Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärmepump - delvis kalla element  (läst 10632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jke_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bervärmepump - delvis kalla element
« skrivet: 10 januari 2018, 20:20:47 »
Hej alla!

Jag har nyligen köpt en villa (-82) som har bergvärmepump IVT Greenline HT Plus (tror jag, det finns ingen dokumentation). Vad jag förstått så är det installerat ca. -06.

Problemet jag har är att det blir kallt i huset när det är minusgrader ute. Vissa element är varma, men andra är helt kalla/ljumna. Jag har luftat elementen och pillat med ventilen utan framgång.

Jag är nybörjare pÃ¥ uppvärmning sÃ¥ har lite svÃ¥rt att veta vad jag kan göra för att försöka fÃ¥ upp värmen i huset. NÃ¥gon som har en idé?  :-\

//Jocke

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2018, 20:43:27 »
Är alla termostater på max, eller bortskruvade? Vilken framledningstemp/returtemp på elementvattnet har du?, vilket systemtryck har du?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2018, 20:44:52 »
Om du lossar termostaterna på de kalla radiatorerna och testar att trycka in piggen därunder så ska den fjädra.
Gör den inte det måste du typ knacka hårt på själva ventilen eller mycket försiktigt dra i piggen med en tång (den kan lossna om man tar i).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2018, 20:51:02 »
Är det något som är gemensamt för de kalla elementen, t.ex. att de är på samma våning eller på samma stamledning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2018, 20:55:59 »
Lite dokument pÃ¥ IVT  kanske passar till din
Har elementen varit avstängda i sommar så brukar termoventilens pigg kärva ,om det är termostater på dom
 den ska fjädra ut själv när man trycker in den
Som Carl N säger med ,, börja med att knacka på piggen med skaftet på en mejsel , den tål lite mindre våld

www.ivt.se/support/skotselrad/ht-plus/
http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf

Utloggad jke_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2018, 18:26:05 »
Är alla termostater på max, eller bortskruvade? Vilken framledningstemp/returtemp på elementvattnet har du?, vilket systemtryck har du?


Tack för svaret.

Vi har provat att ha alla på max utan framgång. Framledningstemperatur vet jag inte riktigt hur jag mäter, men båda rören till elementen känns lika kalla/ljumna. Trycker är mellan 0.4-0.5 bar.

Utloggad jke_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2018, 18:26:28 »
Om du lossar termostaterna på de kalla radiatorerna och testar att trycka in piggen därunder så ska den fjädra.
Gör den inte det måste du typ knacka hårt på själva ventilen eller mycket försiktigt dra i piggen med en tång (den kan lossna om man tar i).

Tack, ska prova detta en gång till.

Utloggad jke_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2018, 18:27:41 »
Är det något som är gemensamt för de kalla elementen, t.ex. att de är på samma våning eller på samma stamledning?

Det är på båda våningarna. Vissa är varma, andra kalla. Tex. badrummet på övervåningen och entrén på botten har varma element. Har ingen karta över ledningarna tyvärr. Går det att få fram på något sätt?

Utloggad jke_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2018, 18:28:41 »
Lite dokument pÃ¥ IVT  kanske passar till din
Har elementen varit avstängda i sommar så brukar termoventilens pigg kärva ,om det är termostater på dom
 den ska fjädra ut själv när man trycker in den
Som Carl N säger med ,, börja med att knacka på piggen med skaftet på en mejsel , den tål lite mindre våld

www.ivt.se/support/skotselrad/ht-plus/
http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf

Tack! :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2018, 18:34:18 »
troligen är cirkulationspumpen avstängd eller trasig
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2018, 19:23:37 »
0,5 bar känns väldigt lågt i ett hus med mer än en våning. Höj till 1 bar och se om det blir bättre efter en luftning.

Temperaturerna läser du av i displayen på värmepumpen.

// Magnus




Tack för svaret.

Vi har provat att ha alla på max utan framgång. Framledningstemperatur vet jag inte riktigt hur jag mäter, men båda rören till elementen känns lika kalla/ljumna. Trycker är mellan 0.4-0.5 bar.
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad jke_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2018, 17:42:49 »
0,5 bar känns väldigt lågt i ett hus med mer än en våning. Höj till 1 bar och se om det blir bättre efter en luftning.

Temperaturerna läser du av i displayen på värmepumpen.

// Magnus

Osäker hur hur jag ökar trycket, och lyckas inte hitta någon bra dokumentation för expansionskärlet (Imera R18) tyvärr. Är det på "ratten" enligt bilden?




/Jocke

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2018, 17:52:33 »
Inte  där , den ser ungefär som dom här och sitter med ett smalt rör mot ett värmerör

Titta och jämför
https://www.google.se/search?q=p%C3%A5fyllningsventil&client=firefox-b-ab&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjAyvLDttrYAhXQ2KQKHRsxABgQsAQIJg&biw=1536&bih=754

Utloggad jke_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2018, 18:06:35 »
Inte  där , den ser ungefär som dom här och sitter med ett smalt rör mot ett värmerör

Titta och jämför
https://www.google.se/search?q=p%C3%A5fyllningsventil&client=firefox-b-ab&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjAyvLDttrYAhXQ2KQKHRsxABgQsAQIJg&biw=1536&bih=754

Ok, tack. Då är det antar jag den svarta nedan:


Jag reglerar lite försiktigt mot plushållet. Tar det i regel lång tid innan man kan se tryckmätaren justeras?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bervärmepump - delvis kalla element
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2018, 18:18:53 »
den rör sig ju inte med en gång du vrider på den, så öppna försiktigt och kolla när du har 1 bar ca i tryck, kanske just över, sen luftar du och ser om du får någon värme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!