Energispar eller andra som inte är kundvänliga.      huvuddunk



Inte helt offtopic...
Det är läge för det här oxå, VKG installerade ett annat system med  bergvärme än det jag hade beställt och värre struts-beteende på en leverantör har jag aldrig sett!

Lycka till i framtiden!
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 02 november 2009, 15:50:55 »

Hej Ghandi.
Har varit i kontakt med konsumentvägledaren i Gbg och svaret jag fick var:

Jag föreslår att du kontaktar Bauhaus och påpekar problemen för dom, eftersom det är Bauhaus som enligt konsumentköplagen som är ansvariga mot dig för felet. Det du skall säga till Bauhaus är att om det inte löser sig inom, låt säga 14 dagar, så kommer du att antingen vända dig till annan reparatör och sedan kräva Bauhaus på kostnaderna eller kräva hävning av köpet och begära pengarna tillbaka. Låt även Bauhaus förstå att du är i kontakt med oss i ärendet.

Men jag har idag åter igen blivit lovad reparation under denna vecka av LMG.
Funkar det inte så åker jag till Bauhaus på måndag i nästa vecka så får jag se och höra vad dom säjer.

Bauhaus säljer ju fortfarande Panasonic-pumpar......
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 02 november 2009, 14:10:02 »

Vore jag er skulle jag spamma återförsäljaren av pumpen tills dom öppnar öronen och beskriva scenariot för dom, patetiskt och helt ohållbart att reparationer tar sådan tid, vet själv att lmg tagit god tid på sig vid leverans av resevdelar ibland men det här är fruktansvärt.
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 02 november 2009, 07:57:34 »

Hej Algot.
Som vanligt , brutna löften.
Ingen reparatör dök upp så pumpen e fortfarande död.
Börjar fundera på din ide , att ta kontakt med Sverker.......eller åka till Jula och köpa en Coolix.
Skrivet av: Algot
« skrivet: 27 oktober 2009, 19:02:48 »

Hej Flateby! Gratulerar på det bestämdaste! Synd att vi inte har någon LMG i min närhet. Du lär ju få värme till jul, så visst är jag lite avundssjuk.
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 27 oktober 2009, 11:07:29 »

Hej .
Hallelulia!!!
Kortet har anlänt till LMG !!!!!!!!!!
Så nu har jag ( åter) blivit lovad reparation under veckan , senast på lördag.

Algot : Ge inte upp! Undrens tid är inte förbi. (Hoppas jag)
Skrivet av: Algot
« skrivet: 26 oktober 2009, 16:57:17 »

Hej  igen! Nu undrar jag om det inte är dags att kontakta Sverker i "Plus". Han gillar ju att raljera med olika företag med mera. Det är kanske fler än jag som har problem med VKG Energispar eller andra som inte är kundvänliga.      huvuddunk

Skrivet av: Flateby
« skrivet: 26 oktober 2009, 15:23:05 »

Hej.
Löften e till för att brytas.( tydligen )
Fortfarande ingen fungerande pump (efter nu 7 månader).
Får fortsätta med min telefonterror tills dom tröttnar (eller jag fryser ihjäl)
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 21 oktober 2009, 08:33:34 »

Hej .
Reservdelarna är tydligen på gång så jag har blivit lovad reparation denna vecka.
Hoppas att det funkar.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 oktober 2009, 17:47:45 »

Kom inte killen från LMG tillbaka med rätt kort någon gång  Sc:,h
Skrivet av: Algot
« skrivet: 20 oktober 2009, 17:40:56 »

Hej igen! Nu finns ett litet ljus i eländet. Jag ringde Värmepumpsgruppen, som annonserar här ovan, och en kille i Stockholm sa (väldigt fritt citerat): "Det är högsäsong för värmepumpar just nu och jag är inbokad in i december (tvivlar jag inte det minsta på). Men jag ska försöka fixa din pump mellan ett par jobb." Så ska det låta! Nästa göromål för mig är väl att fråga VKG Energispar vad de menar med "Prioriterad service vid fel ...".   tomte::

Skrivet av: Flateby
« skrivet: 07 oktober 2009, 14:23:45 »

Hej TS Comfort.
En kille från LMG kom och skulle byta kretskort i utomhusdelen för ca 1 månad sen.
Han mätte då i utedelen och konstaterade att kortet var kass.
MEN han hade fel kort med sej trots att jag på felanmälan hade uppgivit modell & serienr på min maskin.
Kortet han hade med sej passade till den första utedelen som jag fick utbytt för ca 2 år sen p g a H16.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 07 oktober 2009, 10:32:14 »

hej igen

Reklamationsrätten på 3 år kan vara lite bökig då man ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan vilket inte är det lättaste
För tillfället är det väl ingen som dessvärre vet vad som exakt krånglar, troligtvis innerdelens kretskort ser jag enligt nedan om det nu är fastställt
Är det inomhusdelen som spökar så hjälper det nog inte att utedelen är utbytt vid senare tillfälle såvida inte felet beror på något i utedelen då förståss.
LMG brukar inte vara krångliga att ha att göra med så det löser sig säkert till slut, annars är det hemförsäkringen som gäller
Skrivet av: Flateby
« skrivet: 07 oktober 2009, 07:19:11 »

Hej Algot och TS Comfort.
Klippte ut ett stycke ur konsumentköplagen:

Reklamation vid fel på varan
En reklamation av varan innebär att du meddelar
säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket
sätt du anser den felaktig.
Du måste då lämna ett meddelande om felet inom
skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet.
Om du reklamerar inom två månader från det att du
märkte felet, har du reklamerat i rätt tid.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd
till tre år. Det gäller varor som du köpt den dagen
eller senare.

Detta använder jag som argument mot LMG och hoppas på en varm och skön vinter (innomhus)
Köpte min pump hösten 2006 (åkte på H16 fenomenet våren 2007 fick då utomhusdelen utbytt) så reklamationstiden har nu gått ut men detta fel anmälde jag ju i Mars....

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!