Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: energiförbrukning vv-beredare?  (läst 21916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
energiförbrukning vv-beredare?
« skrivet: 04 september 2006, 22:22:38 »
Hej forum!
Är det någon som vet vad en vv-beredare drar i energi när den är vilande och underhåller 75-80 gradigt vatten då inget varmvatten förbrukas?
Jag undrar nämligen om det skulle löna sig att installera en elektrisk genomströmningsvärmare istället för varmvattenberedare.Man slipper ju värmeförluster genom långa (kalla) rördragningar och nytt kallvatten som tillföres vv-beredaren måste ju värmas upp till 75-80
grader.Genomströmningsvärmaren drar ju bara då den används och bara det vatten du behöver för just det tillfället,dock drar den massor av energi vid användartillfället.


Panasonic E9ckp5  stockholm,numera ägare av MB fd25vahb.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: energiförbrukning vv-beredare?
« Svar #1 skrivet: 05 september 2006, 01:55:18 »
Hej forum!
Är det någon som vet vad en vv-beredare drar i energi när den är vilande och underhåller 75-80 gradigt vatten då inget varmvatten förbrukas?
Jag undrar nämligen om det skulle löna sig att installera en elektrisk genomströmningsvärmare istället för varmvattenberedare.Man slipper ju värmeförluster genom långa (kalla) rördragningar och nytt kallvatten som tillföres vv-beredaren måste ju värmas upp till 75-80
grader.Genomströmningsvärmaren drar ju bara då den används och bara det vatten du behöver för just det tillfället,dock drar den massor av energi vid användartillfället.

Ifall din beredare är relativt modern är förlusterna inte stora, beroende på storlek förlorar du ca0,5-2kwh/ dygn. Sänk temperaturen i beredaren, räcker varmvattnet ifall temperaturen står på 55 grader har du minskat förlusterna med 40%.
En elektrisk genomströmningsvärmare behöver vara på så stora effekter ifall du vill ha normalt med varmvatten att elinkopplingen blir dyr (värma 0,1l/s från 8 till 45 grader kräver ca 15kW) Där man använder direktvärmning måste man ha strypbrickor i. Det accepterar man väl i sommarstugan men knappast till vardags.
Det fungerar i pannor med växlare tack vare att man har magasin och att en oljebrännare ger ca 20kW när den brinner.
I fjärrvärmeväxlare är varmvattenväxlaren flera gÃ¥nger större växlaren för radiatorvärmen!   
/MM
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: energiförbrukning vv-beredare?
« Svar #2 skrivet: 05 september 2006, 08:58:41 »
Håller med föregående talare.

En modern vvb drar ca 800-1100 kWh per år på tomgång, se bl a www.radron.se, test av varmvattenberedare.

Det beror helt på hur gammal din beredare är. Är den från 70-talet och du har den på 75-80 grader kan den dra uppåt 2500 kWh/år enbart på tomgång. Ofta behöver man ingen värme i det rum där vvb står.

Moderna beredare är ofta isolerade med polyuretanisolering (lambdavärde 0,024), som är mer effektivt än mineralull (lambdavärde 0,037) som användes i 70-talets beredare. Konsumentverket säger att förbrukningen kan vara 3 ggr högre i en gammal beredare.

En varmvattenberedare drar mycket mer tomgångsström än exempelvis en frys. Om du vill spara energi så föreslår jag, likt föregående talare, att du sänker temperaturen i den. vår 300 liters vvb är inställd på ca 55 grader och vi saknar aldrig varmvatten, ändå kör vi på 1 kW effekt. Lägre temp ger risk för legionella.

Köper du en ny beredare så skulle jag rekommendera en bottenansluten. Värmen ligger i toppen av beredaren och har man en toppansluten så läcker det en del värme ut genom rören på toppen, man måste isolera noggrant. Jag har själv en toppansluten, men jag har isolerat rören noga med alu-belagd rörskål.

Om du installerar en genomströmningsberedare bör du säkra upp till 25 A, och då är vinsten borta. Elleverantören vill ha någon extra tusenlapp för större säkringar.

MVH/Gano

« Senast ändrad: 05 september 2006, 09:02:21 av Gano »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: energiförbrukning vv-beredare?
« Svar #3 skrivet: 05 september 2006, 11:03:17 »
Innan jag konverterade till VP hade jag en 220L gammal "trähäck" till beredare med en 2.25KW elpatron. Termostaten inställd
på 60º och jag blev aldrig utan VV(har badkar). Däremot kan jag berätta att jag hade tomgångsförluster på ca:5.5kwH/dygn.
Detta är uppmätt med en riktig elmätare och under en längre period vid flera tillfällen då vi varit bortresta. Detta motsvarar
ungefär 2000kwH/år i förluster. Det jag kan rekomendera(om du ingen VP har som gör VV) är en modern VV-beredare med
en temp på 60-65º. Finns nog ingen genväg. Precis som nämnts tidigare, en genomströmningsberedare har väldigt hög effekt
om du skall ha lite kapacitet på VV. Den högre säkringsavgiften "käkar" direkt upp förtjänsten av bortfallet av tomgångsförluster
på en VV-beredare.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: energiförbrukning vv-beredare?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2006, 22:06:31 »
Tack alla som svarat!
Det här med uppsäkringen hade jag glömt bort att räkna med ,självklart käkar uppsäkringen
alla pengarna och säkert lite till.jag hade nämnligen 25 ampere`tidigare och detta var som ni påpekat svindyrt.
Ni pratar om att ställa ner temperaturen på vv-beredaren?min är inställd på 75 grader för att motverka legionellabakterier,är jag helt fel ute med detta gradtal?
vv-beredaren är från ca 1996.
Panasonic E9ckp5  stockholm,numera ägare av MB fd25vahb.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: energiförbrukning vv-beredare?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2006, 22:30:45 »
Ladda ner och läs "Har du legionella i dina vattenledningar?" från boverkets hemsida http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=777

Har du inte tid/lust gäller följande:
minst 60gr i vvb med stillastående vatten, minst 50 gr vid tappstället.

"Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."

I min frånluftsvärmepump är tempen i vvb:n 50gr, en funktion ser till att den en gång i veckan höjs till 60gr(detta sker med eltillskott(värmesköldar 2*1kw då pumpen inte kan bereda mer än 50gr >:()
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!