Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulation tillsammans med braskamin  (läst 15042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TotteB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Cirkulation tillsammans med braskamin
« skrivet: 27 augusti 2009, 10:48:13 »
Hej.
Vi har sedan tidigare en Mitsubishi q-heat och har nu skaffat en braskamin också. Båda står i samma rum (vardagsrummet). Värmepumpen har ju inget rent cirkulationsläge så jag undrar följande:

Hur skall jag bäst ställa in värmepumpen för att cirkulera runt luften i huset när jag eldar i braskaminen?

Tack på förhand /Totte

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2009, 12:27:46 »
Hej.
Vi har sedan tidigare en Mitsubishi q-heat och har nu skaffat en braskamin också. Båda står i samma rum (vardagsrummet). Värmepumpen har ju inget rent cirkulationsläge så jag undrar följande:

Hur skall jag bäst ställa in värmepumpen för att cirkulera runt luften i huset när jag eldar i braskaminen?

Tack på förhand /Totte

Testa att ställa in den på kyla och högsta möjliga börvärde. Och sedan fläkten på önskad hastighet dvs. något av valen förutom auto. Då kommer VP:n att endast köra fläkten (den kommer ju samtidigt att "försöka kyla ner" till +30 grader någonting men det kommer ju aldrig att inträffa) på den inställning du valt.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TotteB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2009, 12:40:05 »
Tackar, skall prova det så fort det blir eldningssäsong.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2009, 12:42:56 »
Sitter innerdelen ganska nära taket och relativt nära kaminen blir det fort 30 grader i taket och maskinen kommer starta kylfunktionen !!!!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2009, 13:06:42 »
Sitter innerdelen ganska nära taket och relativt nära kaminen blir det fort 30 grader i taket och maskinen kommer starta kylfunktionen !!!!!!

Kanske en viss risk, men som sagt det går ju att testa och se om det funkar eller hur?
Givaren sitter inte mot taket utan på den högra nedre delen av VP:n om det nu ev. spelar roll i vårt teoretiska resonemang.
« Senast ändrad: 27 augusti 2009, 13:09:51 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2009, 13:26:32 »
Risken är ganska överhängande att det blir varmt i taket runt om maskinen och då maskinen suger in luft ovanfrån så kommer givarna känna av det ganska omgående. (har några kunder som provat coh då har kontaktat mig varför den blåser kall luft, dom hade dessvärre råkat trycka på AUTO av misstag men även med +30 på fjärren och kyldrift så fungerade det inte så bra då det blir väldigt varmt i taket)
Jag har nu ingen aning om hur nära kaminen sitter och visst ska man prova dÃ¥ maskin och braskamin redan är installerade  Thumbsup
Framgår bara att dom har införskaffat en braskamin så jag vet inte om den även än installerad, kaminer brukar man inte kunna placera på så många ställen dessvärre såvisa vardagsrummet inte är väldigt stort och är det det så minskar risken för att det blir väldigt varmt i taket direkt när man börja elda.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2009, 13:35:14 »
Risken är ganska överhängande att det blir varmt i taket runt om maskinen och då maskinen suger in luft ovanfrån så kommer givarna känna av det ganska omgående. (har några kunder som provat coh då har kontaktat mig varför den blåser kall luft, dom hade dessvärre råkat trycka på AUTO av misstag men även med +30 på fjärren och kyldrift så fungerade det inte så bra då det blir väldigt varmt i taket)
Jag har nu ingen aning om hur nära kaminen sitter och visst ska man prova dÃ¥ maskin och braskamin redan är installerade  Thumbsup
Framgår bara att dom har införskaffat en braskamin så jag vet inte om den även än installerad, kaminer brukar man inte kunna placera på så många ställen dessvärre såvisa vardagsrummet inte är väldigt stort och är det det så minskar risken för att det blir väldigt varmt i taket direkt när man börja elda.

Luften som sugs in (och värms/kyls efteråt, eller ingendera) blåser iofs inte ner direkt på givaren men det kan vi lämna därhän tycker jag.
Och, då är vi väl överens då, bara att testa på alltså TotteB. ;-)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TotteB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2009, 13:47:29 »
Intressant att följa ert resonemnag.
Visst måste jag se upp så att VP trots allt inte börjar kyla. Vitsen med energibesparing etc går ju då minst sagt upp i rök.

För er info så är braskaminen är moterad i hörnet mot gavelväggen på vardagsrummet och VP mitt på gavelväggen. Det är ca 4m mellan kamin och VP.

Om VP skulle börja kyla så återstår bara att låta den stå på värmning som vanligt (ej auto). Det blir visserligen ingen speciell cirkulation så länge det är över säg 21 grader men under det går den ju igång.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2009, 13:55:09 »
För er info så är braskaminen är moterad i hörnet mot gavelväggen på vardagsrummet och VP mitt på gavelväggen. Det är ca 4m mellan kamin och VP.

Då bör det nog fungera skulle jag gissa. Du får väl rapportera längre fram när vi kommit förbi den här sommaren och det äntligen (?!) blivit höst/vinter igen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TotteB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2009, 13:58:46 »
Tänk, jag som inte trodde jag någosin skulle längta till hösten ;-)
Jag hör av mig igen när "pyromanen i mig" fått börja elda.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2009, 14:52:51 »
Är det bara jag som längtar till nästa sommar  8) 8)
Du får öppna den lilla lådan där givaren sitter och eventuellt flytta den om det inte fungerar något bra om ni har tänkt er att elda i kaminen ofta.
Har i ärlighetens namn inte provat men det finns säkert andra här som har gjort dÃ¥ vissa är och pillar och skruvar ta mej tusan överallt  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #11 skrivet: 17 september 2009, 22:36:56 »
det är mig veterligen bara toshiba som har möjligheten att tvångsstyra fläkten i värmeläget även om den inställda tempen är uppnådd och kompressorn stannar.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #12 skrivet: 18 september 2009, 07:26:14 »
det är mig veterligen bara toshiba som har möjligheten att tvångsstyra fläkten i värmeläget även om den inställda tempen är uppnådd och kompressorn stannar.

Jag såg att det var någon som skrev tidigare här (dvs i annan tråd) att även Daikin hade möjlighet till helt manuellt fläktläge.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #13 skrivet: 18 september 2009, 09:13:32 »
Hej,

Har en Daikin på ingång och enligt vad jag förstått från manual samt försäljare kan den inte köras manuellt i värmeläge. Dock finns ett rent fläktläge där varken värme eller kyla används (liksom många andra har jag fått för mig).

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Cirkulation tillsammans med braskamin
« Svar #14 skrivet: 21 september 2009, 21:21:39 »
Vad är Daikin för märke? Egen "firma" eller? Eller nån ägarrelation?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!